• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cross-cultural understanding between groups generated as a participation process to the dialog community of connecting East Asia

Research Project

Project/Area Number 22330190
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionMaebashi Kyoai Gakuen College

Principal Investigator

OH Sunah  共愛学園前橋国際大学, 国際社会学部, 教授 (90363308)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKAGI Kotaro  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (30272488)
SAKAKIBARA Tomomi  東京学芸大学, 国際教育センター, 講師 (20435275)
YOGO Takuma  早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (00288052)
ITO Tetusuji  茨城大学, 人文学部, 教授 (70250975)
OKUDA Yuichiro  共愛学園前橋国際大学, 国際社会学部, 准教授 (30458442)
TAKEO Kazuko  東京理科大学, 理学部, 講師 (30366421)
SUNAKAWA Yuichi  群馬大学, 社会情報学部, 教授 (90196907)
Research Collaborator 崔 順子  大真大学, 講師
片 成男  中国政法大学, 副教授
姜 英敏  北京師範大学, 福教授
周 念麗  華東師範大学, 副教授
渡辺 忠温  中国人民大学, 博士後
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥9,750,000 (Direct Cost: ¥7,500,000、Indirect Cost: ¥2,250,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2011: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords教授法 / 文化間対話的教授学習 / 文化的他者 / 集団的対話構造 / 異己との共存 / 教育心理学的実践 / 異文化<間>理解 / 対話共同体 / 文化対立・文化中立 / モデル授業 / 異文化<間>理解 / 文化対立的素材 / 文化中立的素材 / 差としての他者への注目 / 差としての自己への注目 / 体験プロセス
Research Abstract

The Japanese university and the university of China, South Korea, and Vietnam became a pair and each pair has performed the interchange classes. We have investigated the material and method of the class for cross-cultural understanding between groups. We confirmed that we could use movies, stories by illustration, the norm as a material of interchange class. Moreover, in order to examine the process to cross-cultural understanding, it was shown that terms, such as "a bent mirror set against each other", " opposition of structure", "connection of a dialog and interception", and an "affective reaction", are effective.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2012

All Journal Article (2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 集団間対話を通した異文化理解のプロセス-日本・中国の大学間における交流授業の試み2012

    • Author(s)
      榊原知美・片成男・高木光太郎
    • Journal Title

      国際教育評論

      Volume: Vol.9 Pages: 1-17

    • NAID

      110009512386

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 集団間対話を通した異文化理解のプロセス-日本・中国の大学間における交流授業の試み2012

    • Author(s)
      榊原知美・片成男・高木光太郎
    • Journal Title

      東京学芸大学国際教育センタ-

      Volume: 9 Pages: 1-17

    • NAID

      110009512386

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話型授業実践による日中集団間異文化理解の試み2012

    • Author(s)
      石下景教・水口一久・渡辺忠温
    • Organizer
      中国語教育学会 10 周年・高等学校中国語教育研究会 30 周年記念合同大会
    • Place of Presentation
      神田外国語大学
    • Year and Date
      2012-06-03
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] <シンポジウム>対話共同体への参加を通した集団間異文化理解の生成(1)-日本、中国、韓国、ベトナムの大学を結ぶ対話型授業実践を通して2012

    • Author(s)
      呉宣児 ・ 高木光太郎 ・ 榊原知美 ・ 余語琢磨・伊藤哲司
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 対話共同体への参加を通した集団間異文化理解の生成(1)~日本、中国、韓国、ベトナムの大学を結ぶ対話型授業実践を通して~2012

    • Author(s)
      呉宣児・高木光太郎・榊原知美・余語琢磨・伊藤哲司
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話型授業実践による日中集団間異文化理解の試み2012

    • Author(s)
      石下景教・水口一久・渡辺忠温
    • Organizer
      中国語教育学会10周年・高等学校中国語教育研究会30周年記念合同大会
    • Place of Presentation
      神田外国語大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi