Project/Area Number |
22330238
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
|
Research Institution | Toin University of Yokohama |
Principal Investigator |
TSUNOGAE Hiroki 桐蔭横浜大学, スポーツ健康政策学部, 教授 (10298292)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
SHIMIZU Mutsumi 東京理科大学, 理工学部, 准教授 (70349827)
NAKAJIMA Tomoko プール学院大学, 国際文化学部, 教授 (80227793)
KOJIMA Akira 鳥取大学, 地域学部, 准教授 (90366956)
NUKAGA Misako 和光大学, 現代人間学部, 講師 (60586361)
KIM Yunjeong 首都大学東京, 人文科学研究科, 准教授 (40464557)
|
Research Collaborator |
IEGAMI Sachiko NPO法人教育支援グループEd.ベンチャー, 事務局長
ENOI Yukari 大阪大学, 未来戦略機構・第五部門, 特任准教授
O Yongho 一橋大学, 大学院・社会学研究科, 日本学術振興会特別研究員
CHUOP Sararn 日本大学, 大学院・文学研究科
TSUBOTA Kouhei 東北大学, 大学院・教育学研究科
TERUYAMA Junko 慶應義塾大学, 先導研究センター, 共同研究員
HATANO Maho 浜松大学, 健康プロデュース学部, 助教
MASHIKO Hidenori 中京大学, 国際教養学部, 教授
MATSUNAMI Megumi 公益財団法人世界人権問題研究センター, 専任研究員
HOSAKA Yoshihiro 立教大学, 大学院・文学研究科
MIURA Akiko 一橋大学, 大学院・社会学研究科
|
Project Period (FY) |
2010 – 2012
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2012)
|
Budget Amount *help |
¥12,350,000 (Direct Cost: ¥9,500,000、Indirect Cost: ¥2,850,000)
Fiscal Year 2012: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2011: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2010: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
|
Keywords | 多文化教育 / ニューカマー / フィリピン系ニューカマー / 国際結婚 / 学校適応 / ニューカマーの教育 / トランスナショナル / フィリピン人コミュニティ / 移民連鎖 / 教育学 / 社会学 / フィリピン |
Research Abstract |
Our findings from interviews and fieldworks in Japan and Philippines are: first, Filipino children are faced with the choice of the way of life in affecting of some factors such as family economic conditions, settlement-orientation and gender norms while they coming and going between two nations. Second, in Filipino family, there are some affection to the ways of bringing up of children not only its economic conditions but also the children’s history of incorporation to the family. Third, we note the educational significance of Christ Church in the Filipino community and make it clear the mechanism of chain immigration. And finally we find the educational strategies of Filipino women in transnational situation.
|