• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the classification and modeling of Japanese native speakers' evaluations of non-native speakers' linguistic performance

Research Project

Project/Area Number 22320099
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNational Institute for Japanese Language and Linguistics

Principal Investigator

USAMI Yo  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 准教授 (40293245)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KANEDA Tomoko  学習院大学, 文学部, 教授 (50304457)
TANAKA Mari  名古屋外国語学部, 外国語学部, 教授 (20217079)
TOMIYA Reiko  神奈川大学, 外国語学部, 准教授 (40386818)
FUKUNAGA Yuka  国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 研究員 (40311146)
MORI Atsushi  帝塚山大学, 現代生活学部, 准教授 (30407209)
Research Collaborator LEE Kyutae  国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 技術補佐員
KUDO Ikuko  国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 日本語教育研究・情報センター
NOHARA Yukari  国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, プロジェクト奨励研究員
HOSHIDA Sachi  国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 非常勤研究員
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥13,780,000 (Direct Cost: ¥10,600,000、Indirect Cost: ¥3,180,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2010: ¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
Keywords異文化理解 / 異文化コミュニケーション / 日本人評価 / 評価スキーマ / 評価観点
Research Abstract

This study investigated the cognitive process that takes place when a person evaluates other people's linguistic performance, focusing on the evaluator's personality. Although individual evaluators' evaluation processes were found to be extremely diverse, the qualitative analysis indicated a certain "universality" among the diversity. This universality was identified as an "evaluation process model." Additionally, a method for holding an "Evaluation Workshop", the purpose of which would be to reflect on participants' own cognitive process when evaluating other people's linguistic performance, was developed and tested.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (24 results) (of which Invited: 3 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 評価の「個人差」に着目することの意味-より深い自己認識につなげるための評価論-2012

    • Author(s)
      宇佐美洋・田中真理・徳井厚子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 16 Pages: 36-50

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者の発話に対する印象形成過程についての一考察-部分的な印象と全体的な印象の関係に注目して-2012

    • Author(s)
      野原ゆかり
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 16 Pages: 184-188

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 評価の「個人差」に着目することの意味-より深い自己認識につなげるための評価論-2012

    • Author(s)
      宇佐美洋・田中真理・徳井厚子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 6 Pages: 36-60

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語学習者の発話に対する印象形成過程についての一考察-部分的な印象と全体的な印象の関係に注目して-2012

    • Author(s)
      野原ゆかり
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 6 Pages: 184-188

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語運用評価プロセスの多様性と普遍性をとらえる2012

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Journal Title

      国語研プロジェクトレビュー

      Volume: 7 Pages: 125-132

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語学習者の書いた謝罪文に対する日本語教師の評価態度-質的分析によるその多様性の解明-2011

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Journal Title

      フランス日本語教育

      Volume: 6 Pages: 99-106

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生涯学習的立場からみた評価2011

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Journal Title

      AJALT

      Volume: 34 Pages: 42-45

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語の研究から,言語を使う人間の研究へ2011

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Journal Title

      国語研プロジェクトレビュー

      Volume: 7 Pages: 35-40

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文章の評価観点に基づく評価者グルーピングの試み-学習者が書いた日本語手紙文を対象として-2010

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 147 Pages: 112-118

    • NAID

      130005394586

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 無意識の「統制」を乗り越えるために-外国人の日本語に対する母語話者からの評価をきっかけとして-2013

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      青山学院女子短期大学総合文化研究所研究プロジェクト「近代社会における統制と共生-日本・韓国・沖縄-」2012年度第3回講演会
    • Place of Presentation
      青山学院女子短期大学(招待講演)
    • Year and Date
      2013-03-19
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] コミュニケーション」における評価-「言語形式の連鎖」としてのコミュニケーション観を問い直す-2013

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      国立国語研究所日本語教育研究・情報センター公開研究発表会
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Year and Date
      2013-01-06
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 自らの評価価値観を内省するための活動-評価の個別性を尊重するところから始まる新しい教育観-2013

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      第17回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      マドリッド・コンプルテンセ大学,スペイン(発表確定)
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 接触場面のやりとりに対する非母語話者側の評価-場面の当事者としての振り返りから-2012

    • Author(s)
      野原ゆかり
    • Organizer
      日本語教育学会2012年度秋季大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学(ボスター発表)
    • Year and Date
      2012-10-14
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 接触場面における当事者評価-ロールプレイ参加者の振り返りから-2012

    • Author(s)
      野原ゆかり
    • Organizer
      言語管理研究会第28回定例研究会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 自己と向き合うための評価研究-個人の能力を伸ばす教育から,コミュニティ全体のパフォーマンスを向上させる教育へ-2012

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      言語管理研究会第28回定例研究会
    • Place of Presentation
      千葉大学(口頭発表)
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「評価プロセス」の普遍性と個別性を探る-「学習者の書いた謝罪文」を題材として-2012

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      2012年日本語教育学会国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(ポスター発表)
    • Year and Date
      2012-08-18
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 接触場面のロールプレイ会話に対する第三者の印象形成2012

    • Author(s)
      野原ゆかり
    • Organizer
      国立国語研究所日本語教育研究・情報センター公開シンポジウム「多文化共生社会におけるコミュニケーションとその教育」
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Year and Date
      2012-02-18
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 謝罪文に対する評価プロセスのモデル化の試み2012

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      国立国語研究所日本語教育研究・情報センター公開シンポジウム「多文化共生社会におけるコミュニケーションとその教育」
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Year and Date
      2012-02-18
    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者の発話に対する母語話者の評価-ロールプレイ視聴後の自由記述の分析から-2011

    • Author(s)
      吉田さち
    • Organizer
      日本語教育学会2011年秋季大会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンター
    • Year and Date
      2011-10-09
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 接触場面での日本語非母語話者の話しぶりに対する母語話者の評価-印象形成の要因を探る量的調査-2011

    • Author(s)
      野原ゆかり
    • Organizer
      社会言語科学会第28回大会
    • Place of Presentation
      龍谷大学
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者の発話に対する印象形成過程についての一考察-部分的な印象と全体的な印象の関係に注目して-2011

    • Author(s)
      野原ゆかり
    • Organizer
      The 13th International Conference of EAJS
    • Place of Presentation
      Tallinn University, Estonia
    • Year and Date
      2011-08-27
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「評価の「個人差」に着目することの意味-より深い自己認識につなげるための評価論-」2011

    • Author(s)
      宇佐美洋・田中真理・徳井厚子
    • Organizer
      The 13th International Conference of EAJS
    • Place of Presentation
      Tallinn University, Estonia
    • Year and Date
      2011-08-27
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 評価の「個人差」に着目することの意味-より深い自己認識につなげるための評価論-2011

    • Author(s)
      宇佐美洋, 田中真理, 徳井厚子
    • Organizer
      13th International Conference of EAJS
    • Place of Presentation
      タリン大学(エストニア共和国)
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室外の世界で行われている「評価」-その多様性を探る意義-2011

    • Author(s)
      宇佐美洋・近藤彩・内海由美子・早野恵子
    • Organizer
      日本語教育学会2011年度春季大会
    • Place of Presentation
      東京国際大学
    • Year and Date
      2011-05-21
    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 接触場面における会話参加者の言語運用に対する意識;母語話者と非母語話者による交渉場面において2011

    • Author(s)
      野原ゆかり
    • Organizer
      第7回日本語実用言語学国際会議(Seventh International Conference on Practical Linguistics of Japanese)
    • Place of Presentation
      San Francisco State University, USA
    • Year and Date
      2011-03-06
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 外国人の日本語話しことばに対する日本人評価の多様性を探る:質問紙による量的調査2011

    • Author(s)
      宇佐美洋・森篤嗣・野原ゆかり・吉田さち
    • Organizer
      7th International Conference on Practical Linguistics of Japanese
    • Place of Presentation
      San Francisco State University
    • Year and Date
      2011-03-06
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人の日本語話しことばに対する日本人評価の多様性を探る2011

    • Author(s)
      宇佐美洋・森篤嗣・野原ゆかり・吉田さち
    • Organizer
      第7回日本語実用言語学国際会議(Seventh International Conference on Practical Linguistics of Japanese)
    • Place of Presentation
      San Francisco State University, USA
    • Year and Date
      2011-03-05
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「評価プロセス」の普遍性と個別性を探る-「学習者の書いた謝罪文」を題材として-

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      2012年日本語教育学会国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己と向き合うための評価研究-個人の能力を伸ばす教育から,コミュニティ全体のパフォーマンスを向上させる教育へ-

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      言語管理研究会 第28回定例研究会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 接触場面における当事者評価-ロールプレイ参加者の振り返りから-

    • Author(s)
      野原ゆかり
    • Organizer
      言語管理研究会 第28回定例研究会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 接触場面のやりとりに対する非母語話者側の評価-場面の当事者としての振り返りから-

    • Author(s)
      野原ゆかり
    • Organizer
      日本語教育学会2012年度秋季大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 「コミュニケーション」における評価―「言語形式の連鎖」としてのコミュニケーション観を問い直す―

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      「多文化共生社会における日本語教育研究」プロジェクト 公開研究発表会
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 無意識の「統制」を乗り越えるために―外国人の日本語に対する母語話者からの評価をきっかけとして―

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      青山学院女子短期大学総合文化研究所 研究プロジェクト「近代社会における統制と共生-日本・韓国・沖縄―」2012年度 第3回講演会
    • Place of Presentation
      青山学院女子短期大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Remarks]

    • URL

      http://jpforlife.jp

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://jpforlife.jp

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.jpforlife.jp/

    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi