• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The language education on identity formation and Practical study of teacher training programs

Research Project

Project/Area Number 22520540
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

HOSOKAWA Hideo  早稲田大学, 日本語教育研究科, 教授 (80103604)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TATEOKA Yoko  早稲田大学, 大学院・日本語教育研究科, 教授 (10338759)
IKEGAMI Makiko  早稲田大学, 大学院・日本語教育研究科, 教授 (80409721)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsアンデンティティ / 活動型言語教育 / 実践研究 / 複言語複文化主義 / 市民性教育 / 言語教育 / アイデンティティ / ことばの市民 / 言語活動主体 / メディエーション / 教育実践 / 言語活動 / 自分誌 / 教師養成 / 信語教育
Research Abstract

The philosophy and methodology of language teaching activities related to identity formation began to be recognized in education centered on language education as the results of this study. In particular, in the social context of diverse and increasingly complex soil to explore from the front the challenges of Japanese education in the future is beginning to be formed. There, around the debate over something, problem of organization and evaluation include the identity of the problem to be grown in language education.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (22 results) (of which Invited: 2 results) Book (8 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 日本語教育学の未来を拓く実践研究の翼として -『早稲田日本語教育実践研究』刊行記念号によせて-2012

    • Author(s)
      細川 英雄
    • Journal Title

      早稲田日本語教育実践研究

      Volume: 1,

    • NAID

      120004161892

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 相互文化性と対話のダイナミズム―ことばと文化の統合のために―2011

    • Author(s)
      細川英雄
    • Journal Title

      フランス日本語教育

      Volume: 5号 Pages: 19-31

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 相互文化性と対話のダイナミズム2011

    • Author(s)
      細川英雄
    • Journal Title

      フランス日本語教育

      Volume: 5号 Pages: 19-31

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語教育は日本語能力の育成のためにあるのか2011

    • Author(s)
      細川英雄
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 9号 Pages: 21-25

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] Interculturalite et Dynamique du dialigue-pour une integration de la culture a la langue-2010

    • Author(s)
      Hideo HOSOKAWA
    • Journal Title

      Enseignement du Japonais en France

      Volume: 5 Pages: 32-53

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 日本語教育は日本語能力を育成するためにあるのか―能力育成から人材育成へ・言語教育とアイデンティティを考える立場から2010

    • Author(s)
      細川英雄
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 9号 Pages: 21-25

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実践研究は日本語教育に何をもたらすか2010

    • Author(s)
      細川英雄
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: (7) Pages: 69-81

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協働による学びがはぐくむことばの力-「教室で読む」ということをめぐって-2010

    • Author(s)
      舘岡洋子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 9号 Pages: 41-49

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域日本語教育の在り方から考える日本語能力2010

    • Author(s)
      池上摩希子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 9号 Pages: 85-91

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語教育はどのような言語活動主体を育成するのか2013

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      第20回プリンストン大学日本語教育フォーラム
    • URL

      http://www.youtube.com/watch?v=dZ1W1Tz3USs

    • Place of Presentation
      アメリカ・プリンストン大学
    • Year and Date
      2013-05-11
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] どのような言語教育によるどのような異文化間能力養成が可能なのか2013

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      国際研究集会「真のグローバル人材育成を目指して――その理念と実践」
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2013-04-14
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Mediation, interculturalite,etl'educationde citoyennete ― la possibilite de la pedagogie pour l'activite langagiere―2013

    • Author(s)
      Hideo Hosokawa
    • Place of Presentation
      France Sciences Po Amphitheatre Goguel
    • Year and Date
      2013-03-19
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 言語教育におけるメディエーションの意味2013

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      第12回言語文化教育研究会
    • Place of Presentation
      イタリア・ヴェネティア・カフォスカリ大学
    • Year and Date
      2013-03-08
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] メディエーション,相互文化性,そして市民性教育―日本語教育における意義と可能性2013

    • Author(s)
      M.Byram&細川英雄
    • Organizer
      英国日本語教育学会セミナー
    • URL

      http://www.jpf.org.uk/news.view.php?id=258

    • Place of Presentation
      イギリス・国際交流基金ロンドン事務所
    • Year and Date
      2013-02-23
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 教育実践における言語活動主体のあり方再検討2012

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      第九回国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Place of Presentation
      香港・香港城市大学
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語教育学の専門性とは何か―早稲田大学大学院日本語教育研究科での議論を手がかりに―2011

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      日本語教育学会国際大会
    • Place of Presentation
      中国・天津外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語教育学の専門性とは何か-早稲田大学大学院日本語教育研究科での議論を手がかりに-2011

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      日本語教育学会国際大会
    • Place of Presentation
      天津(中国)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 教授法から学習環境のデザインへ2011

    • Author(s)
      舘岡洋子
    • Organizer
      華東師範大学外国語学院講演会
    • Place of Presentation
      華東師範大学(招待講演)
    • Year and Date
      2011-03-16
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生支援と日本語教育-多様化する留学生に求められる日本語能力とは2011

    • Author(s)
      池上摩希子
    • Organizer
      国際シンポジウム;日中留学の新展開を目指して
    • Place of Presentation
      中国湖南大学
    • Year and Date
      2011-03-04
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ことばは教えられるか2010

    • Author(s)
      細川英雄,牲川波都季,金龍男,他
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 自分の頭で考える第二言語の読解-正解のある読みを乗り越える2010

    • Author(s)
      舘岡洋子
    • Organizer
      日本協同教育学会第7回大会
    • Place of Presentation
      山口県立大学
    • Year and Date
      2010-09-04
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の協働は学習者の学びにどのような影響を与えたか2010

    • Author(s)
      舘岡洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会シンポジウム「なぜ協働するのか-教育実践の場における協働の意義」
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-29
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 「ことばの市民」になるために2010

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      日本語教育学会国際大会
    • Place of Presentation
      台湾・国立政治大学
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 多様化する日本語教育と教師養成-大学院主専攻での教育実習を事例として-2010

    • Author(s)
      池上摩希子・小林ミナ
    • Organizer
      日本語教育世界大会
    • Place of Presentation
      台湾国立政治大学
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ことばの市民になるために-日本語教育と日本研究を結ぶ-2010

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      日本語教育学会世界大会
    • Place of Presentation
      台湾国立政治大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の教師活動と教師の実践研究2010

    • Author(s)
      舘岡洋子
    • Organizer
      日本語教育世界大会シンポジウム「ピア・ラーニング-支援による学び合いのデザインと実践」
    • Place of Presentation
      台湾国立政治大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ことばは教えられるか2010

    • Author(s)
      細川英雄, ほか3名
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-05-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ことばの市民になるということ2010

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      国際セミナー「言語教育はことばと文化を結ぶ」
    • Place of Presentation
      インド・ネルー大学
    • Year and Date
      2010-03-12
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 教育実践における言語活動主体のあり方再検討 ―日本語教育と日本研究を結ぶために―

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      香港日本語教育学会
    • Place of Presentation
      香港城市大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] メディエーション、相互文化性そして市民性教育―日本語教育における意義と可能性

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      英国日本語教師会セミナー
    • Place of Presentation
      国際交流基金ロンドン事務所
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語教育におけるメディエーションの意味

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      第13回言語文化教育研究会
    • Place of Presentation
      イタリア・ベネチィア・カフォスカリ大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 「ことばの市民」になる―言語文化教育学の思想と実践2012

    • Author(s)
      細川英雄
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Book] 研究活動デザイン―出会いと対話は何を変えるか2012

    • Author(s)
      細川英雄
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      東京図書
    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Book] 日本語教育 : ことばと文化の掛け橋2012

    • Author(s)
      ラクシュミ、細川英雄, PA ジョージ
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      Northern Book Centre Inde New Delhi
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] Japanese la guage education : a Bridge between Language & culture2012

    • Author(s)
      M.V.Lakshmi, Hideo Hosokawa, P.A.George
    • Total Pages
      342
    • Publisher
      Northern Book Centre, New Delhi
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 言語教育とアイデンティティ―ことばの教育実践の可能性2011

    • Author(s)
      細川英雄
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 言語教育とアイデンティティ-ことばの教育実践の可能性2011

    • Author(s)
      細川英雄
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 複言語・複文化主義とは何か―ヨーロッパの理念・状況から日本における受容・文脈化へ2010

    • Author(s)
      細川英雄,西山教行
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 複言語・複文化主義とは何か2010

    • Author(s)
      細川英雄・西山教行
    • Total Pages
      177
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.gbki.org/

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks] 言語文化教育研究所

    • URL

      http://www.gbki.org/

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.gsja1.jp/hosokawa/

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.gsjal.jp/hosokawa/

    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi