Modeling for affective material perception by pupillary response
Project/Area Number |
21K21315
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
1002:Human informatics, applied informatics and related fields
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Research Institution | Toyohashi University of Technology |
Principal Investigator |
Tamura Hideki 豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 助教 (40908612)
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Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 質感 / 瞳孔 / 光沢感 / 魅力 / 線形混合効果モデル / 画像特徴量 / 高級感 |
Outline of Research at the Start |
嗜好,欲,価値判断といった個人の行動・心の動きに影響を与える「心を動かす質感」が,どのような瞳孔反応に反映されるのかを明らかにする.具体的には,物体の質感を評定する心理物理実験中の瞳孔反応を計測し,その瞳孔反応を用いて評定値の推定および質感分類モデルの構築を実施する.これにより「心を動かす質感の認知は何から生まれるか」という問いに対して,生理心理学・計算機科学を組み合わせた視点からエビデンスを得る.
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Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to clarify the characteristics of pupil response that correspond to material perception and develop a predictive model for them. We conducted a psychophysical experiment simultaneously measuring perceived glossiness and pupil diameter. As a result, we found that the pupils constricted when observing stimuli with higher glossiness ratings. Moreover, a linear mixed-effects model identified that the high gloss rating and high variance of luminance histogram significantly predicted pupil changes. These findings suggest that the cognitive aspect of a “shiny appearance,” resulting from specular highlights on the object’s surface, leads to pupil constriction.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,光沢感の持つ認知的要因が瞳孔径変化にどのような影響を与えるかを初めて明らかにしたものである.今回発見した質感知覚と瞳孔反応の関係性から,瞳孔径を外部から輝度変化させることでその大きさを調整させ,質感知覚を変調できるようにかもしれない.こうしたアプローチは,視覚系における質感認知の階層構造モデル仮説の検証に有効である.加えて,観察者の瞳孔反応からどのようなモノに対して心を動かされているかを推定できるようになれば,より良いものづくり,マーケティング,デザインにも寄与できる.
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Report
(3 results)
Research Products
(5 results)