• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Studies on learning experiences and instructed knowledge organized through classroom interaction

Research Project

Project/Area Number 22730388
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sociology
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

IGARASHI Motoko  上越教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授 (70413292)

Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsエスノメソドロジー / 学習経験 / 教授知識 / 相互行為 / 教育実践
Research Abstract

From the perspective of the ethnomethodological approach, this project examined learning experiences and instructed knowledge organized through classroom interaction. We clarify three issues: (1) how learning experiences are organized through the interaction between the teacher and the students; (2) how environmental resources shared in the classroom (e.g., longstanding practices, relations between students, media communication tools, etc.) can affect educational interaction; and (3) ideas or viewpoints that work well to improve lesson plans in terms of the design of learning activities.

Report

(4 results)
  • 2013 Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学習活動をデザインするための視点 : エスノメソドロジー研究の立場から2012

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Journal Title

      教育創造

      Volume: 170巻 Pages: 48-53

    • URL

      http://repository.lib.juen.ac.jp/dspace/bitstream/10513/1934/3/%E6%95%99%E8%82%B2%E5%89%B5%E9%80%A0-170.pdf

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 学習活動をデザインするための視点-エスノメソドロジー研究の立場から2012

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Journal Title

      教育創造

      Volume: 170巻 Pages: 48-53

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育実践における子どもの感情経験の取り扱い : エスノメソドロジーの視点から2011

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 第17号 Pages: 5-11

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員研修や教員養成の授業観察・分析における「授業ビデオデータ」の利用法2011

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Journal Title

      環境教育と総合学習(藤岡達也編、協同出版)

      Pages: 60-69

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現場の知識を生かす授業ビデオデータの利用法-理数教育ステップアップ研修の研究授業を題材に-2010

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 24(4) Pages: 56-57

    • NAID

      130006655240

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業場面における "IRE"連鎖開始部の認識可能性について2013

    • Author(s)
      五十嵐素子・平本毅
    • Organizer
      第86回日本社会学会大会
    • Place of Presentation
      慶応大学三田キャンパス
    • Year and Date
      2013-10-12
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 授業実践の省察から捉える教師の専門性 : ビデオデータを活用した相互行為分析の知見から2013

    • Author(s)
      五十嵐素子、藤岡達也
    • Organizer
      平成25年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌全日空ホテル
    • Year and Date
      2013-10-05
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 教育実践におけるメディア利用のデザイン : ICTを活用した協働的な学びの事例から2013

    • Author(s)
      五十嵐素子・笠木祐美
    • Organizer
      2013年社会情報学会学会大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス
    • Year and Date
      2013-09-15
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 授業の相互行為秩序と「公的」な発言の構成2013

    • Author(s)
      平本毅・五十嵐素子
    • Organizer
      第32回社会言語科学会研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学松本キャンパス
    • Year and Date
      2013-09-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Account of action as learned : Embodied criteria in an actionorganization2013

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      2013IIEMCA Conference
    • Place of Presentation
      Wilfrid Laurier University、Canada
    • Year and Date
      2013-08-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 授業実践における教師の課題解決と判断基準 : 教員研修における研究授業の事例から2012

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      第85回日本社会学会大会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Year and Date
      2012-11-04
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 授業実践における教師の課題解決と判断基準―教員研修における研究授業の事例から-2012

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      第85回日本社会学会大会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 現場の知識を生かす授業ビデオデータの利用法2010

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      平成21年度第4回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2010-05-29
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 現場の知識を生かす授業ビデオデータの利用法-理数教育ステップアップ研修の研究授業を題材に-2010

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      平成21年度第4回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2010-05-29
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 教員研修や教員養成の授業観察・分析における「授業ビデオデータ」の利用法『環境教育と総合学習』(藤岡達也編)2011

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi