• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

情報の不完全度に基づくゲームの解析

Research Project

Project/Area Number 21K21283
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 1001:Information science, computer engineering, and related fields
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2023)
Kyushu University (2021-2022)

Principal Investigator

木谷 裕紀  大阪公立大学, 大学院情報学研究科, 助教 (40855897)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords不完全情報ゲーム / 完全情報ゲーム / 情報の不完全度 / 完全情報化 / ゲーム情報学 / 零和確定ゲーム
Outline of Research at the Start

本研究では同一ルールのゲームをそのゲームの「情報の不完全さ」を変えながらゲームを解析することにより, 不完全情報ゲームに内包される「不完全情報であるが故の難しい要素」と「全部の情報が分かっていたとしても難しい要素」のうち,前者の「不完全情報であるが故の難しさ」の評価を行う.

Outline of Annual Research Achievements

二人完全情報ゲームにおいては無尽蔵の計算資源があればお互いが最善を尽くした際の勝敗を計算できることが知られている.
本研究課題では不完全情報ゲームにおいて, 完全情報化をはじめとする情報の不完全度の変更を行い,同一のゲームについて情報量が異なる階層での事例研究を行い, 二人ゲームの最善プレイの勝者判定における「情報が不完全ゆえの難しさ」の解析を行うことを最終目標し, その一段階目として,特定ゲーム下での情報量の違いに基づいたゲーム解析を行うことを目的としたプロジェクトである.
本年では事例研究として, 2022年度までに研究を行った完全情報化に関する論文投稿及び, それに伴う関連文献の再調査を中心に行った他, 当初の与えられた情報がゲームで解く上で完備であるかの判定問題に今年度より取り組み, 情報収集及び簡易的なゲームやパズルを題材にした取り組みを行った.パズルに関する取り組みは当初の想定にはなかったものの, ゲームと似ている部分がある一方で, 意思決定主体が一人であることにより, 解析が簡易化することが予想されたため, 取り組むことになった. 結果として, 情報の不完全さの影響に関する幾つかの興味深い研究成果を出すことができ, 国際会議IJDCGGGでの発表を行うなどの一定の成果を出すことにつながった他, 引き続き本題材に取り組んでいる.これらの結果に関しては現在はまだ論文投稿には至っていないものの, 2024年度も本課題に取り組み, 2024年度中の論文投稿を目標とする.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

昨年度の時点で当初の計画の一つであった情報量を段階ごとに分ける分析の一つの事例やその応用可能性に関する結果を論文投稿することができたので一区切りはついたように思う. その上, 本研究成果からつながった研究成果も出すことができた. 一方,本年に得た成果に関しては雑誌採録などがまだ行われていないため,これらの論文投稿を今後進めることにより,計画の達成を果たすことを目標とする.

Strategy for Future Research Activity

本年得た成果に関する情報収集,論文投稿を進める.

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results)

  • [Journal Article] Winner Determination Algorithms for Graph Games with Matching Structures2024

    • Author(s)
      Hanaka Tesshu、Kiya Hironori、Ono Hirotaka、Yoshiwatari Kanae
    • Journal Title

      Algorithmica

      Volume: 86(3) Issue: 3 Pages: 808-824

    • DOI

      10.1007/s00453-023-01136-w

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Faster Winner Determination Algorithms for (Colored) Arc Kayles2024

    • Author(s)
      Hanaka Tesshu、Kiya Hironori、Lampis Michael、Ono Hirotaka、Yoshiwatari Kanae
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 14519 Pages: 297-310

    • DOI

      10.1007/978-3-031-52113-3_21

    • ISBN
      9783031521126, 9783031521133
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Sequentially Swapping Tokens: Further on Graph Classes2023

    • Author(s)
      Kiya Hironori、Okada Yuto、Ono Hirotaka、Otachi Yota
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 13878 Pages: 222-235

    • DOI

      10.1007/978-3-031-23101-8_15

    • ISBN
      9783031231001, 9783031231018
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Modeling Imperfect Information TANHINMIN with Structural Oracle2022

    • Author(s)
      KIYA Hironori、OHTO Katsuki、ONO Hirotaka
    • Journal Title

      IPSJ Transactions on Mathematical Modeling and its Applications

      Volume: 15.1 Pages: 10-17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Algorithmic Approach for Combinatorial Game Theory2021

    • Author(s)
      木谷 裕紀、小野 廣隆
    • Journal Title

      SYSTEMS, CONTROL AND INFORMATION

      Volume: 65 Issue: 10 Pages: 415-420

    • DOI

      10.11509/isciesci.65.10_415

    • ISSN
      0916-1600, 2424-1806
    • Year and Date
      2021-10-15
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Computing the Winner of 2-Player TANHINMIN2021

    • Author(s)
      KIYA Hironori、OHTO Katsuki、ONO Hirotaka
    • Journal Title

      IEICE Transactions on Fundamentals of Electronics, Communications and Computer Sciences

      Volume: E104.A Issue: 9 Pages: 1134-1141

    • DOI

      10.1587/transfun.2020DMP0026

    • NAID

      130008081805

    • ISSN
      0916-8508, 1745-1337
    • Year and Date
      2021-09-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Critical Sets of n-omino Sudoku2023

    • Author(s)
      Takashi Horiyama, Tonan Kamata, Hironori Kiya, Hirotaka Ono, Takumi Shiota, Ryuhei Uehara, Yushi Uno
    • Organizer
      The 25th Indonesia-Japan Conference on Discrete and Computational Geometry, Graphs, and Games
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Upper and Lower Bounds on the Optimal Questions for YOMEN2023

    • Author(s)
      Kouki Hirano, Hironori Kiya, Tesshu Hanaka, Hirotaka Ono
    • Organizer
      The 25th Indonesia-Japan Conference on Discrete and Computational Geometry, Graphs, and Games
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comply/constrain operator of combinatorial games2023

    • Author(s)
      Tomoaki Abuku, Shun-ichi Kimura, Hironori Kiya, Urban Larsson, Indrajit Saha, Koki Suetsugu, Takahiro Yamashita
    • Organizer
      The 25th Indonesia-Japan Conference on Discrete and Computational Geometry, Graphs, and Games
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Sequentially swapping tokens: Further on graph classes2023

    • Author(s)
      Hironori Kiya, Yuto Okada, Hirotaka Ono, Yota Otachi
    • Organizer
      The 48th International Conference on Current Trends in Theory and Practice of Computer Science (SOFSEM 2023)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Normal-play with dead-end-winning convention2023

    • Author(s)
      Hironori Kiya,Koki Suetsugu
    • Organizer
      Combinatorial Game Theory Colloquium IV
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Winner Determination Algorithms for Graph Games with Matching Structures2022

    • Author(s)
      Kanae Yoshiwatari, Hironori Kiya, Tesshu Hanaka, Hirotaka Ono
    • Organizer
      The 33rd International Workshop on Combinatorial Algorithms (IWOCA 2022)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グラフ上の色付きドロップの順次交換の計算量2022

    • Author(s)
      岡田 優斗,木谷 裕紀,大舘 陽太,小野 廣隆
    • Organizer
      2021年度組合せ遷移学生シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 将棋の状態空間量の上下界について2022

    • Author(s)
      都 勇志,木谷 裕紀,小野 廣隆
    • Organizer
      情報処理学会第47回ゲーム情報学研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] グラフマッチング型ゲームに対する必勝判定アルゴリズム2022

    • Author(s)
      吉渡叶,木谷 裕紀,土中 哲秀,小野 廣隆
    • Organizer
      第16回組合せゲーム・パズル研究集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 色数を制限したぷよぷよの計算困難性について2022

    • Author(s)
      江藤 宏,木谷 裕紀,小野 廣隆
    • Organizer
      第16回組合せゲーム・パズル研究集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 辺ケイレスのための指数時間アルゴリズム2022

    • Author(s)
      吉渡 叶, 木谷 裕紀, 土中 哲秀, 小野 廣隆
    • Organizer
      冬のLAシンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 一般化ぷよぷよのより強い困難性2022

    • Author(s)
      江藤 宏,木谷 裕紀,小野 廣隆
    • Organizer
      第26回ゲームプログラミングワークショップ
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Hardness Results on Generalized Puyopuyo2021

    • Author(s)
      Hiroshi Eto, Hironori Kiya, Hirotaka Ono
    • Organizer
      The 12th Annual Meeting of Asian Association for Algorithms and Computation -AAAC2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi