Project/Area Number |
21K20274
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Hida Kazuki 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 助手 (20906698)
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Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 中学校英語教育 / プレゼンテーション研究 / インタラクション研究 / 協働学習 / 発表指導 / プレゼンテーション指導 / 英語教育 / プレゼンテーション / 社会文化理論 / ランゲージング / 中学校英語 / ルーブリック |
Outline of Research at the Start |
本研究は、中学英語教員が発表指導を効果的に実践できる一貫したプログラムの構築を目的としており、指導・評価のためのルーブリックの作成、事前指導としての協働学習の効果的な進め方を検討する。そのために①中学校での授業観察を毎月2校程度実施し、教室内における教員の指導と生徒の活動の様子を詳細に把握し、②中学校で1ユニットを範囲として指導プログラムを用いた実験授業を行う。指導プログラムは事前指導・発表活動・発表評価・事後指導の四つのステップで構成され、事前指導では授業中のグループ活動による協働学習を行い、考案したルーブリックを用いた評価、事後指導を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
Results of this study revealed that public junior high school teachers find performance evaluation, particularly in English presentation instruction, to be challenging. As a result, it is suggested that it is necessary to utilize rubrics as a means of guiding presentation instruction and assessment procedures. Furthermore, the study suggested that collaborative learning among university students contributes to the improvement of English presentation skills. Specifically, it was observed that students not only derived problem-solving insights from textbooks and teacher lectures but also from dialogues with their group members. They were able to convert their collaborative learning experiences into personal knowledge and demonstrated a conscious effort to apply this knowledge towards enhancing their presentation skills.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学習指導要領の改定に伴い「話すこと」が[やりとり][発表]の二領域に細分化され、発表指導の重要性がさらに高まっている。しかしながら、中学校では主にやりとり指導が行われており、発表指導は指導時間数も不十分であり、かつ単発的に実施されていることが多く、継続した指導は充分に行われていない。こうした背景を踏まえ、公立中学教員が効果的で継続した発表指導を実施するために必要な支援を調査し、指導 効果・実用性が複数の公立中学で実証される一貫したプログラムを考案・検証することは、非常に重要な課題である。
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