Establishment of Accident Analysis Method for Sociotechnical System by System Theory
Project/Area Number |
21K21301
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
1001:Information science, computer engineering, and related fields
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Research Institution | Tohoku University of Community Service and Science (2022) National Institute of Informatics (2021) |
Principal Investigator |
KANEKO TOMOKO 東北公益文科大学, 公私立大学の部局等, 研究員 (60906345)
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Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 事故分析手法 / AIシステム / 社会技術システム / CAST / 自動運転 / セキュリティ・レジリエンス / FRAM / 意思決定インテリジェンス / STAMP S&S / 安全性 / セキュリティ / AI / DNN / リスクマネジメント |
Outline of Research at the Start |
社会インフラのシステムにおける事故は多大な影響を社会に与え,同じような事故は繰り返し起きている.一方、現状のAIは,その品質,特に安全性や信頼性に対して大きな懸念がある.AIの動作は安全保証しがたく,AIシステムである自動運転は実証段階において,複数の人身事故が発生している. そこでデジタル社会に与える影響をモデリングし,社会技術システムの新たな事故分析方法の確立を目指す.特に機械学習技術を用いたAIの実用化が促進され、システムに組み込まれることで事故原因となってきているため,自動運転を中心にAIを含んだCPS(Cyber-Physical System)の事故分析手法の研究とする.
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Outline of Final Research Achievements |
This project aims to tackle the issue that the accuracy of conventional single models alone is not enough to evaluate the entire system in a system that includes AI, and based on system theory, to measure risk from a global perspective, to find points to be improved based on hazard factors, to determine leading indicators based on hazard factors and external conditions, and to develop optimal countermeasures and problemーーーsolving. The project is also aimed at creating a system that can be used in a wide range of fields, such as information science and engineering, and in developing a system that can be used in a wide range of areas, such as information technology and information engineering.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
事故は社会インフラに多大な影響を社会に与え,同じような事故は繰り返し起きている.一方、現状のAIは,特に安全性や信頼性に対して大きな懸念がある.AIの動作は安全保証しがたく,AIシステムである自動運転は実証段階において,複数の人身事故が発生している.この状態の解決のために本研究では,事故分析手法CASTの拡張分析手順の研究やAIシステムの事故分析を行った.
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Report
(3 results)
Research Products
(24 results)