• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Application of the Assessment Test of the "SchoolAdjustment and Intervention" for Supporting Children and Students.

Research Project

Project/Area Number 22530727
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionChubu University

Principal Investigator

IMAGAWA Mineko  中部大学, 現代教育学部, 教授 (10123283)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MISHIMA Kouji  中部大学, 現代教育学部, 教授 (90454371)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2011: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords学級集団 / 経営 / アセスメント検査 / 自己開示・親和性 / 同調性 / 友人関係 / 親子関係 / 学校満足度 / 児童・生徒の支援 / 学級経営 / 自己開示・親和得点 / 同調得点 / 友人関係の4つのタイプ / 学級運営 / 介入の手だて / 心理教育的援助 / パーソナル・スペース / 同調・葛藤得点 / 親子関係の4つのタイプ / 適応度診断
Research Abstract

Children and students were classified into four areas . We developed the assessment test for the children and the students, who needed support; type 1(stood alone and did not cooperate with their friends), type 2 (was matched with another child and experienced stress), as well as the comprehensive side encloses the relations with school satisfaction, parenthood and the classroom teacher. For the classroom teacher, type 1 was easy to identify, however type 2 was not so easy to identify. The psychological distance with close friends, closeness to parenthood and the classroom teacher was related to school satisfaction and academic success. Further understand we were able to identify the difficulty in classroom administration through this study.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 児童・生徒を支援するための「適応度診断と介入」検査の開発と応用2013

    • Author(s)
      今川峰子・三島浩路
    • Journal Title

      平成22年度~平成24年度科学研究費補助金(基盤研究(C)研究成果報告書)

      Pages: 1-192

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童・生徒のための「適応度診断と介入」検査の開発と応用(1)-小学5年生と中学2年生の友人とのつき合い方を中心にして2012

    • Author(s)
      今川峰子・三島浩路
    • Journal Title

      中部大学現代教育学部紀要

      Volume: 4号 Pages: 11-21

    • NAID

      120006519935

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 友人関係で支援を要する児童のアセスメント検査の作成-友人・親子・学校満足度・担任の学級運営等、包括的視点からの検討2012

    • Author(s)
      今川峰子・三島浩路
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 4 Pages: 83-92

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 友人関係で支援を要する児童のアセスメント検査の作成-友人・親子・学校満足度・担任の学級運営等、包括的視点からの検討-2012

    • Author(s)
      今川峰子・三島浩路
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 第4号 Pages: 83-92

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童・生徒のための「適応度診断と介入」検査の開発と応用-小学5年生と中学2年生の友人とのつき合い方を中心にして-2012

    • Author(s)
      今川峰子・三島浩路
    • Journal Title

      中部大学現代教育学部紀要

      Volume: 4号 Pages: 11-21

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の学校で必要とされる心理教育的援助の専門家とは-アメリカ合衆国・香港・台湾の比較を通して-2011

    • Author(s)
      今川峰子
    • Journal Title

      中部大学現代教育学部紀要

      Volume: 3号 Pages: 31-42

    • NAID

      120006519769

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生の友人関係と学級適応-仲間集団の排他性と学級風土との関連-2011

    • Author(s)
      三島浩路・橋本秀美
    • Journal Title

      中部大学現代教育学研究

      Volume: 3号 Pages: 13-20

    • NAID

      40018745552

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの思考の流れに沿った理科学習-発展的な学習を組み込んだ単元の構想-2011

    • Author(s)
      橋本秀美・三島浩路
    • Journal Title

      中部大学現代教育学研究

      Volume: 3号 Pages: 127-139

    • NAID

      40018745563

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒を支援するための「適応度診断と介入」検査の開発と応用(4)2013

    • Author(s)
      今川峰子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒を支援するための「適応度診断と介入」検査の開発と応用(4)2013

    • Author(s)
      今川峰子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒を支援するための「適応度診断と介入」検査の開発と応用(3)2012

    • Author(s)
      今川峰子・三島浩路
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会論文集
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒を支援するための「適応度診断と介入」検査の開発と応用(3)2012

    • Author(s)
      今川峰子・三島浩路
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学千原キャンパス
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒を支援するための「適応度診断と介入」検査の開発と応用(2)2011

    • Author(s)
      今川峰子・三島浩路
    • Organizer
      日本学校心理士会2011年度大会
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒を支援するための「適応度診断と介入」検査の開発と応用(1)2011

    • Author(s)
      今川峰子・三島浩路
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Year and Date
      2011-07-26
    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Book] 教師をめさす学生のための教育心理学2011

    • Author(s)
      今川峰子
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      (株)みらい
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi