• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum development on an individual base in terms of the quality assurance of bachelor education designed for Undergraduate Courses in Science

Research Project

Project/Area Number 22500892
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNippon Institute of Technology

Principal Investigator

TANAKA Yoshiko  日本工業大学, 工学部, 准教授 (10406423)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ARIGA Yukinori  日本工業大学, 工学部, 教授 (80095348)
NOZAKI Hironari  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (80275148)
TANAKA Takaharu  日本工業大学, 工学部, 准教授 (90286021)
KOMATSUGAWA Hiroshi  千歳科学技術大学, 光科学部, 教授 (10305956)
KANADA Toru  関東学院大学, 工学部, 教授 (20169551)
BABA Machiko  東京農工大学, 国際センター, 教授 (40313308)
TERADA Mitsugu  福岡大学, 理学部, 教授 (70267772)
CHO Kanako  北九州市立大学, 基盤教育センター, 准教授 (70369833)
OYAMA Yoshinori  聖学院大学, 人間福祉学部, 助教 (90546988)
Research Collaborator KAWASUMI Yukiko  日本工業大学, 学修支援センター, チューター
SHITE Kazuyuki  東京福祉大学, 教育学部, 講師
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords学修観 / コースデザイン / リメディアル教育 / 学士力 / 学士教育 / 教育の質保証 / 学習者特性 / 自己調整学習 / メタ認知能力 / 社会人基礎力 / eポートフォリオ / プロファイル / ポートフォリオ / 学習動機 / 精神的回復力 / 基礎学力 / 外国語学習能力 / 学習観 / ICT活用
Research Abstract

The aim of this research is to find out what is necessary for the guarantee of the quality of a university graduate course. The research has focused on three conditions for students finish completely their studies. The academic ability survey was conducted. Students’ academic aptitudes were determined by the achievement test for high school level. The additional survey was analyzed the effect that students are aware of learner's characteristics by themselves. This survey consists of three questionnaires regarding resilience, learning motives, and learning strategie. By using three kinds of measures, three different factors have been extracted as important factors to favor further studies

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (16 results)

  • [Journal Article] 高等教育を支える思考の道具としての初年次教育2012

    • Author(s)
      田中佳子・河住有希子, 有賀幸則・田中隆治
    • Journal Title

      日本工業大学研究報告

      Volume: 41 Pages: 131-136

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生涯学び続ける学士を育てるための授業アプローチを探る2011

    • Author(s)
      田中佳子、小山義徳、野崎浩成
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: vol.33、no.2 Pages: 72-73

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 生涯学び続ける学士を育てるための授業アプローチを探る2011

    • Author(s)
      田中佳子・小山義徳・野崎浩成
    • Journal Title

      大学教育学会

      Volume: 33 Pages: 105-108

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Study of IT Terms Used in Non-Vocational High School Information Technology Class Textbooks : Toward Corpus-Based Lexical Studies and Sentence Comprehension2010

    • Author(s)
      Hironari Nozaki
    • Journal Title

      愛知教育大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 13 Pages: 59-66

    • NAID

      120001907039

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] Study of IT Terms Used in Non-Vocational High School Information Technology Class Textbooks : Toward Corpus-Based Lexical Studies and Sentence Comprehension2010

    • Author(s)
      Hironari Nozaki
    • Journal Title

      愛知教育大学 教育実践総合センター紀要

      Volume: 13 Pages: 59-66

    • NAID

      120001907039

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の主体性を促す授業は自律した学習者を育てるのか2012

    • Author(s)
      小山義徳、馬場眞知子、田中佳子、志手和行、野崎浩成、河住有希子
    • Organizer
      初年次教育学会第5回大会
    • Place of Presentation
      文教学院大学
    • Year and Date
      2012-09-05
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 自律的・主体的「学士」を育てる学習者特性に着目したポートフォリオ2012

    • Author(s)
      田中佳子、小松川浩、山川広人、河住有希子、有賀幸則、野崎浩成
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第8回全国大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2012-08-28
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] これからの学士を育てるための人材教育2012

    • Author(s)
      馬場眞知子、野崎浩成、小山義徳、河住有希子、田中佳子、瀬村江里子
    • Organizer
      第18回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2012-03-16
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 自ら学ぶ姿勢を支える学習者の特性2011

    • Author(s)
      田中佳子、河住有希子、有賀幸則、田中隆治、 野崎浩成、 小山義徳、 馬場眞知子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第7回全国大会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2011-09-02
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 自ら学ぶ姿勢を支える学習者の特性2011

    • Author(s)
      田中佳子・河住有希子, 馬場眞知子・小山義徳・野崎浩成
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2011-09-02
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの学士に求められる人材教育-フシンセツ授業という一つの提案-2011

    • Author(s)
      馬場眞知子、小山義徳、河住有希子、長加奈子、田中佳子、瀬村江里子
    • Organizer
      初年次教育学会第4回大会
    • Place of Presentation
      久留米大学
    • Year and Date
      2011-09-01
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 大学での「学習支援教育」教授法その 2-学びの質を変容させるために-2010

    • Author(s)
      田中佳子、田中隆治、有賀幸則、河住有希子、原田麻美、福地俊夫
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第6回全国大会
    • Place of Presentation
      湘南工科大学
    • Year and Date
      2010-08-30
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Support in Kanji Study for Children with Difficulty in Reading and Writing-Kanji Error Analysis using Digital Pen2010

    • Author(s)
      Hironari NOZAKI
    • Organizer
      2010 International Conference on Japanese Language Education
    • Place of Presentation
      National Cheng-chi Univ., Taiwan
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Support in Kanji Study for Children with Difficulty in Reading and Writing-Kanji Error Analysis using Digital Pen-2010

    • Author(s)
      Hironari NOZAKI
    • Organizer
      2010 International Conference on Japanese Language Education
    • Place of Presentation
      National Cheng-chi Univ., Taiwan
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 人間力の自己診断テストと連動したe ポートフォリオの設計

    • Author(s)
      山川広人・田中佳子・小松川浩・三宮秀樹
    • Organizer
      第37回 教育システム情報学会(JSiSE)全国大会
    • Place of Presentation
      千葉工業大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 自ら学び、社会に生きる人材となるための教育とは=親身とフシンセツ=

    • Author(s)
      田中佳子・河住有希子・馬場眞知子・矢島彰・中園篤典
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第8回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律的・主体的「学士」を育てる学習者特性に着目したポートフォリオ

    • Author(s)
      田中佳子・山川広人・小松川浩・河住有希子・有賀幸則
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第8回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の「気づき」をどう学びにつなげるか

    • Author(s)
      河住有希子・田中佳子・馬場眞知子・有賀幸則
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第8回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の主体性を促す授業は自律した学習者を育てるか

    • Author(s)
      小山義徳・河住有希子・田中佳子・馬場眞知子・野崎浩成・志手和行
    • Organizer
      初年次教育学会 第5回大会
    • Place of Presentation
      文京学院大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 人間力の自己診断テストと連動したeポートフォリオの開発

    • Author(s)
      山川広人・田中佳子・小松川浩・三宮秀樹
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2012年度 年次大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びを促す「分かりにくい」板書の可能性

    • Author(s)
      福地俊夫・田中佳子・河住有希子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第2回関東甲信支部研究会
    • Place of Presentation
      聖学院大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi