• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing Teaching Materials and Activities to Facilitate School Children's Prediction and Reasoning:Challenges in teaching elementary school science

Research Project

Project/Area Number 22530973
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

YAMASAKI Mitsuhiro  岡山大学, 教師教育開発センター, 教授 (40144729)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2012: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords小学校理科 / 予測 / 推論 / 見通し / 教材 / 活動構成 / 指導方法 / 小学校理科学習指導 / 学習活動の展開
Research Abstract

In science classes at elementary school, it is necessary for the teacher to design materials and activities in which learners can do and observe an experiment, predict the results, and speculate about the nature and regularity of the factors involved in a phenomenon. It is also important for him/her to help learners to explain, in quantitative terms, the phenomenon and its change they have observed or expected to result from the experiment and to help them to predict an unknown phenomenon and its change by applying the knowledge about the phenomenon they have obtained from the experiment.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (4 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 児童の予測と推論をうながす教材と活動構成の工夫2012

    • Author(s)
      山崎光洋
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 第2号 Pages: 136-143

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童の予測と推論をうながす教材と活動構成の工夫2012

    • Author(s)
      山崎光洋
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要,第2号

      Pages: 136-143

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の見通しを支援する教材と学習活動の展開-小学校理科学習指導における課題-2011

    • Author(s)
      山崎光洋
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科集録

      Volume: 第146号 Pages: 85-90

    • NAID

      40018868949

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童の見通しを支援する教材と学習活動の展-小学校理科学習指導における課題-2011

    • Author(s)
      山崎光洋
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録 第146号

      Pages: 85-90

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 現象の変化に対する児童の見方や考え方-小学校理科学習指導における課題-2012

    • Author(s)
      山崎光洋
    • Organizer
      日本教育実践学会第15回研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大神戸サテライト
    • Year and Date
      2012-11-04
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 現象の変化に対する児童の見方や考え方-小学校理科学習指導における課題-2010

    • Author(s)
      山崎光洋
    • Organizer
      日本教育実践学会第13回研究大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2010-11-06
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 現象の変化に対する児童の見方や考え方-小学校理科学習指導における課題-2010

    • Author(s)
      山崎光洋
    • Organizer
      日本教育実践学会 第13回研究大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2010-11-06
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の予測と推論をうながす教材と活動構成の工夫-小学校理科学習指導における課題-

    • Author(s)
      山﨑 光洋
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi