Project/Area Number |
22330207
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
NISHIO Tatsuo 北海道大学, 大学院・教育学研究院, 教授 (30180582)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
SHIRAYANAGI Hiroyuki 玉川大学, 教育博物館, 学芸員 (20424327)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
INOUE Kaori 釧路短期大学, 幼児教育学科, 教授 (70299717)
SATO Yumi 埼玉工業大学, 人間社会学部, 教授 (10399123)
SANO Michio こども教育宝仙大学, こども教育学部, 教授 (20170813)
ISHIBASHI Tetunari 玉川大学, 文学部, 教授
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Research Collaborator |
渡部 宗助 日本大学, 非常勤講師
宮脇 弘幸 大連海洋大学, 日語専家
槻木 瑞生 同朋大学, 名誉教授
佐藤 広美 東京家政学院大学, 教授
中村 聡 玉川大学, 教授
陳 虹彣 平安女学院大学, 講師
岡部 芳広 相模女子大学, 准教授
藤森 智子 田園調布学園大学, 准教授
中尾 知子 岡山大学, 准教授
中田 敏夫 愛知教育大学, 教授
金 英美 拓殖大学, 非常勤講師
北川 知子 大阪教育大学, 非常勤講師
山本 一生 , 日本学術振興会特別研究員
白 恩正 創価大学, 非常勤講師
本間 千景 仏教大学, 非常勤講師
韓 炫精 東京大学, 大学院・博士課程
高橋 聡 玉川小学校, 教諭
樫村 あい子 一橋大学, 大学院・博士課程
松岡 昌和 , 日本学術振興会特別研究員
滝沢 佳奈枝 東京日語学院, 職員
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Project Period (FY) |
2010 – 2012
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2012)
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Budget Amount *help |
¥8,710,000 (Direct Cost: ¥6,700,000、Indirect Cost: ¥2,010,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2010: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
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Keywords | 日本植民地・占領地 / 教科書 / 新教育 / 学校教育 / 社会教育 / 植民地主義 |
Research Abstract |
This research intended to abstract influence of ‘New Education’ on school textbooks and educational practice employed in former Japanese colonies and occupied territories and to examine its intention and effect for the areas, focusing on school and social education. While ‘New Education’ arose with a concept of ‘pupils-centered’ and ‘critical of cramming’, it connoted a concept of bringing up capable youths with ambition to venture their lives overseas for national development in Japan. As a result of our research, the influence of‘New Education’ is concluded that it was limited to particular areas (Taiwan, Korea, Manchuria and occupied territories in Southeast Asia) and periods (1910s-40s).The influence of ‘New Education’ was chiefly remarkable in colonial school education, while social education saw little influence.
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