• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of teaching materials in line with the cognitive mechanisms of the learners

Research Project

Project/Area Number 22530698
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

SHINDO Toshihiko  山梨大学, 教育学研究科, 教授 (30211296)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MAGARA Keiichi  早稲田大学, 教育総合科学学術院, 教授 (40134340)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教科学習 / 認知メカニズム / 教材開発 / 実体化 / 知識操作 / ルール学習 / 教授・学習過程 / 教材の実体化 / 問題解決
Research Abstract

The purposes of this research project were to clarify thelearners’ cognitive mechanisms of the understanding and the problem solving in thesubject learning and to develop the teaching materials in line with their cognitivemechanisms. In this research project two factors were focused on; ne was the knowledgeoperation that transforms a knowledge representation and the other was thematerialization that replaces abstract symbols with concrete objects. The results ofexperiments revealed the effectiveness of the factors on learners' understanding andproblem solving in subject learning.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (8 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教材文読解における操作活動が歴史の誤認識修正に及ぼす効果2012

    • Author(s)
      麻柄啓一、 進藤聡彦
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 8巻、2号 Pages: 61-70

    • NAID

      110009934968

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ルール適用における操作活動の効果-Duncker の放射線問題に即して-2012

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 13巻 Pages: 341-350

    • NAID

      40019818913

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教材文読解における操作活動が歴史の誤認識修正に及ぼす効果2012

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 8 Pages: 67-76

    • NAID

      110009934968

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ルール適用における操作活動の効果-Dunckerの放射線問題に即して-2012

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 13 Pages: 341-350

    • NAID

      40019818913

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 面積比の理解に及ぼす操作結果の実体化の効果2011

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59巻、3号 Pages: 320-329

    • NAID

      130002151060

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ルール命題操作による問題解決の促進2011

    • Author(s)
      麻柄啓一、 進藤聡彦
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59巻、1号 Pages: 1-12

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 面積比の理解に及ぼす操作結果の実体化の効果2011

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59 Pages: 320-329

    • NAID

      130002151060

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ルール命題の操作による問題解決の促進2011

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59巻 Pages: 1-12

    • NAID

      130000999515

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 歴史に関する誤認識の修正に及ぼす操作援助の効果2012

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会 (琉球大学)
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 物の浮沈のルールにおける操作の効果2012

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第8回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2012-07-01
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 物の浮沈ルールの学習における操作の効果2012

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第8回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 歴史に関する誤認識の修正に及ぼす操作援助の効果2012

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決に及ぼす知識操作情報の教授効果2010

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本応用心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 問題解決に及ぼす知識操作情報の教授効果2010

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本応用心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 操作結果の 「実体化」の違いが学習に及ぼす効果2010

    • Author(s)
      麻柄啓一、 進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Year and Date
      2010-07-18
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 操作結果の「実体化」の違いが学習に及ぼす効果2010

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会
    • Place of Presentation
      北海学園大学(北海道)
    • Year and Date
      2010-07-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 自己調整学習-理論と実践の新たな展開へ-2012

    • Author(s)
      進藤聡彦,他
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 自己調整学習 -理論と実践の新たな統合へ-2012

    • Author(s)
      自己調整学習研究会
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi