• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and Development of an In-service Teacher Education Program to Enhance Disaster Resilience through Collaboration between Japan and Thailand

Research Project

Project/Area Number 21KK0037
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

牧 貴愛  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (80610906)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹内 裕希子  熊本大学, 大学院先端科学研究部(工), 教授 (40447941)
坂田 のぞみ  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 助教 (90881300)
谷口 京子  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (10773012)
Project Period (FY) 2021-10-07 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywordsタイ / 防災教育 / 国際共同研究 / 教員研修 / 災害レジリエンス
Outline of Research at the Start

この研究は、日本の防災教育の知見を活かし、タイの伝統文化や社会構造と調和する災害レジリエンス教育実践のための教員研修プログラムのコンテンツを開発し、その有効性を検証するものです。日本の研究者が、タイ北部チェンラーイ県のメーファールアン大学の研究者とともに、①タイの防災教育と被災地の現状把握、②タイの被災地の状況と熊本県を中心とする国内外の防災教育実践事例を検討して、教員研修のコンテンツを開発、③タイ政府の認可を得て教員研修を実施し、有効性を検証します。一連の研究・実践を通して、災害時に、教員や児童・生徒が被害を最小限に抑え、復旧・復興に向けて行動できることが期待されます。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、日本の防災教育の知見を活かし、タイの伝統文化や社会構造と調和する、災害レジリエンス教育実践のための教員研修プログラムのコンテンツを開発し、その有効性を検証することである。
3年目にあたる2023年度は、2022年度末に実施した海外研究協力者との研修指導者の研修会の打ち合わせを踏まえて、2023年4月に研究代表者と研究分担者で集まり、研修指導者の研修会の内容について打ち合わせを行った。
その後、研究代表者ならびに研究分担者は、海外研究拠点(タイ・チェンラーイ)に赴き、海外研究協力者とともに2日間の研修指導者の研修会を実施した。研修第1日目は、日本における防災教育に関する講義を中心に行い。第2日目は、1日目に共有した防災、災害に関する情報、経験などを踏まえて、就学前教育、初等教育、前期中等教育の3つの教育段階毎、学校毎のグループで、避難訓練計画の目標や活動、評価の観点などを話し合い発表したり、研修参加者から寄せられた質問への回答や意見交換を行ったりした。併せて、研修に参加した行政官、学校教員、大学教員等を対象とした質問紙調査を設計し、海外研究協力者の協力を得て実施した。この質問紙調査の結果については、タイ語を母語とする学生、教員等の協力を得て、自由記述欄の文字起こしを行い、日本語、英語に翻訳し、その訳語の適切性についても確認を終えている。2024年度に学術会議等での口頭発表ならびに学術論文としての公表を予定している。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

概ね当初計画通り、日本側で教員研修プログラムのコンテンツを開発して、研究代表者ならびに研究分担者が、海外研究拠点(タイ・チェンラーイ)に赴き、海外研究協力者とともに2日間の研修指導者の研修会を実施することができたため。また、研修に参加した行政官、学校教員、大学教員等を対象とした質問紙調査を設計し、海外研究協力者の協力を得て実施することができたため。

Strategy for Future Research Activity

最終年度となる2024年度は当初計画通り、チェンラーイ県内の学校教員を対象とした研修を実施し、その効果測定を行い、研修の実施体制やコンテンツの持続的な改善に繋げる。併せて、本国際共同研究を通して開発した教員研修コンテンツならびに効果測定の結果について、タイ教育省基礎教育局(OBEC)、教員審議会(Khurusapha)、アジア防災センター(ADPC)、内務省防災・減災局(DDPM)などを訪問して報告することを予定している。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (85 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (27 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 11 results) Presentation (40 results) (of which Int'l Joint Research: 15 results,  Invited: 1 results) Book (11 results) Remarks (4 results)

  • [Int'l Joint Research] メーファールアン大学(タイ)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] メーファールアン大学(タイ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] メーファールアン大学(タイ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校と地域をつなぐ防災教育を2024

    • Author(s)
      竹内裕希子
    • Journal Title

      月刊教職研修

      Volume: 3 Pages: 90-91

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Actor-Network in Disaster Education: Mainstreaming the Role of Higher Education in Climate Resilience for Sustainable Development in Northern Thai School.2023

    • Author(s)
      Inpin, W., Juwitasari, R., Dania, M., Miyake, Y., Maki, T. & Takeuchi, Y.
    • Journal Title

      Journal of Social Studies Education Research

      Volume: 14(3) Pages: 328-356

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Multidimensional Psychometrics of Teacher Educators’ Professional Identity: An Initial Validation with Teacher Educators in Southeast Asia2023

    • Author(s)
      Tsukawaki Ryota、Maki Takayoshi、Hirata Yoshitsugu、Okahana Kiichiro、Shimoda Asami、Tsushima Aiko、Omori Mariko
    • Journal Title

      Education Sciences

      Volume: 13 Issue: 9 Pages: 943-943

    • DOI

      10.3390/educsci13090943

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] タイの学校教育の現状と課題2023

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Journal Title

      タイ国情報

      Volume: 第57巻第 6号 Pages: 77-88

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生による災害支援の取組み2023

    • Author(s)
      竹内裕希子
    • Journal Title

      令和5年度第53回九州地区大学保健管理研究協議会報告書

      Volume: - Pages: 30-37

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 知ることが備えにつながる―熊本市中央区向山校区の事例―2023

    • Author(s)
      竹内裕希子
    • Journal Title

      総合文化誌KUMAMOTO

      Volume: 44 Pages: 162-167

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 平時の地域コミュニティ活動が生み出す防災力2023

    • Author(s)
      竹内裕希子
    • Journal Title

      月刊自治研

      Volume: Vol.65No.762 Pages: 25-33

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] The impact of parental confidence in using technology on parental engagement in children’s education at home during COVID-19 lockdowns: evidence from 19 countries2023

    • Author(s)
      Taniguchi Kyoko
    • Journal Title

      SN Social Sciences

      Volume: 3 Issue: 6 Pages: 1-22

    • DOI

      10.1007/s43545-023-00672-0

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Using Item Response Theory to Analyze Student Ability to Acquire Lower Primary Curriculum Content: A Case of Rural Malawi2023

    • Author(s)
      Taniguchi Kyoko
    • Journal Title

      Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education

      Volume: 4 Pages: 257-266

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Exploring postcolonial relationships within policy transfer: the case of learner-centred pedagogy in Ghana2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Yates Chris、Edjah Hannah、Okrah Abraham Kwadwo
    • Journal Title

      Comparative Education

      Volume: - Issue: 4 Pages: 1-18

    • DOI

      10.1080/03050068.2023.2258681

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Self-directed learning and student-centred learning: a conceptual comparison2023

    • Author(s)
      Morris Thomas Howard、Bremner Nicholas、Sakata Nozomi
    • Journal Title

      Pedagogy, Culture and Society

      Volume: - Issue: 3 Pages: 1-20

    • DOI

      10.1080/14681366.2023.2282439

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Teacher education as an enabler or constraint of learner-centred pedagogy implementation in low-to middle-income countries2023

    • Author(s)
      Bremner Nicholas、Sakata Nozomi、Cameron Leanne
    • Journal Title

      Teaching and Teacher Education

      Volume: 126 Pages: 104033-104033

    • DOI

      10.1016/j.tate.2023.104033

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Decolonising higher education: Black and Minority Ethnic students’ experiences at an elite British university2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Winston-Proctor Cynthia E.、Harris Lasana T.
    • Journal Title

      Cambridge Journal of Education

      Volume: 53 Issue: 3 Pages: 397-411

    • DOI

      10.1080/0305764x.2022.2161476

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 平時の地域コミュニティ活動が生み出す防災2023

    • Author(s)
      竹内裕希子
    • Journal Title

      月刊自治研

      Volume: 65 Pages: 25-33

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] A Preliminary Study on Education for Disaster Risk Reduction in Thailand2022

    • Author(s)
      牧 貴愛、竹内 裕希子、坂田 のぞみ
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 275-279

    • DOI

      10.15027/53403

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033187

    • Year and Date
      2022-12-23
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Production of Safety School Space from Climate Disasters in Doi Mae Salong Forest, Upland Northern Thailand2022

    • Author(s)
      Dania Maya、Inpin Wanwalee、Juwitasari Reni、Miyake Yuki、Takeuchi Yukiko、Maki Takayoshi
    • Journal Title

      Forest and Society

      Volume: 6 Issue: 2 Pages: 763-788

    • DOI

      10.24259/fs.v6i2.20739

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Is learner-centred pedagogy associated with pupils’ positive attitudes towards learning? The case of Tanzania2022

    • Author(s)
      Sakata Nozomi
    • Journal Title

      Compare: A Journal of Comparative and International Education

      Volume: - Issue: 8 Pages: 1-19

    • DOI

      10.1080/03057925.2022.2036592

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The outcomes of learner-centred pedagogy: A systematic review2022

    • Author(s)
      Bremner Nicholas、Sakata Nozomi、Cameron Leanne
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: 94 Pages: 102649-102649

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2022.102649

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A systematic review of the implementation of learner‐centred pedagogy in low‐ and middle‐income countries2022

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Bremner Nicholas、Cameron Leanne
    • Journal Title

      Review of Education

      Volume: 10 Issue: 3

    • DOI

      10.1002/rev3.3365

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] タンザニアにおける教育借用としての学習者中心型教授法-国際教育政策と初等教員の教授法解釈との相違をめぐって-2022

    • Author(s)
      坂田のぞみ
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 64 Pages: 47-70

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of Rural Teacher Education in Thailand: Focusing on the Project run by the Equitable Education Fund2021

    • Author(s)
      牧 貴愛、下田 旭美
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 277-283

    • DOI

      10.15027/51638

    • NAID

      120007183732

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033124

    • Year and Date
      2021-12-23
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Prerequisites for Teacher Educators in Southeast Asia: A Comparative Study of Thailand, Cambodia, and Vietnam2021

    • Author(s)
      牧 貴愛、平田 仁胤、岡花 祈一郎
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 268-276

    • DOI

      10.15027/51637

    • NAID

      120007183733

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033123

    • Year and Date
      2021-12-23
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 公共施設の被災・避難所課題分析2021

    • Author(s)
      竹内裕希子,福永万里子,大瀬良俊二
    • Journal Title

      令和2年度科学研究費助成事業・特別研究促進費「令和2年7月九州豪雨災害の総合調査・研究報告

      Volume: - Pages: 276-292

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 令和2年 7 月豪雨の行政対応と学校の状況2021

    • Author(s)
      竹内裕希子,福永万里子,大瀬良俊二
    • Journal Title

      九州大学西部地区自然災害資料センターニュース

      Volume: 65 Pages: 39-45

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 熊本における防災教育の事例2021

    • Author(s)
      竹内裕希子
    • Journal Title

      日本教育方法学会第22回研究集会報告書

      Volume: - Pages: 26-35

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ひのくに災史録の構築と活用2021

    • Author(s)
      竹内裕希子
    • Journal Title

      大学時報

      Volume: 401 Pages: 50-53

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Pupils’ experiences with learner-centred pedagogy in Tanzania2021

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Candappa Mano、Oketch Moses
    • Journal Title

      Compare: A Journal of Comparative and International Education

      Volume: - Issue: 3 Pages: 1-19

    • DOI

      10.1080/03057925.2021.1941769

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Can Learner-Centred Pedagogy Contribute to Learning Equity?2024

    • Author(s)
      Sakata, Nozomi
    • Organizer
      68th Comparative and International Education Society 2024 Conference on ‘The Power of Protest’
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 趣旨説明 JpGU環境災害対応委員会×防災学術連携体共同開催パブリックセッション「関東大震災100 年。社会の進化は次の災禍を乗り越えられるか」2023

    • Author(s)
      竹内裕希子
    • Organizer
      日本地球惑星科学連合(JpGU)2023年大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Methodology of Determinant School Dropout Studies in Low- and Middle-income Countries2023

    • Author(s)
      Kyoko Taniguchi
    • Organizer
      Comparative Education Society of Hong Kong (CESHK) 2023 Annual Summer Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Revisiting Primary Schools in Rural Malawi: Identifying Causes of Grade Repetition, Transfer, and Dropout.2023

    • Author(s)
      Kyoko Taniguchi
    • Organizer
      Comparative and International Education Society Annual Conference 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] テスト開発と学習改善. ラウンドテーブル企画. 「途上国における学力測定の現状(谷口京子). テスト理論に基づく学力測定(光永悠彦. 渡邊耕二. 谷口京子). 認知診断モデルを用いた学力改善指針の提案(光永悠彦. 渡邊耕二. 谷口京子))」2023

    • Author(s)
      谷口京子
    • Organizer
      日本国際開発学会第34回全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 継続的な国際カリキュラム到達度測定のためのテスト開発―サブサハラ・アフリカ地域における三カ国を事例として―2023

    • Author(s)
      谷口京子. 光永悠彦. 渡邊耕二
    • Organizer
      日本テスト学会第21回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] ラウイのコミュニティ・チャイルドケア・センターの運営―無給のボランティア保育者に着目して―2023

    • Author(s)
      谷口京子
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 開発途上国における継続的な学力測定のためのテスト開発―マラウイ・ガーナ・ウガンダの事例―2023

    • Author(s)
      谷口京子
    • Organizer
      日本国際開発学会第24回春季大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] マラウイのコミュニティ・チャイルドケア・センターの設立経緯と拡充2023

    • Author(s)
      谷口京子
    • Organizer
      日本アフリカ学会第60回学術大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Collaboration between Stakeholders in the Design of Context-based Curriculum in Ghana.2023

    • Author(s)
      Henaku, Eugene Adu, and Nozomi Sakata.
    • Organizer
      the 13th Biannual Conference of Comparative Education Society of Asia on ‘Education in the Aftermath of Social Crisis’
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Using Mixed Methods Research Reflexivity for Inclusive Education Systems.2023

    • Author(s)
      DeJaeghere, Joan, Nozomi Sakata, Amita Chudgar, Tom Luschei, Nancy Kendall, Erin Murphy-Graham, and Caine Rolleston.
    • Organizer
      Education and Development Forum (UKFIET) Conference on ‘Education for Social and Environmental Justice: Diversity, Sustainability, Responsibility’
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Toward an Alternative Pedagogical Framework to Learner-Centred Pedagogy: Indigenous and Currently Valued Pedagogies in Tanzania.2023

    • Author(s)
      Sakata, Nozomi
    • Organizer
      Human Development and Capability Association Annual Conference on ‘Vulnerability, Human Development and Cooperative Re-building in Turbulent Times’
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タイの大学入試改革―統一試験を中心に―2023

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Preparation of Future Teachers Teaching with Technology in Japan:A Preliminary Policy Review2023

    • Author(s)
      Takayoshi MAKI, MasayasuSakaguchi, Nozomi Sakata, Asami Shimoda
    • Organizer
      ANICE EDU CMU 2023, The 3rd Annual National and the 1st International Conference on Educational Innovation for Sustainability in the Age of Disruption
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タイにおける教育改革の構図―独立委員会報告書を中心に―2023

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] タイの学校教育の現状と課題2023

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      日本タイ協会令和5年度第3回オンラインセミナー
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Lessons from K12 Education Reforms in Asia2023

    • Author(s)
      Chea Phal, Takayoshi Maki, Song Sopheak, Hun Seyhakunthy, Hida Mayaka, Minami Ryuto, Ngan Nguyen, Pattanida Punthumasen
    • Organizer
      13TH BIENNIAL CONFERENCE OF COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY OF ASIA CESA 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Digital Transformation in Education: A Preliminary Policy Review of Southeast Asian Countries2023

    • Author(s)
      Takayoshi Maki
    • Organizer
      13TH BIENNIAL CONFERENCE OF COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY OF ASIA CESA 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地域防災計画の見直し状況と課題の要因分析2023

    • Author(s)
      小溝陸・竹内裕希子
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 熊本市におけるWEB GIS形式のハザードマップ利活用に関する研究2023

    • Author(s)
      羅子城・竹内裕希子
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 避難所の受援力向上に関する要素分析2023

    • Author(s)
      毛利奈央・竹内裕希子
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 球磨村小川地区における持続可能な地域防災の検討2023

    • Author(s)
      喜志永佑磨・竹内裕希子
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 健軍商店街が地域にもたらす防災の役割2023

    • Author(s)
      仲田龍世・竹内裕希子
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] State Involvement in Teacher Education in Thailand: A Japanese Thai education researchers’ perspective2022

    • Author(s)
      牧 貴愛
    • Organizer
      The 14th International Conference on Thai Studies
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タイにおける「教育イノベーション地区」に関する予備的考察2022

    • Author(s)
      牧 貴愛
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] A Possible Nexus between Ujamaa and Learner-Centred Pedagogy in Tanzania2022

    • Author(s)
      Sakata, Nozomi; Mgonda, Nkanileka L.
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校と地域組織が連携した地域版防災タイムラインの作成課題に関する研究2022

    • Author(s)
      菖蒲健介・竹内裕希子
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 熊本地震から5年後の大学生の備えと継承状況2022

    • Author(s)
      南亜依・小溝陸・竹内裕希子
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 熊本市天明地区における災害に強い学校施設への住民の意向と特性2022

    • Author(s)
      西田夏貴・竹内裕希子
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成課程における防災教育の実施状況とカリキュラムの改善余地の検討2022

    • Author(s)
      神尾幸典・竹内 裕希子
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新興住宅地における防災の課題とソーシャルキャピタル要素の抽出2022

    • Author(s)
      小籏大輔・竹内裕希子
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 人吉市における地区防災計画策定の課題抽出と分析2022

    • Author(s)
      芦辺祐大・竹内裕希子・福永万里子
    • Organizer
      土木学会西部支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 災害時における民生委員活動と平時の地域防災の連携に関する研究2021

    • Author(s)
      竹内裕希子・黒田吏沙
    • Organizer
      第16回防災計画研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] タイにおける教師教育者の人事制度 ―公募文書を手がかりとして―2021

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] カンボジア教師教育者の人事制度に関する予備的考察2021

    • Author(s)
      牧貴愛、平田仁胤
    • Organizer
      日本教育学会第80会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Exploring Changes in Thai Teacher Professional Standards and their Implications2021

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      12TH CESA BIENNIAL CONFERENCE KATHMANDU 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Potential Challenges of Rural Teacher Education in Thailand2021

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      12TH CESA BIENNIAL CONFERENCE KATHMANDU 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploratory Comparative Study on Teacher Educators Professional Identity in Southeast Asian Countries2021

    • Author(s)
      Maki, T., Hirata, Y., Okahana, K., Tsukawaki, R., Shimoda, A., Sophorn, S., and NGUYEN Thi Lan Ngan
    • Organizer
      2nd Biennial Conference of Comparative Education Society of Cambodia
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learner-Centred Education in Low- and Middle-Income Countries2021

    • Author(s)
      Sakata, Nozomi, Nicholas Bremner, and Leanne Cameron
    • Organizer
      In the 12th Comparative Education Society of Asia (CESA) Biannual Conference Kathmandu (Online Conference)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Nexus between Policy and Practice: Tanzania’s Educational Development and Teachers Perspectives on Learner-Centred Pedagogy2021

    • Author(s)
      Sakata, Nozomi
    • Organizer
      57th Japan Comparative Education Society, Tsukuba University (Online Conference)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 多様な教職ルートの国際比較―教員不足問題を交えて―2024

    • Author(s)
      牧貴愛(分担執筆)日本教師教育学会第11期課題研究Ⅲ部(編)、佐藤仁(編著)
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      学術研究出版
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Learner-Centred Pedagogy in the Global South: Pupils’ and Teachers’ Experiences.2023

    • Author(s)
      Sakata, Nozomi
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      London: Routledge
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] SDGs時代にみる教育の普遍化と格差2023

    • Author(s)
      牧貴愛(分担執筆)澤村信英、小川未空、坂上勝基編著
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750356006
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 若手研究者必携 比較教育学のライフストーリー2023

    • Author(s)
      鴨川 明子、牧 貴愛、須藤 玲
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918501
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 「被災地支援の地理学」地理学事典2023

    • Author(s)
      竹内裕希子(公益社団法人日本地理学会編)
    • Total Pages
      842
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621307939
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Learner-Centred Pedagogy in the Global South: Pupils’ and Teachers’ Experiences2022

    • Author(s)
      Sakata, Nozomi
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 「災害と家庭」自然災害科学・防災の百科事典2022

    • Author(s)
      竹内裕希子(日本自然災害学会編)
    • Total Pages
      806
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621306642
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 熊本地震の真実2022

    • Author(s)
      鈴木 康弘、竹内 裕希子、奈良 由美子
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750354460
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 自然災害科学・防災の百科事典2022

    • Author(s)
      竹内裕希子
    • Total Pages
      806
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 地域防災活動支援プログラム2022

    • Author(s)
      竹内裕希子
    • Total Pages
      45
    • Publisher
      熊本県
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 益城町こそだて防災ブック「はじめの一歩」2021

    • Author(s)
      竹内裕希子
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      益城町
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 日・タイ共同による災害レジリエンスを高める教員研修プログラムの開発研究

    • URL

      https://researchmap.jp/makithai/kokusaikyodo

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Remarks] 日・タイ共同による災害レジリエンスを高める教員研修プログラムの開発研究

    • URL

      https://researchmap.jp/makithai/%E7%A7%91%E7%A0%94%E8%B2%BB%E3%80%80%E5%9B%BD%E9%9A%9B%E5%85%B1%E5%90%8C%E7%A0%94%E7%A9%B6%E5%BC%B7%E5%8C%96%EF%BC%88B%EF%BC%892021%E5%B9%B4%E5%BA%A6%EF%BD%9E

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 教育人材開発論研究室

    • URL

      https://www.maki.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] リサーチマップ

    • URL

      https://researchmap.jp/makithai?lang=ja

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi