• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Research on the development of Japanese language skills concerned with PISA and the national achievement test

Research Project

Project/Area Number 22530947
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

ABE Noboru  秋田大学, 教育文化学部, 教授 (80323129)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsPISA読解力 / 全国学力・学習状況調査 / 活用型学力 / 吟味 / 評価 / 批判 / 批評 / 教科内容 / 教育方法 / 国際情報交換 / 国語学力観 / PISA「読解力」 / 学力調査 / 吟味力 / PISA「読解力」 / 熟考 / NIE / 吟味・評価 / 学習指導要領
Research Abstract

I analyzed the element of critical reading literacy concerned with PISA and the national achievement test. Then I elucidated on Japanese language skills that became the premise of PISA and the national achievement test. In addition, I investigated classes and education situation of some foreign countries (Finland,etc.) and some prefectures in Japan (Akita, Fukui,etc.) that produce a good result in the two assessments. I thereby extracted the elements of language skills deveropment. Through the above, I proposed the subject contents and the education methods of critical reading literacy in Japanese language education.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (14 results) Presentation (12 results) Book (11 results)

  • [Journal Article] 「自分の考え」を鍛える論争読みのススメ2012

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      国語教育

      Volume: No.747-752

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 「伝え合い」の授業こそが質の高い国語力を身につける2012

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      言語技術教育研究

      Volume: 第3巻 Pages: 14-19

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] その単元・その教材で身につけさせるべき国語の力が明確になってきている2012

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      言語技術教育

      Volume: 21 Pages: 40-43

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 「自分の考え」を鍛える論争読みのススメ2012

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      国語教育

      Volume: 747~752

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「伝え合い」の授業こそが質の高い国語力を身につける2012

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      言語技術教育研究

      Volume: 3 Pages: 14-19

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] その単元・その教材で身につけるべき国語の力が明確になってきている2012

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      言語技術教育

      Volume: 21 Pages: 40-43

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後国語教育における説明的文章の批判的読解に関する考察-その22011

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      研究紀要13(科学的「読み」の授業研究会)

      Pages: 19-29

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 戦後国語教育における説明的文章の批判的読解に関する考察-その22011

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      研究紀要(科学的「読み」の授業研究会)

      Volume: 13 Pages: 19-29

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「思考力・判断力・表現力」と「評価」する力「比べる」力2010

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      国語教育

      Volume: No.731 Pages: 44-46

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 戦後国語教育における説明的文章の批判的読解に関する考察-その12010

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      研究紀要12(科学的「読み」の授業研究会)

      Pages: 11-21

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 国語学力調査の成果と課題- PISA「読解力」 全国学力・学習状況調査 お茶の水女子大学COE国語学力調査から見えてくるもの-2010

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      国語学力調査の意義と課題(全国大学国語急行く学会)

      Pages: 132-143

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 国語学力調査の成果と課題-PISA「読解力」、全国学力・学習状況調査、お茶の水女子大学COE国語学力調査から見えてくるもの-2010

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      国語学力調査の意義と問題(全国大学国語教育学会)

      Pages: 132-143

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後国語科教育における説明的文章の批判的読解指導に関する考察-その1-2010

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      研究紀要(「読み」の授業研究会)

      Volume: 12 Pages: 11-21

    • NAID

      40019132196

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「思考力・判断力・表現力」と「評価」する力、「比べる」力2010

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      国語教育

      Volume: 731 Pages: 44-46

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] NIEはPISA型読解力の形成に大きな力を発揮できる2012

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      日本NI E学会・日本新聞協会 NIE共同研究セミナー提案
    • Place of Presentation
      日本新聞博物館
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] NIEは「PISA」型読解力の育成に大きな力を発揮できる2012

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      日本NIE学会・新聞協会 NIE共同研究セミナー
    • Place of Presentation
      日本新聞博物館
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 「言語活動」は内言の外言化という提案性をもつ2012

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      筑波大学附属小学校・初等教育研究会パネルディスカッション提案
    • Place of Presentation
      筑波大学附属小学校
    • Year and Date
      2012-02-16
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「言語活動」は内言の外言化という提案性をもつ2012

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      筑波大学附属小学校・学習公開・初等教育研修会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属小学校
    • Year and Date
      2012-02-16
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 「構造的把握」「メタ認識」「評価・吟味」の力を育てるNIE国語の授業2011

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      日本N I E 学会課題研究提案
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「構造的把握」「メタ認識」「評価・吟味」の力を育てるNIE国語の授業2011

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      日本NIE学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 全国学力・学習状況調査 秋田県の結果から日本の教育に提起できること2011

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      日本教育方法学会(秋田大会)パネルディスカッション提案
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 全国学力・学習状況調査、秋田県の結果が日本の教育に提起できること2011

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      日本教育方法学会(秋田大会)
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] NIEは主体的な「読解力」を育てる2011

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      NIE全国大会(青森大会)、パネルディスカッション提案
    • Place of Presentation
      青森市文化会館
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] NIEは主体的な「読解力」を育てる2011

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      第16回NIE全国大会(青森大会)
    • Place of Presentation
      青森市文化会館
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考力・判断力、表現力にかかわる評価の在り方と授業改善2010

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      日本教育方法学会(東京大会)
    • Place of Presentation
      国士舘大学
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 課題研究IV学習評価の観点の改訂と授業の改善思考力・判断力・表現力にかかわる評価の在り方と授業改善2010

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      国士舘大学
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 「言語活動」を生かして確かな「国語の力」を身につけさせる2012

    • Author(s)
      阿部 昇(編著)
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 授業改革への挑戦-新学習指導要領を見通した新子井提案・国語編2012

    • Author(s)
      阿部 昇・秋田大学教育文化学部附属小学校(編著)
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      一莖書房
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 「言語活動」を生かして確かな「国語の力」を身につけさせる2012

    • Author(s)
      阿部昇
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 情報読解力を育成するNIEの挙行く的効果に関する実験・実証的研究2011

    • Author(s)
      小原友行、阿部昇, 他
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      日本NIE学会・日本新聞協会発行
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 新学習指導要領・新しい教科書の新しい教材を生かして思考力・判断力・表現力を身につけさせる2011

    • Author(s)
      阿部昇(編著)
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 学文社新学習指導要領・新しい教科書の新しい教材を生かして思考力・判断力・表現力を身につけさせる2010

    • Author(s)
      阿部 昇(編著)
    • Total Pages
      188
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 国語科教科内容の系統性はなぜ100 年間解明できなかったのか2010

    • Author(s)
      阿部 昇(編著)
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 授業改革への挑戦一新学習指導要領を見通した新しい提案:国語編2010

    • Author(s)
      阿部昇(編著)
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      一董書房
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 文部科学省委託研究報告書・学力調査を活用した専門的な課題分析に関する調査研究 全国学力・学習状況調査において良好な結果を示した教育委員会学校等に関する教育施策・教育指導等の特徴に関する調査研究

    • Author(s)
      田中博之、阿部 昇, 他
    • Total Pages
      126
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 情報読解力を育成するNIEの教育的効果に関する実験・実証的研究

    • Author(s)
      小原友行、阿部 昇, 他
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      日本NIE学会・日本新聞協会
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 国語授業の改革10・国語科教科内容の系統性はなぜ100年間解明できなかったのか-新学習指導要領の検証と提案-2010

    • Author(s)
      阿部昇(編著)
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi