• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Global Art Education Curriculum Fostering Critical Ability through the Alignment of Teacher Training College, Art Museum, Elementary and Junior High Schools

Research Project

Project/Area Number 22530976
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

NAKAMURA Kazuyo  広島大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (20363004)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords図画工作 / 連携 / 美術館 / 批評力 / グローバル / 鑑賞 / 批評 / 美術批評 / 美術館教育 / 教員養成 / 学校と美術館との連携 / 評価
Research Abstract

The lesson plans and materials of art criticism for elementary school children are developed through the alignment of teacher training college, art museum, elementary and junior high schools. This development is taken placed based on the field research of the latest cases of the partnership of school and art museum in overseas, and is redefined by conducting the action research. The outcomes of this project are brought together in two books, “Introduction to Art Card Materials of Hiroshima Prefectural Art Museum: Tipsfor Art Appreciation” (2011) and “Introduction to Hiroshima Prefectural Art Museum Art Talk: Art Museum Experience in Classrooms” (2013).

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (4 results) Book (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「広島アート探検 教室でできる美術館鑑賞」プロジェクト-コミュニティを基盤にしたアクション・リサーチによる開発2013

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      大学美術教育学会

      Volume: 45 Pages: 271-278

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『広島アート探検 教室でできる美術館鑑賞』プロジェクト-コミュニティを基盤にしたアクション・リサーチによる開発2012

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      大学美術教育学会

      Volume: 45 Pages: 271-278

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] J.デューイとA.C.バーンズによる美術教育運動に関する研究-1922 年から 1926 年までの財団創設期を中心に-2012

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 53 Pages: 97-109

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] InSEA/USSEA 大会(於 米国インディアナポリス)2012

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: 83 Pages: 58-59

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 第52回全米美術教育学会 ニューヨーク大会報告-NAEA会長ロバート・セイボル先生から日本の美術教育者へのメッセージ2012

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: 840 Pages: 54-59

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 言語活動に着目した小学校と美術館との連携のあり方を探る-『アート・スピークス!(Art Speaks!)』から『広島アート探検 教室でできる美術館鑑賞』への展開2012

    • Author(s)
      中村和世、永井明生、藤崎綾、三上玲子、増田紀美、西田恭子、柳原真由美、佐々木芳、國清あやか、加嶋真子
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: 846 Pages: 56-61

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 造形科における『言語活動』の目的、内容、方法を考える-ハリ-・ブロウディの美的教育論の実践化を通して-2012

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 12 Pages: 12-17

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] J.デューイとA.C.バーンズによる美術教育運動に関する研究―1922年から1926年までの財団創設期を中心に―2012

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 53 Pages: 97-109

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語活動に着目した小学校と美術館との連携のあり方を探る―『アート・スピークス!(Art Speaks!)』から『広島アート探検 教室でできる美術館鑑賞』への展開2012

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: 846 Pages: 56-61

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 造形科における『言語活動』の目的、内容、方法を考える―ハリ―・ブロウディの美的教育論の実践化を通して―2012

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1145 Pages: 12-17

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 造形科教育の目的-今日における J・デューイの美術教育論の継承と課題2011

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 11 Pages: 14-21

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 「芸術の教育的価値に関する研究-F.パーカーとJ.デューイのカリキュラム論の比較を通して2011

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 52 Pages: 93-103

    • NAID

      40019003779

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図画工作・美術科における『ブルームのタキソノミ-改訂版』の活用に関する考察2011

    • Author(s)
      中村和世、大和浩子、中島敦夫、吉川和夫
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 17 Pages: 71-80

    • NAID

      40019033522

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 新教育の思想による美術教育の展開-フランシス・W・パーカーとパーカー・スクールの教育実践から2011

    • Author(s)
      中村和世
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌

      Volume: 43 Pages: 231-238

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図画工作・美術科における「ブルームのタキソノミー改訂版」の活用に関する考察2011

    • Author(s)
      中村和世、大和浩子、中島敦夫、吉川和生
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 17 Pages: 71-80

    • NAID

      40019033522

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing Children's Abilities for the Transfer of Art Learning: The Hiroshima Art Appreciation Project for Children2012

    • Author(s)
      Kazuyo Nakamura
    • Organizer
      2012InSEA/USSEA Conference-Indianapolis
    • Place of Presentation
      Indianapolis U.S.A
    • Year and Date
      2012-06-23
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Developing Children's Abilities for the Transfer of Art Learning: The Hiroshima Art Appreciation Project for Children2012

    • Author(s)
      Kazuyo Nakamura
    • Organizer
      2012InSEA/USSEA Conference-Indianapolis
    • Place of Presentation
      アメリカ合衆国インディアナ州インディアナポリス
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] J・デューイとA・C・バーンズによる美術教育運動の実際に関する研究2011

    • Author(s)
      中村和世
    • Organizer
      日本デューイ学会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 進歩主義教育における芸術の教育的価値-F.パーカーとJ.デューイのカリキュラム論の比較を通して2010

    • Author(s)
      中村和世
    • Organizer
      日本デューイ学会第54回研究大会
    • Place of Presentation
      大正大学
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 広島県立美術館 アート・トーク入門-教室でできる美術館鑑賞-2013

    • Author(s)
      中村和世
    • Total Pages
      30
    • Publisher
      広島県立美術館
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 広島県立美術館 アート・トーク入門-教室でできる美術館鑑賞-2013

    • Author(s)
      中村和世
    • Total Pages
      30
    • Publisher
      広島県立美術館
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 広島県立美術館 アートカード入門-鑑賞学習へのヒント-2011

    • Author(s)
      中村和世
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      広島県立美術館
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 広島県立美術館アートカード入門-鑑賞学習へのヒント-2011

    • Author(s)
      中村和世・広島県立美術館
    • Total Pages
      42
    • Publisher
      広島県立美術館
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks] (広島県立美術館 教育プログラム)

    • URL

      http://www1.hpam-unet.ocn.ne.jp/education/

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks] 広島県立美術館 教育プログラム

    • URL

      http://www1.hpam-unet.ocn.ne.jp/education/

    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi