• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The process of organizing school interactions during children's entry into kindergarten and elementary school

Research Project

Project/Area Number 21K20265
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

KASUYA Keisuke  奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授 (80908492)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords幼稚園 / 相互行為 / エスノメソドロジー / 社会化 / 小学校 / 社会学
Outline of Research at the Start

子どもが幼稚園に参入し「園児になる」ことと、小学校に参入し「児童になる」ことの違いはどこにあるのか。「園児」「児童」がそれぞれ集団のなかの1人として扱われる存在である以上、両者の違いは集団の組織化の違いに依存している。それでは、幼稚園と小学校では集団の作られ方にどのような共通点と違いがあるのか。この点を明らかにすべく、本研究は子どもの集団参入に際して行われる幼稚園と小学校の相互行為上の共通点と差異を明らかにすることを目的として〈メイン研究A〉幼稚園入園時と小学校入学時の比較分析、〈サブ研究B〉幼稚園卒園から小学校入学までの追跡調査、〈サブ研究C〉教員の認識の比較分析、に取り組む。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the similarities and differences in interactions between kindergarten and elementary school when children enter a group, and to conduct a comparative analysis of kindergarten entry and elementary school entry, a follow-up survey from kindergarten graduation to elementary school entry, and a comparative analysis of teachers' perceptions. Of these, as basic work, we accumulated interaction analysis at the time of kindergarten entry and obtained basic findings for future comparative analysis between kindergarten and elementary school. In addition, we conducted participant observation and interview surveys of various elementary school teachers to gain insight into the current diversification of school education and teachers' perceptions of the teaching profession, and obtained solid results, including the publication of articles and edited volumes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本課題を通して得られた知見は、幼稚園における集団教育を成立させる際の集団編成の技法を、エスノメソドロジーの方法的立場から明らかにしたものであり、今後の小学校との比較分析をより確実に行うことを可能にするものであると考えられる。また、多様な小学校(オープンクラス、離島の少人数校)の参与観察および一般公立小学校での教員の聞き取り調査からは、それぞれの学校が持つ理念とそれに対する実践の関係を問い直すことが可能となり、理念レベルで語られることが多い学校教育言説への問題提起につながる点で意義がある。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Introduction to the Comparative Sociology of School Interaction : Observations of a Small Class School and a Open Class School2023

    • Author(s)
      粕谷圭佑・平井大輝
    • Journal Title

      連携教育開発センター紀要

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 29-37

    • DOI

      10.20636/00013600

    • ISSN
      2758-6855
    • URL

      https://nara-edu.repo.nii.ac.jp/records/13659

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 集団活動の教示としての「注意」:幼稚園年少級初期場面の保育者-園児間の相互行為分析2022

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Organizer
      日本子ども社会学会 第28回大会(オンライン)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者と園児の間合い:教示の協働的達成はいかに成し遂げられるか2021

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Organizer
      日本認知科学会「間合い」研究分科会 第19回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会問題としての〈教師の多忙化〉―新聞言説と教師の語りに着目して―2021

    • Author(s)
      粕谷圭佑・井筒優菜・岸上直樹
    • Organizer
      日本教育社会学会 第73会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 現場から変える!教師の働き方2023

    • Author(s)
      片山悠樹・寺町晋哉・粕谷圭佑
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272412662
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「静かにしてくださーい!」―授業場面の作られ方の社会学的考察―2022

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      奈良教育大学出版会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi