• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Mechanism of The Mental Factors Influencing Teachers'Thinking , Speeches , and Actions in The Arithmetic Education

Research Project

Project/Area Number 22530985
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research Institution四天王寺大学 (2012)
Naruto University of Education (2010-2011)

Principal Investigator

HIROSE Takashi  四天王寺大学, 教育学部, 教授 (50452660)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SAEKI Akihiko  鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (60167418)
ISHIUCHI Hisatsugu  鳴門教育大学, 経営企画本部・業務支援課乗法チーム, 事務補佐員 (00532912)
HASEGAWA Katsuhisa  東洋大学, 文学部, 准教授 (80321280)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords算数教育 / 教師教育 / 科学教育 / 授業実践力 / 授業理解 / 教師と児童の数学に対する信念 / 教師と児童の数学に対する価値 / 教師と児童の数学に対する素質 / 教師と児童の数学に対する感情 / 教師と児童の数学に対する態度 / 教師の授業実践力 / 児童の授業理解 / 心的要因 / 測定尺度
Research Abstract

In this research, we developed scales for assessing beliefs, values, dispositions, affect, and attitudes to mathematics for teachers and students in elementary schools. In order to develop scales for assessing beliefs, values, dispositions, affect, and attitudes to mathematics for teachers and students, we carried out two tests on a total of 137 teachers and 332 6^th grade students in elementary schools. We then conducted exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis on the results of two tests. After analyses, we clarified the following. 1) The relationships among 5 factors withinteachers, 2) The relationships among 5 factors within students, 3) The relationships among5 factors between teachers and students, 4) How do teachers’ trainings and teachers’ research classes influence 5 factors for teachers? 5) How do classes of 5^th grade “the decimal multiplied by the decimal, the decimal divided by the decimal” influence 5 factors for students?

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 10 results) Presentation (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 極限の考えを導入した円の面積の授業実践とその効果2013

    • Author(s)
      廣瀬隆司
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol.53 Pages: 51-60

    • NAID

      10031160396

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Dorfler, W.の一般化モデルによる割合の授業の効果に関する研究2012

    • Author(s)
      廣瀬隆司
    • Journal Title

      第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 第1巻 Pages: 287-292

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学に対する素質尺度の開発に関する研究2011

    • Author(s)
      廣瀬隆司,坂井武司,石内久次,齋藤昇,松嵜昭雄,長谷川勝久
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol.51,No.3・4 Pages: 103-116

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学に対する素質尺度の開発に関する研究-小学校教師と児童を対象にして-2011

    • Author(s)
      廣瀬隆司・坂井武司・石内久次・齋藤昇・松嵜昭雄・長谷川勝久
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol.51 Pages: 103-116

    • NAID

      10029796798

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学に対する感情尺度の開発に関する研究-小学校教師と児童を対象にして-2010

    • Author(s)
      廣瀬隆司,齋藤昇,松嵜昭雄,石内久次,佐伯明彦,長谷川勝久,坂井武司
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol.50,No.3・4 Pages: 79-89

    • NAID

      10027455250

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学に対する感情尺度の開発に関する研究2010

    • Author(s)
      廣瀬隆司, 齋藤昇, 松嵜昭雄, 石内久次, 佐伯昭彦, 長谷川勝久, 坂井武司
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol.50 Pages: 79-89

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数教育における数学に対する態度測定尺度 の開発-小学校の教師と児童を対象にし て-2009

    • Author(s)
      廣瀬隆司, 齋藤昇, 藤原伸彦, 長谷川勝 久, 松下弘二, 林隆宏, 坂井武司
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol.49, No.1・2 Pages: 33-44

    • NAID

      130007834051

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童の数学に対する信念・価値・素質・感情・態度の向上を図る授業実践の効果2009

    • Author(s)
      廣瀬隆司,齋藤昇,藤原伸彦,長谷川勝久,林隆宏,坂井武司
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第91巻,第8号 Pages: 2-13

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数教育における数学的価値の測定尺度の開発-小学校教師と児童を対象にして-2009

    • Author(s)
      廣瀬隆司,齋藤昇,長谷川勝久,坂井武司
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: Vol.33,No.3 Pages: 277-287

    • NAID

      110007467290

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数教育における数学的信念尺度の開発-小学校教師と児童を対象にして-2009

    • Author(s)
      廣瀬隆司,齋藤昇,藤原伸彦,長谷川勝久,坂井武司,林隆宏,松下弘二
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 第11巻,第1号 Pages: 1-11

    • NAID

      120005624752

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 算数教育における職員研修の心的要因への影響に関する研究2011

    • Author(s)
      廣瀬隆司,松嵜昭雄,久次米昌敏
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第7回年会予稿集
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 算数教育における職員研修の心的要因への影響に関する研究2011

    • Author(s)
      廣瀬隆司・松嵜昭雄・久次米昌敏
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決における課題分析と問題形成に関する研究2010

    • Author(s)
      廣瀬隆司, 松嵜昭雄, 坂井武司, 久次米昌敏
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Year and Date
      2010-06-26
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数教育における数学に対する信念・価値・素質・感情・態度の間の関係-小学校の教師と児童を対象にして-2009

    • Author(s)
      坂井武司,廣瀬隆司,齋藤昇,藤原伸彦,長谷川勝久,林隆宏
    • Organizer
      全国数学教育学会第29回研究発表会発表資料
    • Place of Presentation
      姫路市立教育研究所
    • Year and Date
      2009-01-25
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.shitennoji.ac.jp/ibu/guide/24kaken.html

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks] 四天王寺大学ホームページ科研費

    • URL

      http://www.shitennoji.ac.jp/ibu/guide/kaken02.html

    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi