• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the argumentation integrated model and the system for evaluation for community of practice.

Research Project

Project/Area Number 22700831
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionFukuoka Institute of Technology

Principal Investigator

NAKANO Mika  福岡工業大学, 工学部電気工学科, 准教授 (60452819)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords議論 / 評価 / コミュニケーション / 教授学習 / 高等教育 / 実践コミュニティ / 熟達化 / ディベート / 工学教育 / カリキュラム開発 / 評価指標 / 学習環境
Research Abstract

The present research aims at cultivating argumentative skills of Japanese college students for the base of the interdisciplinary-intellectual ability. There are two subordinate purposes to achieve this goal: (1) to develop integrated process model of argumentative skills, and (2) to construct evaluation system of argumentative skills which contribute to construct the community of practice. These themes lead to clarify the whole picture of ambiguous argumentative skills which has been considered difficult to research, and contribute to integration and development of theory and practice of educational research on interaction. Also the outcomes can be utilized for the present education of knowledge-based society, and spreading value of creative dialogue through argument.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (16 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] The effect of debate training on argumentative skills: The developmental process of Japanese College students2013

    • Author(s)
      M. Nakano & S. Maruno
    • Journal Title

      Studies for the Learning Society

      Volume: Issue 4

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学 1 年生のコミ ュニケーション能力の向上を目的としたワークショップ型授業の指導法2013

    • Author(s)
      井上将・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

    • NAID

      10031160831

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 大学生のプレゼンテーション能力に応じた目標設定の検討-第一回発表後の達成感に着目して-2013

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

    • NAID

      10031160830

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] The effect of debate training on argumentative skills: The developmental process of Japanese College students.2013

    • Author(s)
      Nakano, M. & Maruno, S.
    • Journal Title

      Studies for the Learning Society

      Volume: Issue 4

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会人基礎力を指標としたプレゼンテーション教育のデザイン-コミュニケーションとマネジメントの並行反復学習-2012

    • Author(s)
      中野美香
    • Journal Title

      電気学会誌 A

      Volume: 132、12 Pages: 1106-1111

    • NAID

      10031129641

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プレゼンテーション科目におけるセルフモニタリングの導入と効果2012

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Journal Title

      電気学会

      Volume: A132、12 Pages: 1100-1105

    • NAID

      10031129640

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プレゼンテーション課題を通した学生の自己認識の変化-インタビュー調査からの考察-2012

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

      Volume: FIE 2012

    • NAID

      10031118399

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 社会人基礎力を指標としたプレゼンテーション教育のデザイン ―コミュニケーションとマネジメントの並行反復学習―2012

    • Author(s)
      中野美香
    • Journal Title

      電気学会誌A

      Volume: 132 12 Pages: 1106-1111

    • NAID

      10031129641

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プレゼンテーション科目におけるセルフモニタリングの 導入と効果2012

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Journal Title

      電気学会誌A

      Volume: 132 12 Pages: 1100-1105

    • NAID

      10031129640

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文系・理博士人材の対話力を育むキャリア教育実践2011

    • Author(s)
      富田英司・中野美香
    • Journal Title

      大学教育九州大学高等教育開発推進センター

      Volume: 16 Pages: 79-91

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学初年次 1 年間を通した主張の構造化プロセス2011

    • Author(s)
      中野美香
    • Journal Title

      日本教育心理学会第53 回総会、於北海道学校心理士会・北翔大学

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] プレゼンテーション学習を通じて大学生の主体性を促す-セルフモニタリングの導入と効果-2011

    • Author(s)
      宮本知加子,中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

      Volume: FIE2011、20 Pages: 29-34

    • NAID

      10029662309

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] プレゼンテーション教育におけるコミュニケーションに消極的な学生の自己認識2010

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

      Volume: FIE-、2011、1 Pages: 81-85

    • NAID

      10027976000

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] コミュニケーションに消極的な学生をどう支援するか-プレゼンテーション教育におけるカウンセリング技法-2010

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

      Volume: FIE-、2010、23 Pages: 47-52

    • NAID

      10026684452

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] コミュニケーション能力を向上させる学習者間の相互評価支援2010

    • Author(s)
      中野裕介・中野美香
    • Journal Title

      電気学会、教育フロンティア研究会資料

      Volume: FIE-、2010、23 Pages: 53-58

    • NAID

      10026684458

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 工学部初年次教育における反論スキルの指導法2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Journal Title

      日本教育心理学会第54 回総会発表論文集

      Volume: 666

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 反論スキルの訓練効果2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Journal Title

      日本認知科学会第27 回大会発表論文集

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] The framework of argument education for inter-curricula learning and its effect2013

    • Author(s)
      M. Nakano
    • Organizer
      15th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction.
    • Place of Presentation
      Technische Universitat Munchen,Germany.
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] The parallel-repeateddesign of argumentation and management for intercurricula learning2012

    • Author(s)
      Mika NAKANO
    • Organizer
      European Association for Research on Learning and Instruction SIG 4 Higher Education Conference.
    • Place of Presentation
      Conference book. Tallin University
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 越境の説明力を育むディスカッションの教育方法2012

    • Author(s)
      中野美香
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] The parallel-repeated design of argumentation and management for intercurricula learning2012

    • Author(s)
      Nakano, M
    • Organizer
      European Association for Research on Learning and Instruction SIG 4 Higher Education Conference. Conference book.
    • Place of Presentation
      Tallin University, Estonia
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Scaffolding Japanese students' refutation in classroom and its effect2011

    • Author(s)
      M.Nakano
    • Organizer
      14th Biennial Conference of European Association of Learning and Instruction
    • Place of Presentation
      University of Exeter, UNITED KINGDOM
    • Year and Date
      2011-09-01
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] プレゼンテーション教育におけるコミュニケーションに消極的な学生の自己認識2011

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Organizer
      電気学会教育フロンティア研究会
    • Place of Presentation
      電気学会・東京
    • Year and Date
      2011-03-04
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Scaffolding Japanesestudents' refutation in classroom and its effect.2011

    • Author(s)
      Mika NAKANO
    • Organizer
      14th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. Conference book.
    • Place of Presentation
      University of Exeter
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 認知心理学と社会文化的アプローチのディベート:説明研究をプラットフォームとして【企画・司会】2011

    • Author(s)
      中野美香
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 反論スキルの訓練効果2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Organizer
      認知科学会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーションに消極的な学生をどう支援するか-プレゼンテーション教育におけるカウンセリング技法-2010

    • Author(s)
      宮本知加子・中野美香
    • Organizer
      電気学会教育フロンティア研究会
    • Place of Presentation
      電気学会・東京
    • Year and Date
      2010-09-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーション能力を向上させる学習者間の相互評価支援2010

    • Author(s)
      中野裕介・中野美香
    • Organizer
      電気学会教育フロンティア研究会
    • Place of Presentation
      電気学会・東京
    • Year and Date
      2010-09-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学部初年次教育における反論スキルの指導法2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-29
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] The influence of refutation on the quality of argument and conceptual change2010

    • Author(s)
      Mika Nakano
    • Organizer
      The 7th International Conference on Argumentation by International Society for the Study of Argumentation.
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam Netherland
    • Year and Date
      2010-07-02
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] The influence ofrefutation on the quality of argument and conceptual change.2010

    • Author(s)
      Nakano, M
    • Organizer
      The7th International Conference on Argumentation by International Society for the Study of Argumentation.
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam.Netherland.
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 説明実践に見る越境性2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 説明にける対話スキルをどう捉えるか2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 認知的徒弟制環境の中でのティーチング・アシスタントの学習スパイラル2012

    • Author(s)
      中野美香
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 大学生からのプレゼンテーション入門2012

    • Author(s)
      中野美香
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Book] 認知的徒弟制環境の中でのティーチング・アシスタントの学習スパイラル 小田隆治(編著)『学生主体型授業の冒険2:予測困難な時代に挑む大学教育』2012

    • Author(s)
      中野美香
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 大学 1 年生からのコミュニケーション入門2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 大学1年生からのコミュニケーション入門2010

    • Author(s)
      中野美香
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks] (1)ホームページ等 コミュニケーション教育のための教授学習支援

    • URL

      http://www.commedu.net/

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks] コミュニケーション教育のための教授学習支援プログラム

    • URL

      http://www.commedu.net/

    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi