Project/Area Number |
22320099
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
|
Research Institution | National Institute for Japanese Language and Linguistics |
Principal Investigator |
USAMI Yo 大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 准教授 (40293245)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
KANEDA Tomoko 学習院大学, 文学部, 教授 (50304457)
TANAKA Mari 名古屋外国語学部, 外国語学部, 教授 (20217079)
TOMIYA Reiko 神奈川大学, 外国語学部, 准教授 (40386818)
FUKUNAGA Yuka 国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 研究員 (40311146)
MORI Atsushi 帝塚山大学, 現代生活学部, 准教授 (30407209)
|
Research Collaborator |
LEE Kyutae 国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 技術補佐員
KUDO Ikuko 国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 日本語教育研究・情報センター
NOHARA Yukari 国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, プロジェクト奨励研究員
HOSHIDA Sachi 国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 非常勤研究員
|
Project Period (FY) |
2010 – 2012
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2012)
|
Budget Amount *help |
¥13,780,000 (Direct Cost: ¥10,600,000、Indirect Cost: ¥3,180,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2010: ¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
|
Keywords | 異文化理解 / 異文化コミュニケーション / 日本人評価 / 評価スキーマ / 評価観点 |
Research Abstract |
This study investigated the cognitive process that takes place when a person evaluates other people's linguistic performance, focusing on the evaluator's personality. Although individual evaluators' evaluation processes were found to be extremely diverse, the qualitative analysis indicated a certain "universality" among the diversity. This universality was identified as an "evaluation process model." Additionally, a method for holding an "Evaluation Workshop", the purpose of which would be to reflect on participants' own cognitive process when evaluating other people's linguistic performance, was developed and tested.
|