• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of Coaching Ability Criterion for Cooperative Learning

Research Project

Project/Area Number 22530814
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

HARADA Nobuyuki  岐阜大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (20345771)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords協同学習(協働学習) / グループ学習 / 授業評価 / コンピテンシー / 教師教育 / 協同学習(協働学習) / 協同学習
Research Abstract

To ensure the quality of cooperative learning the teacher's coaching ability will be challenged to produce a multiplier effect with children as far as cultivating their open mind for intensive active learning and to develop their collaborative spirits via cooperative learning activities. For the assessment of teacher's coaching abilities are developed diagnosis criteria identifying lesson and learning improvement with special emphasis on interactive social competency. This element of competency can hardly be visualized but in a certain way be demonstrated by a constructive relationship within the learning cooperation.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Book (5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 協同学習に関する授業観察評価指標の開発2013

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 第61巻第2号 Pages: 231-239

    • NAID

      110009559134

    • URL

      http://www.ed.gifu-u.ac.jp/~kyoiku/info/zinbun/pdf/610219.pdf

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] グループ学習による社会コンピテンシーの育成と評価2013

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 教育実践研究

      Volume: 第15巻 Pages: 171-178

    • NAID

      110009559078

    • URL

      http://www.ed.gifu-u.ac.jp/~kyoiku/info/jissen/pdf/1515.pdf

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] グループ学習による社会コンピテンシーの育成と評価2013

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 教育実践研究

      Volume: 第15巻 Pages: 171-178

    • NAID

      110009559078

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協同学習に関する授業観察評価指標の開発2013

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 第61巻第2号 Pages: 231-239

    • NAID

      110009559134

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校音楽家観賞領域におけるパフォーマンス評価の導入2013

    • Author(s)
      薄田茂樹・原田信之
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 第9号 Pages: 65-82

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] Beitrag des offenenLebenskundeunterrichts in der Leistungsgesellschaft Japans2012

    • Author(s)
      Harada, Nobuyuki
    • Journal Title

      In: www.widerstreitsachunterricht.de/

      Volume: Nr. 18, S. 1-8

    • URL

      http://www2.hu-berlin.de/wsu/ebeneI/superworte/international/harada.pdf

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グループ活動の質を問う授業観察評価2012

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 教育実践研究

      Volume: 第14巻第1号 Pages: 71-77

    • NAID

      110009277882

    • URL

      http://www.ed.gifu-u.ac.jp/~kyoiku/info/jissen/pdf/140107.pdf

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] Beitrag des offenen Lebenskundeunterrichts in der Leistungsgesellschaft Japans2012

    • Author(s)
      Harada, Nobuyuki
    • Journal Title

      www.widerstreit-sachunterricht.de/

      Volume: 18 Pages: 1-8

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コンピテンシー構築志向のカリキュラム~ドイツ・チューリンゲン州基礎学校2010年版学習指導要領~2012

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 第61巻第1号 Pages: 141-151

    • NAID

      110009490372

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協同学習に対する認識変容に関する事例研究~第4学年理科「電気のはたらき」を通して~2012

    • Author(s)
      森俊郎、原田信之, 他
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 第8巻 Pages: 73-82

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] グループ活動の質を問う授業観察評価2012

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告=教育実践研究=

      Volume: 第14巻第1号 Pages: 71-77

    • NAID

      110009277882

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツで育成しようとしている学力とは ~理数教育プログラム(SINIS-T)の作題例を通して~2011

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 第11号 Pages: 100-109

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 協同学習のための授業観察評価の視点2011

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 教育実践研究

      Volume: 第13巻 Pages: 155-162

    • NAID

      110008426522

    • URL

      http://www.ed.gifu-u.ac.jp/~kyoiku/info/jissen/pdf/1313.pdf

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] ドイツの教育の実像-社会コンピテンシーを育む協同学習の実践-2011

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 第57巻第4号 Pages: 23-27

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツで育成しようとしている学力とは2011

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 第11号 Pages: 100-109

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協同学習のための授業観察評価の視点2011

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告=教育実践研究=

      Volume: 13巻 Pages: 155-162

    • NAID

      110008426522

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 欧州における新たなキー・コンピテンシーの構築2011

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告=人文科学=

      Volume: 第59巻第2号 Pages: 233-242

    • NAID

      110008427319

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツの統合教科 「事実教授」 のカリキュラムとコンピテンシー ~ハンブルク州 2010 年版基礎学校学習指導要領の検討~2010

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 第59巻第1号 Pages: 269-282

    • NAID

      110007808808

    • URL

      http://www.ed.gifu-u.ac.jp/~kyoiku/info/zinbun/pdf/590125.pdf

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 課題研究 「グローバル時代における 『生きる力』 の探究~ヨーロッパ (ドイツ)研究の視野から~」2012

    • Author(s)
      原田信之
    • Organizer
      日本学校教育学会第27回大会
    • Place of Presentation
      武蔵大学
    • Year and Date
      2012-07-29
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 課題研究「グローバル時代における『生きる力』の探究~ヨーロッパ(ドイツ)研究の視野から~」2012

    • Author(s)
      原田信之
    • Organizer
      日本学校教育学会第27回大会
    • Place of Presentation
      武蔵大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Zur differenzierenden und kollaborative Unterrichtsgestaltung unter Berucksichtigung der Multiperspektivitat der Schuler2011

    • Author(s)
      Harada, Nobuyuki
    • Organizer
      Forschungskolloquium vom Institut fur Schulpada gogik und Grundschuldidaktik
    • Place of Presentation
      ドイツ、Martin-Luther-Universitat Halle-Wittenberg(招待講演)
    • Year and Date
      2011-12-12
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同学習に対する認識変容に関する事例研究2011

    • Author(s)
      森俊郎、原田信之, 他
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      植草学園大学附属高等学校
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 「ドイツで育成しようとしている学力とは」 、中部地区教育公開シンポジウム「基礎学力の探求とその保証」2010

    • Author(s)
      原田信之
    • Organizer
      日本教育学会 ・ 中部教育学会共催
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2010-06-25
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 『グローバル時代の学校教育』(担当:「ドイツにおけるコンピテンシー構築志向型の学力形成-能力枠と非認知の学力要素-」)2013

    • Author(s)
      原田信之
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 「総合的な学習の時間」を総点検する-研究者の立場から求められる総点検の内容と方法-、 「総合的な学習」実践研究会(編集) :総合的な学習の実践事例と解説2011

    • Author(s)
      原田信之
    • Total Pages
      1599
    • Publisher
      第一法規
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 総合的な学習の実践事例と解説(担当:「総合的な学習の時間」を総点検する-研究者の立場から求められる総点検の内容と方法-)※加除式出版2011

    • Author(s)
      原田信之
    • Total Pages
      1599
    • Publisher
      第一法規株式会社
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 総合的な学習の時間における指導のポイント、財団法人学校教育研究所(編) 、新しい教育課程における言語活動の充実2010

    • Author(s)
      原田信之
    • Publisher
      学校図書
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 総合的な学習の時間 : 理論、 佐藤真 (編著) 、 各教科等での 「見通し・振り返り」 学習活動の充実2010

    • Author(s)
      原田信之
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.geocities.jp/nrmkg400/cl.html

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks] 「協同的な学びづくり」の指導力を定着させる授業診断指標の開発

    • URL

      http://www.geocities.jp/nrmkg400/cl.html

    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-11-30   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi