• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on evidence-based support for children withpervasive developmental disorders to develop their pragmatic abilities

Research Project

Project/Area Number 22531075
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionJumonji University (2012)
Tokyo Future University (2010-2011)

Principal Investigator

ITO Keiko  十文字学園女子大学, 人間生活学部人間生活学部・人間発達心理学科, 教授 (80326991)

Research Collaborator 大郷 陽子  
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords特別ニーズ教育 / エビデンス / 支援 / 指示詞 / CHILDES / 広汎性発達障害児 / 語用論的能力 / コミュニケーション / 自然発話
Research Abstract

This research investigated pragmatic abilities of children with pervasive developmental disorders(PDD) , in order to provide support for them to develop their pragmatic abilities.
The results were that (1) the PDD children have sensitivity to discourse-pragmatic constraints in language similar to the typically developing (TD)children. However
(2) the PDD children used significantly less non-linguistic pragmatic information, than the TD children, suggesting that, unlike TD children, children with PDDdo not use them effectively in order to specify intended referents.
This finding is consistent with the view that PDD children’s ineffective use of non-linguistic pragmatic information, would result in their poor pragmatic abilities.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (19 results) (of which Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] Developmental Sentence Scoring for Japanese2013

    • Author(s)
      Susanne Miyata, Brian MacWhinney, Kiyoshi Otomo, Hidetosi Sirai, Yuriko Oshima-Takane, Makiko Hirakawa, Yasuhiro Shirai, Masatoshi Sugiura, andKeiko Itoh
    • Journal Title

      First Language

      Volume: 33巻 Issue: 2 Pages: 200-216

    • DOI

      10.1177/0142723713479436

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語情報と非言語情報の不一致場面における自閉症スペクトラム障害児の指示詞理解の特徴2012

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 50巻 Pages: 1-11

    • NAID

      130003376452

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会性につまずきのある小学校低学年児童への支援の試み-小学校内でのソーシャルスキル・トレーニング実践-2011

    • Author(s)
      大橋 恵,坪井寿子,藤後悦子, 伊藤恵子,山極和佳,府川昭世
    • Journal Title

      東京未来大学研究紀要

      Volume: 4 Pages: 65-75

    • NAID

      110009577189

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語情報と非言語情報の不一致場面における自閉症スペクトラム障害児の指示詞理解の特徴

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 50(印刷中)

    • NAID

      130003376452

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 他者意図理解における非言語情報の役割-指示詞表出と理解からみた自閉症スペクトラム障害(ASD)児の場合-2013

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Year and Date
      2013-03-16
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害をもつ児童における絵本内容の理解2013

    • Author(s)
      大郷陽子・伊藤恵子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Year and Date
      2013-03-15
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害児における動詞の項の省略と語彙化2012

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 指示詞表出と理解からみた自閉症スペクトラム障害(ASD)児のコミュニケーションの特徴と支援2012

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Organizer
      日本機械学会IIP 分化会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
    • Year and Date
      2012-09-02
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] ASD 児の指示詞理解における非言語情報の影響2011

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] ASD児の指示詞理解における非言語情報の影響-定型発達児・者との比較を通して-2011

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生への社会的スキルトレーニングの効果2010

    • Author(s)
      大橋 恵・坪井寿子・藤後悦子・山極和佳・府川昭世・伊藤恵子
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-22
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生への社会的スキルトレーニングの効果-小学校低学年に対する実践報告-2010

    • Author(s)
      大橋恵・坪井寿子・藤後悦子・山極和佳・府川昭世・伊藤恵子
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 指示詞コソアの理解における非言語的手がかりの影響(5)-自閉症児の場合-2010

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援対象児に対する教育効果の多面的検討-個別支援を行った一事例をとおして-2010

    • Author(s)
      山極和佳・伊藤恵子・坪井寿子・藤後悦子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 視線方向と指さしの統合的利用:定型発達児と自閉症児の比較2010

    • Author(s)
      安田哲也,小林春美,伊藤恵子,高田栄子
    • Organizer
      日本認知科学会第27回大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害児を対象とした集団における対人関係支援-自己理解・他者理解の深まりを求めて-2010

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第29回秋季大会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2010-09-03
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害児を対象とした集団における対人関係支援-自己理解・他者理解の深まりを求めて-2010

    • Author(s)
      伊藤恵子(自主シンポジウム話題提供者)
    • Organizer
      日本心理臨床学会第29回秋季大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2010-09-03
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] アスペルガー障害児における動詞の項の省略と語彙化のパターン2010

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会第36回学術講演会
    • Place of Presentation
      姫路市市民会館
    • Year and Date
      2010-05-30
    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 視線方向と指さしの統合的利用:定型発達児と自閉症児の比較2010

    • Author(s)
      安田哲也, 小林春美, 伊藤恵子, 高田栄子
    • Organizer
      日本認知科学会第27回大会(JCSS 2010)
    • Place of Presentation
      兵庫県, 神戸市
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 指示詞表出と理解からみた自閉症スペクトラム障害(ASD)児のコミュニケーションの特徴と支援

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Organizer
      日本機械学会 IIP分化会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害児における動詞の項の省略と語彙化

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場 エポカル
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害をもつ児童における絵本内容の理解

    • Author(s)
      大郷 陽子 ・伊藤恵子
    • Organizer
      日本発達心理学会 第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者意図理解における非言語情報の役割

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Organizer
      日本発達心理学会 第24回大会((ラウンドテーブル話題提供者・ファシリテーター)
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 保育カウンセリング2010

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Publisher
      ナカニシヤ
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 学校と子ども理解の心理学2010

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 障害児心理学2010

    • Author(s)
      伊藤恵子
    • Publisher
      東京未来大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 保育カウンセリング2010

    • Author(s)
      藤後悦子編 伊藤恵子分担執筆
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      ナカニシヤ
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 学校と子ども理解の心理学2010

    • Author(s)
      清水由紀編 伊藤恵子分担執筆
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 障害児心理学2010

    • Author(s)
      伊藤恵子・靭負正雄
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      東京未来大学
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi