• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study of the class to foster the cooperative learning of infants and Children in special school

Research Project

Project/Area Number 22531056
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

FUJIWARA Yoshihiro  筑波大学, 人間系, 教授 (10173501)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SHISHIDO Kazunari  筑波大学, 人間系, 教授 (40332168)
INOUE Masashi  独立法人国立特別支援教育総合研究所, 教育支援部, 総括研究員 (70509695)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords特別支援学校 / 協同学習 / 授業研究
Research Abstract

The effectiveness of the following settings was suggested for teaching inschools for special needs education in order to create opportunities for give-and-take and cooperative learning. These settings include a context in which people and objects function as cuesfor behavior, use of specific materials that are commonly used in activities and cue materials to strengthen response and transmission, individual support to understand the reinforcement of group-oriented contingencies, transference of the role of teacher to the children, establishing roles that allow more than one child to participate at the same time, and concurrent participation of both the transmitter and recipient.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (2 results) Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 子どもが分かって動ける授業づくり2011

    • Author(s)
      藤原義博
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 452-453 Pages: 38-43

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもが分かって動ける授業づくり2010

    • Author(s)
      藤原義博
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 442-445 Pages: 34-39

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症児童の小集団活動における文脈に応じたやりとりを促進するための指導方法の検討(1)2012

    • Author(s)
      酒井美和、小倉靖範、井上昌士、藤原義博
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Year and Date
      2012-09-30
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 自閉症児童の小集団活動における文脈に応じたやりとりを促進するための指導方法の検討(2)2012

    • Author(s)
      小倉靖範、酒井美和、井上昌士、藤原義博
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Year and Date
      2012-09-30
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校幼稚部の設定遊び授業における主体的な参加に関する環境要因の検討2012

    • Author(s)
      森美佐都、藤原義博
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Year and Date
      2012-09-30
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校幼稚部の「朝のあつまり」における豊かなやりとりを育む支援環境に関する検討2012

    • Author(s)
      金承愛、藤原義博
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 集団指導における逸脱行動の機能的なアセスメントに基づく支援によるクラスワイドな効果の検討2012

    • Author(s)
      鈴木達生、藤原義博
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 他者の行動を手掛かりにすることで人と関わる力を高める2012

    • Author(s)
      小倉靖範、廣重智子、中山浩太郎
    • Organizer
      自閉症教育実践研究協議会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属久里浜特別支援学校
    • Year and Date
      2012-02-09
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] めくり式教材で給食発表を行う児童の他児に対する働き掛けを高めるための指導方法の検討2012

    • Author(s)
      酒井美和、平石武、浜津平一
    • Organizer
      自閉症教育実践研究協議会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属久里浜特別支援学校
    • Year and Date
      2012-02-09
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児児童生徒の可能性を見出す特別支援学校の授業づくり2011

    • Author(s)
      藤原義博
    • Organizer
      日本特殊教育学会、準備委員会企画シンポジウム4
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育における授業づくりのコツ-これならみんな分かって動ける2012

    • Author(s)
      藤原義博
    • Publisher
      学苑社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi