• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Teacher Development about study evaluation of Interdisciplinary Study, and on the training method

Research Project

Project/Area Number 22531023
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

SATOH Shin  兵庫教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (20324949)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KATUMI Kenzi  兵庫教育大学大学院, 学校教育研究科, 准教授 (20411100)
Research Collaborator URAGO Atushi  佐賀県白石町立有明南小学校, 教諭
KOUDA Kenzi  岐阜県 大垣市立一之瀬小学校, 教諭
SUGAWARA Yukari  岩手県盛岡市立城南小学校, 教諭
HAMAMATU Hisae  京都府大山崎町立第二大山崎小学校, 教諭
MUKUDA Yoshiyuki  兵庫教育大学, 大学院・連合学校教育学研究科, 博士課程
MAEBARA Yuki  兵庫教育大学, 大学院・連合学校教育学研究科, 博士課程
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords総合的な学習の時間 / 力量形成 / 評価研修 / 評価 / 総合学習 / 研修
Research Abstract

It is the point clarified about the setting method of the "evaluation index" for carrying out learning situation evaluation in the first place about "the nature, the capability, and the attitude which it is going to raise" in the "Interdisciplinary Study" for a general public school.While carrying out the evaluation training system by group moderation developed as the method of the evaluation training in "Interdisciplinary Study" for a general public school to the second and verifying the effect to it, it is the point of having made the further improvement of the group moderation method.

Report

(5 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Products Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (8 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における評価研修に関する研究2013

    • Author(s)
      浦郷淳
    • Journal Title

      『せいかつか&そうごう第20号』日本生活科・総合的学習教育学会

      Pages: 84-91

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 生活科における評価2013

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      『せいかつ&そうごう第20号』日本生活科・総合的学習教育学会

      Pages: 42-51

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 生活科における評価2013

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう

      Volume: 20 Pages: 42-51

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における評価研修に関する研究2013

    • Author(s)
      浦郷淳
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう

      Volume: 20 Pages: 84-91

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『総合的な学習』における言語活動の充実2012

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      『学校教育 No,1148』広島大学附属小学校内学校教育研究会

      Pages: 12-17

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] かかわる活動を充実させる教師の見取りと指導に関する研究2012

    • Author(s)
      浦郷淳
    • Journal Title

      『個性化教育研究第4号』個性化教育学会

      Pages: 39-49

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] これからの『総合的な学習の時間』における学習指導と学習評価2012

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      『中等教育資料917』学出版

      Pages: 10-15

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 幼児が捉えた幼小の相違を生かしたカリキュラム開発の要点2012

    • Author(s)
      佐藤真・椋田善之
    • Journal Title

      『紀要17号』日本基礎教育学会

      Pages: 12-17

    • NAID

      40020126866

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 『総合的な学習』の評価研修に関する一考察2012

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      『学校教育研究第27号』日本学校教育学会

      Pages: 120-131

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領実施1年の検証と今後の課題2012

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      『教育展望4月号』第58巻第3号,教育調査研究所

      Pages: 4-10

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領実施1年の検証と今後の課題2012

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 58 Pages: 4-10

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「総合的な学習」の評価研修に関する一考察2012

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 27 Pages: 120-131

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児が捉えた幼小の相違を生かしたカリキュラム開発の要点2012

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      日本基礎教育学会紀要

      Volume: 17 Pages: 12-17

    • NAID

      40020126866

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] これからの「総合的な学習の時間」における学習指導と学習評価2012

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 917 Pages: 10-15

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] かかわる活動を充実させる教師の見取りと指導に関する研究2012

    • Author(s)
      浦郷淳
    • Journal Title

      個性化教育研究

      Volume: 4 Pages: 39-49

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「総合的な学習」における言語活動の充実2012

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1148 Pages: 12-17

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 質の高い学力を形成する授業のための信頼性のおける学習評価2011

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 622 Pages: 72-77

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間2010

    • Author(s)
      佐藤真
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 861 Pages: 130-135

    • Related Report
      2010 Annual Research Report Products Report
  • [Presentation] ICT機器の利活用が言語活動に与える影響について2012

    • Author(s)
      浦郷淳
    • Organizer
      日本個性化教育学会 第5回大会東北大会
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 『総合的な学習』における評価研修に関する研究2012

    • Author(s)
      香田健治
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会 全国大会 第21回大会
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 教師の鑑識眼を高める評価研修の研究2012

    • Author(s)
      浦郷淳
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会 全国大会 第21回大会
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] かかわり活動を充実させる教師の見取りと指導に関する研究2011

    • Author(s)
      浦郷淳・佐藤真
    • Organizer
      日本生活科・総合的教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜聖徳学園大学
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領における「総合的な学習の時間」における「探究」の構造2010

    • Author(s)
      浦郷淳・佐藤真
    • Organizer
      日本生活科・総合的教育学会
    • Place of Presentation
      京都・立命館小学校
    • Year and Date
      2010-06-26
    • Related Report
      2010 Annual Research Report Products Report
  • [Presentation] 「総合的な学習」における評価研修に関する研究

    • Author(s)
      香田健治
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会 全国大会 第21回大会
    • Place of Presentation
      徳島
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の鑑識眼を高める評価研修の研究

    • Author(s)
      浦郷淳
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会 全国大会 第21回大会
    • Place of Presentation
      徳島
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] I C T 機 器 の 利 活 用 が 言 語 活 動 に 与 え る 影 響 に つ い て

    • Author(s)
      浦郷淳
    • Organizer
      日 本 個 性 化 教 育 学 会 第 5 回 大 会   東 北 大 会
    • Place of Presentation
      宮城
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 小中連携で子どもが育つ2011

    • Author(s)
      佐藤真
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 小中連携で子どもが育つ2011

    • Author(s)
      佐藤 真
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      Products Report

URL: 

Published: 2010-11-30   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi