• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of the Teacher-Training Program to Improve Team-Support Preferences and Performances

Research Project

Project/Area Number 22530714
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionSoka University (2012)
Kitasato University (2010-2011)

Principal Investigator

TAMURA Shuichi  創価大学, 大学院・教職研究科, 准教授 (00442020)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsチーム援助志向性 / 教職志望者 / ケースメソッド / 教員養成プログラム / チーム援助 / 志向性 / 教員 / 養成 / プログラム / 遂行能力 / 教員養成 / ケース・スタディ / 教師
Research Abstract

This study investigates the influence of the case method of instruction on theteam-support preferences of teacher-training students. For this purpose, a questionnaire survey was administered 61 Japanese teacher-training students. The results are as follows: After a case method class was carried out for teacher-training students, the team-support preferences of female junior- and senior-high-school teacher-training students improved. On the basis of these results, we discuss an ideal method to improve team-support preferences among the students in teacher-training courses.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 教職志望者の被援助志向 性を規定する要因-教育実習場面に焦点をあてて2012

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 44 Pages: 29-39

    • NAID

      130005137799

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] ケースメソッドが教職志望者の「チーム援助志向性」に及ぼす効果2012

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      北里大学一般教育紀要

      Volume: 17 Pages: 133-149

    • NAID

      110009468856

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職志望者の被援助志向性を規定する要因:教育実習場面に焦点をあてて2012

    • Author(s)
      田村修一・水野治久・石隈利紀
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 45 Pages: 29-39

    • NAID

      130005137799

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の被援助志向性とチーム援助-「助けられ上手」な教師になるために2011

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 65 Pages: 19-26

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 被援助性(help-seeking) 研究のこれまで-児童・生徒の研究を中心に2011

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 65 Pages: 1368-1374

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 被援助性(help-seeking)研究のこれまで-児童・生徒の研究を中心に-2011

    • Author(s)
      田村修一
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 65(16) Pages: 1368-1374

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] チーム援助志向性を高め るための教員養成プログラムの効果2012

    • Author(s)
      田村修一
    • Organizer
      日本教育心理学会(第54回総会)
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] チーム援助志向性を高めるための教員養成プログラムの効果

    • Author(s)
      田村修一
    • Organizer
      日本教育心理学会(第54回総会)
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 生涯発達の中のカウンセリングII 子どもと学校を援助するカウンセリング 第8章教師の「助けられ 上手」にそった援助石隈利紀・田中輝 美・藤生英行 編2013

    • Author(s)
      田村修一
    • Publisher
      サイエンス社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] よくわかる学校心理学2013

    • Author(s)
      水野治久・石隈利紀・田村節子・田村修一・ 飯田順子
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 生涯発達の中のカウンセリングII 子どもと学校を援助するカウンセリング 第8章 教師の「助けられ上手」にそった援助2013

    • Author(s)
      田村修一(分担執筆)
    • Publisher
      サイエンス社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる学校心理学2013

    • Author(s)
      石隈利紀・水野治久・田村節子・田村修一・飯田順子 編著
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 第6章生徒指導の進め方I児童生徒全体への指導 第8章学校と家庭・地域・関係機関との連携 吉川成司 編 生徒・進路指導論 創価2012

    • Author(s)
      田村修一
    • Publisher
      大学出版会
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 第3章チーム援助はこう進める!第2節「連携したがらない 教師」と連携するコツ チャートでわかるカウンセリング・テクニックで高める「教師力」第5巻 教師のチーム力を高めるカウン セリング ぎょうせい2011

    • Author(s)
      田村修一、水野治久・梅川康治 編
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 教師のチーム力を高めるカウンセリング2011

    • Author(s)
      水野治久・梅川康治・田村修一, 他
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.kitasato-u.ac.jp/daigaku/education_info/download/CkAybQ2sD3.pdf

    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi