• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Good writing in Japanese: Comparison between L2 Japanese and L1Japanese

Research Project

Project/Area Number 22520542
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNagoya University of Foreign Studies

Principal Investigator

TANAKA Mari  名古屋外国語大学, 外国語学部, 教授 (20217079)

Research Collaborator KUBOTA Sayuri  Eastern Michigan University, 准教授
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords日本語教育 / ライティング / 第2 言語 / 第1 言語 / 評価 / 読み手 / 構成 / メタ言 語 / 第2言語としてのライティング / 第1言語としてのライティング / パラグラフ / メタ言語 / ライティング評価 / 評価者 / 第二言語としてのライティング / 第一言語としてのライティング / 総合的評価 / マルチプルトレイト評価 / 評価基準 / プロトコル
Research Abstract

The purpose of this research is to clarify elements of good writing in Japanese essays in broader perspective by examining both L1 and L2 Japanese essays in order to contribute to the Japanese writing education. The data collected consists of two kinds of essays (an expository essay and an argumentative essay) written by native speaker of Japanese as well as L2 learners of Japanese (native speakers of English and that of Chinese). These essays were analyzed focusing on “organization” and ‘reader awareness.” The results indicate that although small differences were observed among groups, overall, writers from all groups did not fully understand the macro organization of an essay, nor the effective use of meta linguistic discourse markers. Also, compared to writers in the English group, writers in both the Chinese group and the Japanese group seemed to show less awareness of their readers. It is clear from this study, L2 as well as L1 Japanese writing education needs to develop improved ways to teach organization of an essay and reader awareness.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「第2言語としての日本語のアティング評価基準から第1言語としての日本語のGood Writing評価基準作成へ」(大井恭子代表)2013

    • Author(s)
      田中真理
    • Journal Title

      平成24年度~平成27年度文部科学省科学研究費補助金基盤研究(B)第二言語ライティング研究の現代的課題と解決のための将来構想-東アジアからの発信-研究成果報告書

      Volume: No.1 Pages: 130-142

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 第2言語としての日本語のアカデミック・ライティング評価基準から第1言語としての日本語のGood Writing評価基準作成へ2013

    • Author(s)
      田中 真理
    • Journal Title

      平成24年度~平成27年度 文部科学省科学研究費補助金 基盤研究(B)第二言語ライティング研究の現代的課題と解決のための将来構想―東アジアからの発信―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 130-142

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「L2ライティング・フィードバック-2つのアプローチ:L2ライティング研究とSLA研究-」(大関浩美・名部井敏代・森博英・田中真理・原田三千代第22回第二言語習得研究会全国大会パネルディスカッション報告「フィードバックの効果を考える」),『第二言語としての日本語の習得研究』2012

    • Author(s)
      田中真理
    • Journal Title

      第二言語習得研究

      Volume: 15号 Pages: 100-102

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 「アカデミック・ライティング評価における個人的要因」(宇佐美洋・田中真理・徳井厚子「評価の「個人差」に着目することの意味-より深い自己認識につなげるための評価論-」),『ヨーロッパ日本語教育(JapaneseLanguage Education in Europe)2012

    • Author(s)
      田中真理
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教師会(AJE)

      Volume: 16 Pages: 41-46

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「L2ライティング・フィードバック-2つのアプローチ:L2ライティング研究とSLA研究-」 (大関浩美・名部井敏代・森博英・田中真理・原田三千代 第22回第二言語習得研究会全国大会 パネルディスカッション報告「フィードバックの効果を考える」)2012

    • Author(s)
      田中 真理
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 15号

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「アカデミック・ライティング評価における個人的要因」(宇佐美洋・田中真理・徳井厚子「評価の「個人差」に着目することの意味-より深い自己認識につなげるための評価論-」)2012

    • Author(s)
      田中 真理
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育 (Japanese Language Education in Europe)

      Volume: 16

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「アカデミック・ライティング評価における個人的要因」宇佐美洋・田中真理・徳井厚子「評価の「個人差」に着目することの意味-より深い自己認識につなげるための評価論-」2012

    • Author(s)
      田中真理
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育(Japanese Language Education in Europe)

      Volume: 16(印刷中)

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「L2ライティング・フィードバック-2つのアプローチ:L2ライティング研究とSLA研究-」パネルディスカッション「フィードバックの効果を考える」2011

    • Author(s)
      田中真理
    • Journal Title

      第22回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集

      Pages: 20-25

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 第二言語としての日本語小論文におけるgood writing評価-そのプロセスと決定要因-2011

    • Author(s)
      田中真理・坪根由香里
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 14(1) Pages: 210-222

    • NAID

      110009509351

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Good writing について考える:プロンプトと評価2013

    • Author(s)
      田中真理
    • Organizer
      スペイン日本語教師会
    • Place of Presentation
      (招待研修会) 国際交流基金マドリード日本文化センターMadrid,Spain.(依頼)
    • Year and Date
      2013-03-15
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「L2 ライティング・フィードバック-2 つのアプ ローチ:L2 ライティング研究と SLA 研究-」大関浩美・名部井敏代・森博英・原田三千代によるパネルディスカッション「フィードバックの効果を考える」2011

    • Author(s)
      田中真理
    • Organizer
      第22回第二言語習得研究会(全国大会),国際 交流基金日本語国際センター
    • Place of Presentation
      埼玉.(依頼)
    • Year and Date
      2011-12-10
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「L2ライティング・フィードバッタ-2つのアプローチ:L2ライティング研究とSLA研究-」大関浩美・名部井敏代・森博英・田中真理・原田三千代によるパネルディスカッション「フィードバックの効果を考える」2011

    • Author(s)
      田中真理
    • Organizer
      第22回第二言語習得研究会(全国大会)
    • Place of Presentation
      国際交流基金日本語国際センター,埼玉
    • Year and Date
      2011-12-10
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 「アカデミック・ライティング評価における個人的 要因」宇佐美洋・田中真理・徳井厚子に よるパネル「評価の「個人差」に着目す ることの意味-より深い自己認識につなげるための評価論-」2011

    • Author(s)
      田中真理
    • Organizer
      13th EAJS International Conference in Tallinn, Tallinn University
    • Place of Presentation
      Estonia
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「アカデミック・ライティング評価における個人的要因」宇佐美洋・田中真理・徳井厚子によるパネル「評価の「個人差」に着目することの意味-より深い自己認識につなげるための評価論-」2011

    • Author(s)
      田中真理
    • Organizer
      EAJS International Conference
    • Place of Presentation
      Tallinn University, Tallinn, Estonia
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 第二言語 としての日本語小論文評価:現状と今後 の課題2011

    • Author(s)
      田中真理
    • Organizer
      7th International Conference on Practical Linguistics of Japanese, San Francisco State University
    • Place of Presentation
      CA, USA.
    • Year and Date
      2011-03-06
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 第二言語としての日本語小論文評価:現状と今後の課題2011

    • Author(s)
      田中真理
    • Organizer
      Seventh International Conference on Practical Linguistics of Japanese (ICPLJ 7)
    • Place of Presentation
      San Francisco State University, SF, United States
    • Year and Date
      2011-03-06
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Good essays in Japanese as a second language: Assessment by Japanese raters in Japan. Presented at the Eurosla 20.2010

    • Author(s)
      Mari Tanaka
    • Organizer
      20th Annual Conference of the European Second Language Association
    • Place of Presentation
      Univ. of Modena and Reggio Emmilia, Italy
    • Year and Date
      2010-09-03
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Good essays in Japanese as a second language : Assessment by Japanese raters in Japan2010

    • Author(s)
      Mari Tanaka
    • Organizer
      20^<th> Annual Meeting of the European Second Language Association (Eurosla 20)
    • Place of Presentation
      University of Modena and Reggio Emilia, Reggio Emilia, Italy
    • Year and Date
      2010-09-03
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Good writingについて考える:プロンプトと評価

    • Author(s)
      田中真理
    • Organizer
      スペイン日本語教師会
    • Place of Presentation
      国際交流基金マドリード日本文化センター,マドリード
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] Good writing へのパスポート2013

    • Author(s)
      田中真理 ・阿部新
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi