Project/Area Number |
22401019
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Aesthetics/Art history
|
Research Institution | Tokyo National University of Fine Arts and Music |
Principal Investigator |
SEKI Izuru 東京芸術大学, 美術学部, 教授 (60154639)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
SATO Doshin 東京芸術大学, 美術学部, 教授 (30154074)
SAITO Norihiko 東京芸術大学, 美術学部, 教授 (60272647)
FURUTA Ryo 東京芸術大学, 大学美術館, 准教授 (20259998)
ARAI Kei 東京芸術大学, 大学院・美術研究科, 准教授 (60361739)
KOJIMA Tokuro 京都市立芸術大学, 美術学部, 講師 (70548263)
|
Research Collaborator |
KAWAMATA Satoshi 東京芸術大学, 教育研究助手
OTAKE Takumin , 画家
YOSHIDA Chizuko 東京芸術大学, 教育資料編纂室
OTAKE Ayana 東京芸術大学, 教育研究助手
TAKEDA Hiroko 東京芸術大学, 大学院, 博士後期課程修了
GOTO Ryoko 東京芸術大学, 中国美術学院修了
KANAZAWA Yuna 東京芸術大学大学院修了, 中央美術学院博士
TAIRA Yuitiro 東京芸術大学, 教育研究助手
KUTSUNA Hiromi 東京芸術大学大学院修了, 中国美術学院修了
RYU Tan 大連理工大学, 助教
KATO Hiroko 東京現代美術館, 学芸員
SHIOYA Jyun 東京文化財研究所, 研究員
|
Project Period (FY) |
2010 – 2012
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2012)
|
Budget Amount *help |
¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2012: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2011: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2010: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
|
Keywords | 美術史 / 中国画 / 日本画 / 中国 / 水墨 / 岩絵具 |
Research Abstract |
We visited the major universities of fine arts and the atelier of the artists during an overseas research. (six times to People's Republic of China , once to Taiwan Republic of China). After advanced analysis and information collection of Chinese painting in particularly“GANSAIGA”, we researched the current situation and the appearance of “GANSAIGA” in China. By reviewing the history in search for the origin of Japanese and Chinese painting that followed development of two different style of paintings, one being colored picture and the other ink painting, we made clear the transformation of style, technique and materials in the post-World War II “NIHONGA /Japanese painting”, and thebackground about the position of “GANSAIGA” in Chinese painting in present-day.
|