• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The role of teachers and the practical strategy in family citizenship education.

Research Project

Project/Area Number 22530946
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

MOCHIZUKI Kazue  秋田大学, 教育文化学部, 教授 (60431615)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsシティズンシップ / ディスコース分析 / 家族・家庭 / 教師のポジショナリティ / 言語活動 / シティズンシップ教育 / 家庭科 / 公共的空間 / 市民 / 授業 / 家族
Research Abstract

The object of this paper is to explore the role of teachers and the practical strategy in family citizenship education. This paper consists of two parts: theoretical research and case studies. In the theoretical research,; First, the paper calls into doubt the boundary of "the private" and the "public" which are woven into daily life and brings up political matters, both micro and macro, as issues to discuss. Second, teachers' positionality is discussed. In the case studies, the role of teachers and the practical strategy are explored by analyzing educational practices covering home economics from the viewpoint of teachers' positionalilty applying Davison's Discourse theory. The teacher's role was to structure the framework of the dialogue and the activity. That was a process where the Primary Discourse and the Secondary Discourse had a dynamic interaction and the students acquired the eligibility for citizenship. The change in the Secondary Discourse consequently restrained the teacher's leadership and exposed her discourse to criticism.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 10 results) Presentation (6 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 若者支援とシティズンシップ教育2013

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      ふくしと教育

      Volume: 14号 Pages: 16-19

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 傷つきやすい者をケアする責任-教師の責任を分有するジェンダー視点の生活指導、2012

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      『高校生活指導』

      Volume: 192号 Pages: 6-11

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児の遊びの中の会話から展開する"発達"を学ぶ教材開発2011

    • Author(s)
      妹尾理子、金子京子、倉持清美、望月一枝、阿部睦子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌』日本家庭科教育学会誌

      Volume: 53巻、4号 Pages: 247-254

    • NAID

      110008713026

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シティズンシップ教育における教師のポジショナリティ-家庭科教育実践と生活指導実践に着目してー20112011

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      お茶の水女子大学大学院人間文化研究科 人間発達科学専攻 博士学位論文 博甲

      Volume: 第649号 Pages: 214-214

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業におけるディスコース分析-教師の言語活動を中心にー2011

    • Author(s)
      望月一枝、斎藤遥子、芳谷由佳子、中村淳、栗山将幸、阿部寛之、田村和典
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 第33号 Pages: 13-23

    • NAID

      110009432590

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児の会話教材を用いた授業の言語活動における教師の方略:授業ディスコースを中心に2011

    • Author(s)
      望月一枝、倉持清美、金子京子、妹尾理子、阿部睦子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌』日本家庭科教育学会

      Volume: 54巻、3号 Pages: 155-164

    • NAID

      110009894851

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児の会話教材を用いた授業の言語活動における教師の方略-授業ディスコースを中心に-2011

    • Author(s)
      望月一枝、倉持清美、金子京子、妹尾理子、阿部睦子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 54巻 Pages: 155-164

    • NAID

      110009894851

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児の遊びの中の会話から展開する"発達"を学ぶ教材開発2011

    • Author(s)
      妹尾理子、金子京子、倉持清美、望月一枝、阿部睦子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 53-4 Pages: 247-254

    • NAID

      110008713026

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 家庭科教師の専門職性2011

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      年報・家庭科教育研究

      Volume: 32集 Pages: 43-50

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 食教育における教師のポジショナリティー-授業ディスコースを中心にー2010

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 53巻、1号 Pages: 14-21

    • NAID

      110008713009

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 食教育における教師のポジショナリティー-授業ディスコースを中心に-2010

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 53-1 Pages: 14-21

    • NAID

      110008713009

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ナラティブから幼児の発達の特徴を読み取る学習課程ー中学校家庭科の授業研究2012

    • Author(s)
      望月一枝
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      学芸大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 経済的側面から考える社会的自立-高等学校家庭科の授業ディスコース分析2011

    • Author(s)
      望月一枝
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2011-11-12
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] もう一つのディスコースへの気づき-小学校家庭科における家族の学習過程2011

    • Author(s)
      望月一枝
    • Organizer
      日本家庭科教育学会54回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2011-06-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者に応答するシティズンシップ教育一「家族」の家庭科授業構想2010

    • Author(s)
      望月一枝
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      京都テルサ
    • Year and Date
      2010-07-04
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者に応答するシティズンシップ教育2010

    • Author(s)
      望月一枝
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第53回大会
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] もうひとつのディスコースへの気づきー小学校家庭科の家族の学習過程2010

    • Author(s)
      望月一枝
    • Organizer
      日本家庭科教育学会、第54回大会
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] シティズンシップ教育と教師のポジショナリティー家庭科・生活指導実践に着目して2012

    • Author(s)
      望月一枝
    • Total Pages
      273
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Book] 未来型学力を育む家庭科2011

    • Author(s)
      望月一枝、佐々木信子、長沼誠子編著
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      開隆堂出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 秋田発 未来型学力を育む家庭科2011

    • Author(s)
      望月一枝・佐々木信子・長沼誠子編著
    • Publisher
      開隆堂出版
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] シティズンシップ教育と教師のポジショナリティ家庭科・生活指導実践に着目して2011

    • Author(s)
      望月一枝
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 子どもと地域をつなぐ一家庭科の可能性2011

    • Author(s)
      望月一枝
    • Publisher
      学芸大学出版会
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi