• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Queer Pedagogy for Gender and Sexuality Equity

Research Project

Project/Area Number 21K20261
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

HORIKAWA SHUHEI  埼玉大学, 教育学部, その他 (80912815)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsクィア・ペダゴジー / 性教育実践史 / 性の多様性 / LGBTQ / ジェンダー / セクシュアリティ / 教師教育 / クィアペダゴジー / 性教育実践 / 性教育史 / ライフヒストリー
Outline of Research at the Start

本研究は、日本におけるクィアペダゴジーがどのように展開され、そこで教師はどのような課題意識を持ち、権力性を問い直そうとしてきたのか。そして、どのような課題を今日に残しているのか明らかにし、ジェンダー・セクシュアリティに関わる教育実践の“アクセルとブレーキ”を提示することで、ジェンダー・セクシュアリティ平等な社会を構築するためのクィアペダゴジー開発に関わる指針を提案することを目指すものである。

Outline of Final Research Achievements

This is a historical research on queer pedagogy in Japan. In my research, I discussed the thoughts of the teachers who worked on queer pedagogy and the reach of their practice.
In Japan, queer pedagogy was started in the late 1980s. It was done by teachers who joined the “Humanity and Sexuality” Education Research Council (Sei-kyo-kyo), which is a research group dedicated to the practice of sexuality education based on science and human rights. In learning from sexual minorities, the teachers noticed that there were also sexual minorities among the children living in schools, and this was the motivation for their practice.While it was found that the practice continued until the early 2000s, it became clear that gender bashing and sexuality education bashing made it difficult to continue the practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ジェンダー・セクシュアリティといった〈性〉に関わる権力性を問い直す教育実践であるクィアペダゴジーは、日本において性教育実践を担った教師によって開発されてきたものの、それらの事実は、十分に考察されてこなかった。
本研究によって、性的マイノリティ当事者の子どもが学校に存在していることに気付いている教師の存在が確認できた一方で、実践が教師個々人の力量に委ねられている側面が強いことも明らかとなった。このような状況の考察を通して、教員を目指す学生たちが所属する教員養成課程のある大学において、ジェンダー・セクシュアリティ論、性教育学の必修化が重要であると指摘出来たことが本研究の学術的・社会的意義である。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 性的マイノリティとの出会いは、非性的マイノリティの教師に何をもたらしたか?: 『季刊セクシュアリティ』における「性の多様性」に関わる実践記録に着目して2023

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 32 Pages: 186-198

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「性の多様性と子どもの『居場所』」と包括的性教育の関係性とは?2023

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      季刊セクシュアリティ

      Volume: 113 Pages: 6-17

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] “人間と性”教育研究協議会「全国夏期セミナー」のあゆみー模擬授業・分科会等の内容の変遷に着目して2023

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      季刊セクシュアリティ

      Volume: 110 Pages: 134-153

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 性教育50年 : 考えてきたこと、伝えたいこと:特集 性教協設立40周年記念事業報告特集号 : 性教育でつながる、変わる、広がる未来 ; 全国まるっとセミナー2023

    • Author(s)
      村瀬幸浩、山崎比呂志、堀川修平
    • Journal Title

      季刊セクシュアリティ

      Volume: 110 Pages: 28-41

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 座談会 性教育の過去・現在・未来を「若い世代」の私たちが考える : バッシングに関する聞き取りを通して:特集 バッシングに抗して30年、性教育の未来をひらく2023

    • Author(s)
      辻奈由巳、荻野雄飛、小泉玲雄、堀川修平
    • Journal Title

      季刊セクシュアリティ

      Volume: 111 Pages: 50-57

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 性的マイノリティ「支援」に留まらないクィアペダゴジーの在り方――性的マイノリティに関わる日本の教育政策と教育実践との乖離に着目して2023

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      立教大学ジェンダーフォーラム年表

      Volume: 24 Pages: 65-75

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「多様性」の保障のためのクィアペダゴジーの視点――性の多様性に関する教育制度に着目して2023

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      思春期学

      Volume: 41 Pages: 116-120

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 性教育50年‐考えてきたこと、伝えたいこと2023

    • Author(s)
      村瀬幸浩・山崎比呂志・堀川修平
    • Journal Title

      季刊セクシュアリティ

      Volume: 110 Pages: 28-41

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 性教育の過去・現在・未来を「若い世代」の私たちが考えるーバッシングに関する聞き取りを通して2023

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      季刊セクシュアリティ

      Volume: 111 Pages: 50-57

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ジェンダー・セクシュアリティに着目した「総合的な学習」の指導法―性教育を担った教師の課題意識と授業実践案に着目して―2022

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      武蔵野美術大学研究紀要

      Volume: 52 Pages: 21-33

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 私たち性教育ビギナーが性教協での学びをつづける理由2021

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      『季刊セクシュアリティ』

      Volume: 101 Pages: 138-147

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 〈声明〉が出されるとき、わたしたちは : "人間と性"教育研究協議会40周年史年表にみる「性と人権」2021

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      『季刊セクシュアリティ』

      Volume: 101 Pages: 92-133

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 沈黙を破るための〈性〉の学び2021

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      『子ども白書2021』

      Volume: 58 Pages: 196-198

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 性の多様性―LGBTとSOGIE2021

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      『季刊セクシュアリティ』

      Volume: 103 Pages: 38-39

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ガイダンス」における「知識・態度・スキル」2021

    • Author(s)
      堀川修平
    • Journal Title

      『季刊セクシュアリティ』

      Volume: 103 Pages: 130-131

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「地方」を生きる性的マイノリティの子ども・若者支援の展開2022

    • Author(s)
      堀川修平・正木僚
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] プロジェクト研究発表:障害をめぐる学びの場における「マジョリティ性」について ―実践のミクロな様相から―2022

    • Author(s)
      堤英俊・松井翔惟・井上太一・堀川修平
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 「日本に性教育はなかった」と言う前に ブームとバッシングのあいだで考える2023

    • Author(s)
      堀川修平
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      柏書房
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 気づく 立ちあがる 育てる――日本の性教育史におけるクィアペダゴジー2022

    • Author(s)
      堀川修平
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      エイデル研究所
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi