• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on competence in organizing interaction and teaching of it

Research Project

Project/Area Number 22520515
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionHokusei Gakuen University (2012-2013)
Hokkaido University (2010-2011)

Principal Investigator

YANAGIMACHI Tomoharu  北星学園大学, 文学部, 教授 (60301925)

Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsインタラクション / コミュニケーション / 会話 / 相互行為 / 日本語 / 日本語教育 / 能力 / 英語教育 / 第二言語
Research Abstract

Firstly, the present project discusses the issue of how we should evaluate second-language speakers' competence in organizing daily activities, with regard to recent 'Can-do statement' movements in Europe and Japan. Secondly, it argues that when learners produce reactive tokens during an interview, they should be sensitive to the talk's sequential organization and the differences in the quality of the information provided. Finally, the project examines why international students failed to initiate a 'repair sequence' to attain mutual understanding among participants and what kinds of classroom activities could be introduced to solve this communication problem.

Report

(5 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 日常的実践を組織する能力とその評価2014

    • Author(s)
      柳町智治
    • Journal Title

      国語研プロジェクトレビュー(国立国語研究所)

      Volume: 第4巻第3号 Pages: 205-210

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] CEFR/JFスタンダードにおける言語ポートフォリオの意義:日常的実践の相互行為分析の結果から2014

    • Author(s)
      柳町智治
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 18

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 日常的実践を組織する能力とその評価2014

    • Author(s)
      柳町智治
    • Journal Title

      国語研プロジェクトレビュー

      Volume: 4 (3) Pages: 205-210

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国人留学生による日本語コミュニケーションにおける問題点と改善策2013

    • Author(s)
      柳町智治, 長野克則, 繪内正道, 馬場直志
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 61(4) Pages: 1-5

    • NAID

      130003367093

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国人留学生による日本語コミュニケーションにおける問題点と改善策2013

    • Author(s)
      柳町智治・長野克則・繪内正道・馬場直志
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 61 (4) Pages: 1-5

    • NAID

      130003367093

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インタビュー場面における聞き手の理解の表示:連鎖上の位置および報の質的差異との関係2012

    • Author(s)
      柳町智治, 山本真理
    • Journal Title

      2012日本語教育国際研究大会予稿集

      Volume: 第1分冊 Pages: 127-127

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] アジア人財資金構想・北大フロンティアプログラムにおけるビジネス日本語・日本ビジネス教育:その2「初級コース」受講生の「コミュニケーション能力」の問題点と改善策2011

    • Author(s)
      柳町智治, 長野克則, 繪内正道, 馬場直志
    • Journal Title

      工学教育研究講演会講演論文集

      Pages: 652-653

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 大学校舎における学びと知識・情報のネットワーク-北海道大学留学生センターの設計理念-2010

    • Author(s)
      柳町智治
    • Journal Title

      北海道留学生センター紀要

      Volume: 14 Pages: 1-14

    • NAID

      40018949185

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR/JFスタンダードにおける言語ポートフォリオの意義:日常的実践の相互行為分析の結果から2013

    • Author(s)
      柳町智治
    • Organizer
      第17回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      マドリード・コンプルテンセ大学
    • Year and Date
      2013-09-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Embodied interactional competence : How do coparticipants accomplish intersubjective understanding?2012

    • Author(s)
      Okada, M. & T. Yanagimachi
    • Organizer
      the 6th International Conference on Multimodality (6-ICOM)
    • Place of Presentation
      University of London
    • Year and Date
      2012-08-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] アジア人財資金構想・北大フロンティアプログラムにおけるビジネス日本語・日本ビジネス教育:その2「初級コース」受講生の「コミュニケーション能力」の問題点と改善策2011

    • Author(s)
      柳町智治, 長野克則, 繪内正道, 馬場直志
    • Organizer
      工学教育研究講演会第59回年次大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2011-09-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] アジア人財資金構想・北大フロンティアプログラムにおけるビジネス日本語・日本ビジネス教育:その2「初級コース」受講生の「コミュニケーション能力」の問題点と改善策2011

    • Author(s)
      柳町智治・長野克則・繪内正道・馬場直志
    • Organizer
      工学教育研究講演会第59回年次大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(札幌市)
    • Year and Date
      2011-09-10
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Joint Constructions of understanding and non-understanding : A case from a biology laboratory2011

    • Author(s)
      Mori, J. & Yanagimachi, T
    • Organizer
      the 10th Conference of the International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis (IIEMCA 2011)
    • Place of Presentation
      University of Fribourg, Switzerland
    • Year and Date
      2011-07-11
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Joint Constructions of understanding and non-understanding : A case from a biology laboratory2011

    • Author(s)
      Mori, J., Yanagimachi, T.
    • Organizer
      10th Conference of the International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis (IIEMCA 2011)
    • Place of Presentation
      University of Fribourg, Switzerland
    • Year and Date
      2011-07-11
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Inscriptions linking communities of practice : A study of business Japanese language and culture courses for international students in engineering2010

    • Author(s)
      Yanagimachi, T
    • Organizer
      5th Annual Ethnography Symposium
    • Place of Presentation
      Queen Mary's University, London, UK
    • Year and Date
      2010-09-02
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR/JFスタンダードにおける言語ポートフォリオの意義:日常的実践の相互行為分析の結果から

    • Author(s)
      柳町智治
    • Organizer
      第17回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      マドリード・コンプルテンセ大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Embodied interactional competence: How do coparticipants accomplish intersubjective understanding?

    • Author(s)
      Okada, M. & Yanagimachi, T.
    • Organizer
      6th International Conference on Multimodality
    • Place of Presentation
      University of London
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] インタビュー場面における聞き手の理解の表示:連鎖上の位置および情報の質的差異との関係

    • Author(s)
      柳町智治・山本真理
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi