• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

From the Logic of Species to the educational thought of Citizenism: Focusing on Hajime Tanabe's Philosophy and Osamu Kuno's Arguments on Education

Research Project

Project/Area Number 21K20279
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionYamanashi Gakuin Junior College

Principal Investigator

Kawakami Hideaki  山梨学院短期大学, その他部局等, 講師(移行) (40910469)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords京都学派 / 京都学派教育学 / 田邊元 / 久野収 / 市民主義 / 種の論理 / 戦後教育学 / プラグマティズム / 個人主義
Outline of Research at the Start

本研究は、「京都学派教育学」の政治的な可能性を、「市民主義」の思想を展開した久野収の教育思想に着目して導出することを目的とする。その際、久野の師であった京都学派の哲学者・田邊元の「種の論理」を、久野が批判していたことに着目し、「種の論理」から「市民主義」の教育思想への展開可能性を明らかにする。これを通して、京都学派の思想圏から、市民主義的な教育思想を考える手がかりを得ることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

This research aims to clarify how the philosopher Hajime Tanabe's "Logic of Species" was accepted or criticized by the philosopher Osamu Kuno, and then his educational philosophy based on Kuno's "citizenism" was discussed. It is aimed at. Kuno criticized the nationalist aspect of the logic of species, sought the concept of "species" in voluntary associations, and constructed the premise of his later position of the citizenism. From this standpoint, Kuno developed his theory of education after the war, and we can see in it his characteristic of emphasizing citizenship. From this, it became clear that Kuno's kind of logical criticism supported his educational thought after the war.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、日本の戦後教育思想における「京都学派教育学」の文脈に対して、京都学派の思想圏から離脱して展開された教育思想の可能性を、久野収に着目して考察したことにある。一般的に、京都学派教育学はその政治性が問題視されているが、思想史の可能性として、田邊哲学を批判して展開された久野の市民主義とそれにもとづく教育論は、従来の京都学派教育学研究に対して独特な特質を有している。京都学派との距離の置き方の相違によって、各論者の教育思想の射程が考えられるということを示唆した点が、本研究の学術的意義である。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 久野収における〈教育と政治〉をめぐる問題構制 :彼の道徳教育論とその特質に着目して2023

    • Author(s)
      川上英明
    • Journal Title

      山梨学院短期大学研究紀要

      Volume: 43 Pages: 43-54

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大正生命主義の思想圏における木下竹次の合科学習:「総合的な学習/探究の時間」の思想史のために2022

    • Author(s)
      川上英明
    • Journal Title

      『山梨学院短期大学研究紀要』

      Volume: 42 Pages: 31-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 田邊元と森昭の経験主義批判における認識論の問題:京都学派教育学における「行為的自覚」の系譜2021

    • Author(s)
      川上英明
    • Journal Title

      教育思想史学会『近代教育フォーラム』

      Volume: 30 Pages: 147-157

    • NAID

      40022708092

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 田邊元と森昭における偶然性の問題:戦後教育学の発達論に伴う必然性を相対化するために2021

    • Author(s)
      川上英明
    • Journal Title

      日本教育学会『教育学研究』

      Volume: 88(4) Pages: 610-621

    • NAID

      40022808939

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 市民主義の教育思想:久野収における教育と個人主義の交叉2022

    • Author(s)
      川上英明
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 種の論理から市民主義の教育思想へ:久野収による田邊元への批判に着目して2022

    • Author(s)
      川上英明
    • Organizer
      教育哲学会第65回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi