• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cognitive Structure of Secondary School Teachers about Academic Achievement in their-made test

Research Project

Project/Area Number 22700799
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

HOSOKAWA Kazuhito  秋田大学, 教育推進総合センター, 准教授 (30335335)

Research Collaborator GOTOH Shinichi  後藤教育研究所, 代表
ASADA Tadashi  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (00184143)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学力観 / 学習評価 / 教師の実践的知識 / 実践的知識 / 教師 / 定期テスト / 中学校 / 自作テスト / 学力構造 / 実践知 / 教師の思考 / 評価情報 / 教育評価 / 教育工学 / 教育学
Research Abstract

The purpose of this study is to explore teachers' practical intelligence when making achievement test. We focus on their practical cognition, dicision making and judgement using semi-structured interview and arranged questionnaire. Through those survey, we generate seven categories of teacher's point of view when they make test, for example feedback and feed forward of information about evaluation. Future studies will focus on the collaboration of teachers in evaluation and assessment of students.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (2 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 〈ラウンドテーブル〉実践研究による理論と実践知の往還2011

    • Author(s)
      細川和仁
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 第33巻第2号 Pages: 97-100

    • NAID

      40019160856

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 成長し続ける人を育てる実践とは2011

    • Author(s)
      勝見健史・杉原真晃・姫野完治・細川和仁
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 第10号 Pages: 57-74

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] テスト作成過程の思考にみる中学校教師の実践的知識(2)2012

    • Author(s)
      細川和仁・後藤真一・浅田匡
    • Organizer
      日本教育方法学会第48回大会発表要旨
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] テスト作成過程における中学校教師の判断・価値観2012

    • Author(s)
      細川和仁・後藤真一・浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会口頭発表
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] テスト作成過程における 中学校教師の判断・価値観2012

    • Author(s)
      細川和仁
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] テスト作成過程の思考にみる 中学校教師の実践的知識(2)2012

    • Author(s)
      細川和仁
    • Organizer
      日本教育方法学会第48回大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] テスト作成過程の思考にみる中学校教師の実践的知識2011

    • Author(s)
      細川和仁・後藤真一・浅田匡
    • Organizer
      日本教育方法学会第47回大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Presentation] テスト作成過程からみた中学校教師の教育評価観2011

    • Author(s)
      細川和仁,後藤真一,浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会研究会JSET11-3
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2011-07-02
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] テスト作成過程からみた中学校教師の教育評価観2011

    • Author(s)
      細川和仁, 後藤真一, 浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会研究会 JSET11-3
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2011-07-02
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 自作テストを通じた教師の認知的学力構造の分析枠組み2010

    • Author(s)
      細川和仁・後藤真一・浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 通知表・評価観点を基にした学力観の分析(8)-テキストマイニングによる可視化と指導要録との比較-2010

    • Author(s)
      後藤真一・西森章子・細川和仁・古川治・浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 自作テストを通じた教師の認知的学力構造の分析枠組み2010

    • Author(s)
      細川和仁, 後藤真一, 浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会
    • Place of Presentation
      金城学院大学(名古屋市)
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 同僚評価から授業参観へ,東北大学高等教育開発推進センター編『学生による授業評価の現在』2010

    • Author(s)
      細川和仁
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi