• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Multicultural Awareness of College Teachers and TheirEducational Practices: Comparative Study of Japanese Language Education in Japan, US, and Germany

Research Project

Project/Area Number 22402050
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section海外学術
Research Field Sociology of education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

KURACHI Akemi  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (00197922)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KATO Reiko  東京福祉大学, 教育学部, 専任講師 (30633151)
NAKAYAMA Aoi  大阪教育大学, 国際センター, 准教授 (00343260)
Research Collaborator PETER Ackermann  元ニュールンベルグ・エアランゲン大学, 東洋言語文化学科, 教授
KUMAGAI Yuri  スミス大学, 東洋言語文化学部, 准教授
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords日米独 / 国際比較 / 大学教員 / エスノグラフィ / 質的研究の方法論 / ライフヒストリー / 授業観察 / 日本語教育 / 日本、アメリカ、ドイツ / 国際研究者交流 / 多文化 / 大学教育の国際比較 / 教師研究 / ライフ・ヒストリー / ドイツ / アメリカ / 日本 / フィールドワーク / 多文化主義
Research Abstract

This research focuses on college teachers who are aware of multicultural issues: In what kind of environment have they been living, learning and working? What do they value in their teaching practices? By analyzing data obtained through ethnographic interviews, questionnaires, and observations in Japan, US, and Germany, this report 1) reveals social and cultural background of the teachers with multicultural awareness and how they are positioned as language teachers at their work places, and
2) further develops a new qualitative researchmethod, which was suggested in the exploratory research in 2007-2009, that cogitate researchers' perspectives more explicitly.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] アメリカとドイツにおける日本語教育の位置づけ2013

    • Author(s)
      倉地曉美
    • Journal Title

      日本語教師を取り巻く職場環境、広島大学日本語教育研究

      Volume: 22 Pages: 2-9

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 「アメリカとドイツの大学における日本語教育の位置づけ:日本語教師を取り巻く職場環境 」2013

    • Author(s)
      倉地曉美
    • Journal Title

      『広島大学日本語教育研究』

      Volume: 22 Pages: 2-9

    • NAID

      120006457267

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 周縁に生きることの意味:ひとつのライフヒストリー2012

    • Author(s)
      倉地曉美
    • Journal Title

      こころと文化

      Volume: 11 Pages: 34-40

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 批判的思考をもった日本語教師に学ぶ学生の日本イメージとその形成要因:アメリカにおける調査研究2012

    • Author(s)
      倉地曉美・南浦涼介
    • Journal Title

      広島大学日本語教育研究

      Volume: 21 Pages: 31-38

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 「周縁に生きることの意味:1つのライフ・ヒストリー」2012

    • Author(s)
      倉地曉美
    • Journal Title

      『こころと文化』

      Volume: 11 Pages: 34-40

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 周縁に生きることの意味:ひとつのライフ・ヒストリー2012

    • Author(s)
      倉地暁美
    • Journal Title

      こころと文化

      Volume: Vol.11 Pages: 34-40

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 批判的思考を持った日本語教師に学ぶ大学生の日本イメージとその形成要因2011

    • Author(s)
      倉地曉美・南浦涼介
    • Journal Title

      広島大学日本語教育研究

      Volume: 21 Pages: 31-38

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自由の実践としての日本語教育:ある日本語教師のライフヒストリーに学ぶ2013

    • Author(s)
      加藤鈴子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2013-06-08
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「自由の実践としての日本語教育:ある日本語教師のライフヒストリーに学ぶ」2013

    • Author(s)
      加藤鈴子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ人の対日イメージとその形成要因2010

    • Author(s)
      倉地曉美・南浦涼介
    • Place of Presentation
      異文化間教育学会、奈良
    • Year and Date
      2010-06-13
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] アメリカ人大学生の対日イメージとその形成要因2010

    • Author(s)
      倉地曉美・南浦涼介
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2010-06-13
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi