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Audio-tactile presentation infrastructure for extending the cognitive space of the visually impaired

Research Project

Project/Area Number 21K21326
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 1002:Human informatics, applied informatics and related fields
Research InstitutionTsukuba University of Technology (2022)
National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (2021)

Principal Investigator

MATSUO Masaki  筑波技術大学, 保健科学部, 助教 (00912271)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords視覚障害 / 音触情報 / 認知空間 / インクルーシブゲーム / 視覚障害者教育 / 空間認知 / 移動支援
Outline of Research at the Start

視覚障害者は,視覚情報を聴覚・触覚情報に変換する感覚代行技術を用いて様々な情報を得ている.しかし,近年,コンピュータ画面の高精細化に伴う情報の高密度化が進み,同時に提示される情報の把握が煩雑になって来ている.このため,空間的に配置された情報を,視覚障害者が効率よく把握するための時空間的な聴覚・触覚情報への変換・提示手法の開発が急務である.
そこで本研究では,視覚障害者の認知可能な空間を拡張する聴覚・触覚提示方法を解明し,様々な空間理解を促すための音触提示基盤を構築することを目的とする.
具体的には音触提示基盤を構築し,移動支援やマインドマップ理解のためのシステムへ応用の上で,それらの評価を行う.

Outline of Final Research Achievements

We have developed a audio-tactile presentation infrastructure to facilitate various spatial understandings for the visually impaired, and applied it to entertainment enrichment such as inclusive games, educational support such as mathematical equation comprehension systems, and mobility support. On the other hand, it was necessary to extend and modify some presentation methods depending on the target application, such as responding to situations that change in real time in inclusive games and presenting map information that changes depending on the magnification situation. Therefore, it is our future task to propose a presentation infrastructure that enables the presentation of more visual content.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では視覚的情報の文脈・種類によらず聴覚・触覚的に提示できるよう,時空間的な変換を統一的に行う音触提示基盤を構築することを目指した.
このような基盤が創出されることで,視覚障害者における移動・娯楽・創作などの支援のような様々な分野への応用が期待でき,ひいては視覚障害者の社会参画の促進・自己実現の支援・QoL向上に繋がる}.

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Investigating Accessibility Issues in Scheduling Coordination for Visually Impaired Computer users2023

    • Author(s)
      Takahiro Miura, Hiroki Watanabe, Masaki Matsuo, Masatsugu Sakajiri, Junji Onishi
    • Journal Title

      Journal on Technology and Person with Disabilities

      Volume: 11 Pages: 179-191

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Tracing Interaction on OTASCE Map by the Visually Impaired: Feasibility of Adopting Interactive Route Guidance2022

    • Author(s)
      Matsuo Masaki、Miura Takahiro、Ichikari Ryosuke、Kato Karimu、Kurata Takeshi
    • Journal Title

      2022 IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics (SMC)

      Volume: 2022 Pages: 1540-1545

    • DOI

      10.1109/smc53654.2022.9945294

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] GoalBaural-II: An Acoustic Virtual Reality Training Application for Goalball Players to Recognize Various Game Conditions2022

    • Author(s)
      Michiharu Watanabe,Takahiro Miura,Masaki Matsuo,Masatsugu Sakajiri,Junji Onishi
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 13342 Pages: 79-88

    • DOI

      10.1007/978-3-031-08645-8_10

    • ISBN
      9783031086441, 9783031086458
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Inclusive action game presenting real-time multimodal presentations for sighted and blind persons2021

    • Author(s)
      Masaki Matsuo, Takahiro Miura, Ken-ichiro Yabu, Atsushi Katagiri, Masatsugu Sakajiri, Junji Onishi, Takeshi Kurata, Tohru Ifukube
    • Journal Title

      ICMI '21: Proceedings of the 2021 International Conference on Multimodal Interaction

      Volume: 2021 Pages: 62-70

    • DOI

      10.1145/3462244.3479912

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 2-12-8 (招待講演)視覚障害ゲーマーのeスポーツ参加を支えるアクセシビリティ技術の開発2023

    • Author(s)
      松尾政輝
    • Organizer
      日本音響学会 第149回 2023年春季研究発表会講演論文集
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 音と触覚で楽しむインクルーシブな落ち物パズル2023

    • Author(s)
      松尾政輝, エルデネサンブー デルゲルバヤル, 坂尻正次, 大西淳児, 三浦貴大
    • Organizer
      超異分野学会 東京大会 2023
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      加藤狩夢, 陳 暁鋒, 松尾政輝, 三浦貴大, 蔵田武志
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      HCGシンポジウム2022
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    • Author(s)
      藤井 弘毅, 山﨑 隆生, 松尾 政輝, エルデネサンブー デルゲルバヤル, 三浦 貴大, 坂尻 正次, 大西 淳児
    • Organizer
      HCGシンポジウム2022
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      (B-6-4) 視覚障害者用ナビガイダンスシミュレーターインターフェース
    • Organizer
      HCGシンポジウム2022
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  • [Presentation] (B-3-4) 音と触覚により楽しめるインクルーシブな落ち物パズルの検討2022

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      松尾 政輝, エルデネサンブー デルゲルバヤル, 坂尻 正次, 大西 淳児, 三浦 貴大
    • Organizer
      HCGシンポジウム2022
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      松尾政輝,熊澤明,諸熊浩人,蔵田武志,三浦貴大
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      松尾政輝,出澤由利,田中仁,坂尻正次,大西淳児,蔵田武志,三浦貴大
    • Organizer
      情報処理学会 アクセシビリティ研究会 第18回
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      2021 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブな開発体制によるアクセシブルアクションRPGの開発2021

    • Author(s)
      松尾政輝・三浦貴大・藪謙一郎・片桐淳・坂尻正次・大西淳児・蔵田武志・伊福部達
    • Organizer
      電子情報通信学会 ヒューマンコミュニケーショングループ HCGシンポジウム2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report

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Published: 2021-10-22   Modified: 2024-01-30  

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