• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Model of learning problem solving across the curriculum : Based on the educational philosophy of the teacher

Research Project

Project/Area Number 22531013
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

KUBOTA Yoshihiko  上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (90432103)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MATUZAWA Youichi  上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (10401788)
KOBAYASHI Tatushi  上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (90244186)
MATUI Chizuko  上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (20401789)
IKADA Yoshito  相模女子大学, 学芸学部, 准教授 (70513175)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords問題解決学習 / 教師のイメージ / 教育学 / 教科教育学 / 問題解決 / 理科 / 数学 / 理論負荷性 / 生活科
Research Abstract

From interviews with teachers and analysis of the textbook, this study was to investigate the problem-solving view of the teacher. "Living Environment Studies", "Period for Integrated Study", "mathematics" target is a "science". In particular, the presence or absence of relevant guidance and history has revealed that problem-solving view of "Living Environment Studies" and "Period for Integrated Study". Moreover, from the analysis of the problem-solving process of learner, I revealed the need for problem-solving of science from the statistical inference.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (23 results) (of which Peer Reviewed: 21 results) Presentation (13 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における教師の力量形成に関する研究-PCA分析による探究的な学習のイメージの変容から-2013

    • Author(s)
      松井千鶴子 久保田善彦
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌,臨床教科教育学会

      Volume: 13(1) Pages: 91-102

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における教師の力量形成に関する研究-PCA分析による探究的な学習のイメージの変容から-2013

    • Author(s)
      松井千鶴子 久保田善彦
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 13(1) Pages: 91-102

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 振り子の学習における数値の処理が,数値比較の判断に与える影響-平均と誤差の認識に着目して-2012

    • Author(s)
      植木幸広 久保田善彦
    • Journal Title

      理科教育学研究,日本理科教育学会

      Volume: 53(2) Pages: 219-227

    • NAID

      110009919081

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 関与と実感の視座から開発した数学教材の学習意欲の喚起に及ぼす効果2012

    • Author(s)
      松沢要一
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌,臨床教科教育学会

      Volume: 12(1) Pages: 41-46

    • NAID

      40019967459

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 植木幸広 久保田善彦 振り子の学習における数値の処理が,数値比較の判断に与える影響-平均と誤差の認識に着目して-2012

    • Author(s)
      植木幸広 久保田善彦
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 53(2) Pages: 219-227

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マンガ作成による「ごんぎつね」の心情と情景の理解2012

    • Author(s)
      阿部裕子 楠本誠 久保田善彦 舟生日出男 鈴木栄幸 加藤浩
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36(Suppl.) Pages: 141-144

    • NAID

      110009596238

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 関与と実感の視座から開発した数学教材の学習意欲の喚起に及ぼす効果2012

    • Author(s)
      松沢要一
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 12(1) Pages: 41-46

    • NAID

      40019967459

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校理科における天文シミュレーションの視聴と方位や方向の理解2012

    • Author(s)
      楠本誠 久保田善彦
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36(Suppl.) Pages: 93-96

    • NAID

      110009596226

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「理想的な測定値」を自由に参照できる環境下において生徒はどのような学びを展開するのか2012

    • Author(s)
      神崎弘範, 西川純, 久保田善彦
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 52(3) Pages: 55-66

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プロセス・スキルズの観点からみた観察・実験等の類型化(2)2011

    • Author(s)
      吉山泰樹 小松武史 稲田結美 小林辰至
    • Journal Title

      理科教育学研究,日本理科教育学会

      Volume: 52(2) Pages: 179-190

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プロセス・スキルズの観点からみた観察・実験等の類型化,理科教育学研究2011

    • Author(s)
      吉山泰樹 小林辰至
    • Journal Title

      日本理科教育学会

      Volume: 52(1) Pages: 107-119

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学的活動を生かした指導を充実するための「数学」の新しい教科書の活用2011

    • Author(s)
      松沢要一
    • Volume
      23
    • Pages
      55-66
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] プロセス・スキルズの観点からみた観察・実験等の類型化2011

    • Author(s)
      吉山泰樹, 小林辰至
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 52(1) Pages: 107-119

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育における生命倫理のあり方とその意義2011

    • Author(s)
      岩間淳子, 松原静郎, 小林辰至
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 52(2) Pages: 23-32

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プロセス・スキルズの観点からみた観察・実験等の類型化(2)2011

    • Author(s)
      吉山泰樹, 小松武史, 稲田結美, 小林辰至
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 52(3) Pages: 179-190

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生の粒子モデルの理解に関する実践的研究2011

    • Author(s)
      峯崎正樹, 久保田善彦, 小林秀夫
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 52(2) Pages: 123-129

    • NAID

      130008064224

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校1年生「水溶液」における粒子モデルの活用2011

    • Author(s)
      峯崎正樹, 久保田善彦, 小林秀夫
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 11(2) Pages: 89-98

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学的活動を生かした指導を充実するための「数学」の新しい教科書の活用2011

    • Author(s)
      松沢要一
    • Journal Title

      教育時評

      Volume: 23 Pages: 16-19

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習意欲を高める算数・数学の教材開発-教材に具備させたい7つのキーワードー2010

    • Author(s)
      松沢要一
    • Journal Title

      臨床教科教育学会臨床教科教育学会誌

      Volume: 10(1) Pages: 67-74

    • NAID

      40018275023

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] かけ算九九の表からきまりを発見する授業-考察範囲の制限と拡張及び図に表現する活動の有効性-2010

    • Author(s)
      松沢要一, 松村恭子
    • Journal Title

      臨床教科教育学会臨床教科教育学会誌

      Volume: 10(2) Pages: 53-60

    • NAID

      40017405728

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Four Questions trategy(4QS)を用いた仮説設定の指導が素朴概念の転換に与える効果2010

    • Author(s)
      金子健治, 小林辰至
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 50(3) Pages: 67-76

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生の日常生活での因果関係に関与する経験及び認識の傾向の類型化-見通しをもって探究する能力を育成するために-2010

    • Author(s)
      吉山泰樹, 小林辰至
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 51(2) Pages: 125-133

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Four Question Strategy(4QS)に基づいた仮説設定の指導がグラフ作成能力の習得に与える効果に関する研究2010

    • Author(s)
      金子健治, 小林辰至
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 51(2) Pages: 75-83

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 総合的な学習を重視するA小学校における教師の力量形成に関する事例的研究-新任教員を対象にしたPAC分析による探究的な学習のイメージから-2013

    • Author(s)
      松井千鶴子
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第22回全国大会
    • Place of Presentation
      兵庫県立明石高等学校
    • Year and Date
      2013-06-22
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 生活科における問題解決能力について-小学校教員の思いから探る-2012

    • Author(s)
      池田仁人
    • Organizer
      子ども教育学会第5回研究会
    • Place of Presentation
      相模女子大学
    • Year and Date
      2012-12-16
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 理科における学力を考える-教授学習論の視点からの検討-2012

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2012-08-12
    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Presentation] 実験数値の比較と誤差認識の関連について2012

    • Author(s)
      植木幸広 久保田善彦
    • Organizer
      第10回臨床教科教育学会セミナー
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2012-01-07
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 実験数値の比較と誤差認識の関連について2012

    • Author(s)
      植木幸広, 久保田善彦
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2012-01-07
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 音を可視化することで管楽器の音の出る仕組みを探究する学習2012

    • Author(s)
      澤栗賢一, 久保田善彦, 濁川朋也
    • Organizer
      CSTシンポジウム福井大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2012-01-07
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 関与と実感の視座から開発した数学教材の有効性の検証2012

    • Author(s)
      松沢要一
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2012-01-07
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 同期型CSCLでの投票機能の効果と評価に関する研究2012

    • Author(s)
      楠本誠 山田岳司 平澤林太郎 久保田善彦 舟生日出男
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における教師の力量形成に関する研究 -PAC分析による探究的な学習のイメージの変容から-2012

    • Author(s)
      松井千鶴子
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活科における問題解決能力について-小学校教員の思いから探る-2012

    • Author(s)
      池田仁人
    • Organizer
      子ども教育学会第5回研究会
    • Place of Presentation
      相模女子大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 5年生「振り子の運動」における仮説設定に影響された思い込み2011

    • Author(s)
      櫨木幸広, 久保田善彦
    • Organizer
      日本科学教育研究会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2011-06-11
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] かけ算九九の表からきまりを発見する授業-考察範囲の制限と拡張及び図に表現する活動の有効性-2011

    • Author(s)
      松村恭子, 松沢要一
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2011-01-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科の問題解決過程における思い込みとその解消に関する研究-小学校5年「振り子の運動」から-2011

    • Author(s)
      植木幸広, 久保田善彦
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2011-01-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 生活科教育の基礎と実際2013

    • Author(s)
      米山岳廣 池田仁人
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      文化書房博文社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 授業を変える教材開発&アレンジの工夫38,明治図書2013

    • Author(s)
      松沢要一
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      中学校数学科
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 中学校数学科 授業を変える教材開発&アレンジの工夫382013

    • Author(s)
      松沢要一
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 生活科教育の基礎と実際2013

    • Author(s)
      米山岳廣、池田仁人
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      文化書房博文社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi