• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Analysis for Indigenous Education Policy after a Change of Government in Australia

Research Project

Project/Area Number 22530925
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionFuji Women's University

Principal Investigator

II Yoshihito  藤女子大学, 人間生活学部, 准教授 (10326605)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords先住民教育 / オーストラリア / 社会的公正 / 政権交代 / 教育政策 / 比較教育学
Research Abstract

This research project aims to make clear what kind of impact of a change of Australian federal government on indigenous education policy. Since 1970s indigenous education policy implemented by federal government has been innovated by a change of power. At this time of change of power from liberal party, federal labor government has emphasized on ‘Closing the Gap’ between indigenous and non-indigenous people in terms of statistical educational outcomes. In this context education provider, it recognized mainly non-indigenous staff, plan for co-responsibility and partnership for equal opportunity and outcomes with indigenous teacher and community member. At present we could not grasp the highly improvement of education outcomes of indigenous students in national learning assessment. However the thinking of indigenous education leader about school education have steadily changed.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (9 results) Presentation (14 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] オーストラリアにおける教員の資質能力向上のための改革-全国共通テストのクイーンズランド州へのインパクト-2013

    • Author(s)
      青木麻衣子、伊井義人
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 第118号 Pages: 1-16

    • NAID

      120005295663

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] オーストラリアにおける教員の資質向上への取り組みに関する一考察 : クイーンズランド州を事例として2012

    • Author(s)
      伊井義人
    • Journal Title

      藤女子大学QOL研究所紀要

      Volume: 7号 Pages: 57-66

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/els/110009452691.pdf?id=ART0009924784&type=pdf&lang=jp&host=cinii&order_no=&ppv_type=0&lang_sw=&no=1370817698&cp=

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 社会的包摂を目的とした先住民教育政策-これまでの政策との共通点と相違点2012

    • Author(s)
      伊井義人
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 18号 Pages: 19-32

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 社会的包摂を目的とした先住民教育政策-これまでの政策との共通点と相違点-2012

    • Author(s)
      伊井義人
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 18巻 Pages: 19-32

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 全国的なスタンダードを伴うAITSLの取り組み2012

    • Author(s)
      伊井義人
    • Journal Title

      週刊教育資料

      Volume: 1195号 Pages: 22-23

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校教員を対象とした多様な研修-クイーンズランド州の事例より-2012

    • Author(s)
      伊井義人
    • Journal Title

      週刊教育資料

      Volume: 1197号 Pages: 22-23

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] モノ・コトとしての学校再考-トレス海峡島嶼民にとって「異なる」ものとしての学校-2011

    • Author(s)
      伊井義人、青木麻衣子
    • Journal Title

      研究談叢:比較教育風俗

      Volume: 第12号 Pages: 143-159

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 教育機関に対する消費者意識の一側面-オーストラリアにおける出版業界の動向から-2011

    • Author(s)
      伊井義人
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 17号 Pages: 39-44

    • NAID

      40019834279

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] モノ・コトとしての学校再考 伊井義人一四三-トレス海峡島嶼民にとって「異なる」ものとしての学校-2011

    • Author(s)
      伊井義人(共著)
    • Journal Title

      研究談叢 比較教育風俗

      Volume: 第12号 Pages: 143-159

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Unequal environment and educational achievement in remote and urban schools from the cases in Japan and Australia2012

    • Author(s)
      Yoshihito Ii
    • Organizer
      Comparative Education Society of ASIA
    • Place of Presentation
      Chulalongkorn University, Thailand.
    • Year and Date
      2012-07-10
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] オーストラリア・トレス海峡島嶼地域の先住民主導による教育改革-成果への責任と自治意識2012

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2012-06-16
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] オセアニア教育研究のこれから-研究方法をめぐって:教育行政研究の立場から2011

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      オセアニア教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストラリア先住民教育政策における社会的公正理念を巡る葛藤-教育提供者2011

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      被提供者の視点から- 、日 本比較教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-06-25
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] オーストラリア先住民教育政策における社会的公正理念を巡る葛藤-教育提供者、被提供者の視点から-2011

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-06-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストラリアの「教育行政」2010

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      オセアニア教育学会第14回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2010-12-12
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning outcomes of Indigenous Students in (inter) national Te sts2010

    • Author(s)
      Yoshihito Ii
    • Organizer
      The 7thComparative Education Society of Asia Biennial Conference
    • Place of Presentation
      Gwanagju national University of Education, Korea
    • Year and Date
      2010-11-12
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Learning outcomes of Indigenous Students in (inter) national Tests2010

    • Author(s)
      Yoshihito II
    • Organizer
      The 7th Comparative Education Society of Asia Biennial Conference
    • Place of Presentation
      Gwanagju national University of Education, Korea
    • Year and Date
      2010-11-12
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 連邦政府主導の教育政策への流れ:オーストラリア労働党政権との関連を視点として-2010

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本比較教育学会第46回大会、神戸大学
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-06-26
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Social Equity in National Achievement Test: From the Cases of Japan and Australia2010

    • Author(s)
      Yoshihito Ii
    • Organizer
      The 13thWorld Congress of Comparative Education Societies
    • Place of Presentation
      Bogazici University, Turkey
    • Year and Date
      2010-06-15
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 連邦政府主導の教育政策への流れ:オーストラリア労働党政権との関連を視点としてー2010

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本比較教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-06-15
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Social Equity in National Achievement Test : From the Cases of Japan and Australia2010

    • Author(s)
      Yoshihito II
    • Organizer
      The 13th World Congress of Comparative Education Societies
    • Place of Presentation
      Bogazici University, Turkey
    • Year and Date
      2010-06-15
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストラリア・トレス海峡島嶼地域の先住民主導による教育改革 ―成果への責任と自治意識―

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Unequal environment and educational achievement in remote and urban schools from the cases in Japan and Australia

    • Author(s)
      Yoshihito Ii
    • Organizer
      Comparative Education Society of ASIA
    • Place of Presentation
      Chulalongkorn University
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 教育人間学の探究2011

    • Author(s)
      池田稔記念論集編集委員会
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] オーストラリアの教育改革-21世紀型教育立国への挑戦2011

    • Author(s)
      佐藤博志
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] オーストラリアの教育改革-21世紀型教育立国への挑戦2011

    • Author(s)
      佐藤博志(編)
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 教育人間科学の探求2011

    • Author(s)
      池田稔記念論集編集委員会
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] オーストラリアの教育改革:21世紀型教育立国への挑戦2011

    • Author(s)
      佐藤博志
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks] 伊井義人、オーストラリアにおける先住民教育政策-社会的公正理念の変容、博士学位申請論文、2011年、東北大学、甲14195号

    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi