• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A psychological research about the conflict and integration between subjective task-values and perceived costs in academic motivation.

Research Project

Project/Area Number 22730499
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

IDA Katsunori  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (20399033)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords課題価値 / コスト / 動機づけ / 青年期 / 教育系心理学 / 心理社会的発達 / 心理社会的発想
Research Abstract

The purpose of this study is reviewing about study-avoidance motive and investigating the relationship between subjective task-values and perceived task-costs at undergraduates. It is found that the concept of cost in academic learning consists of the anxiety of knowing limitation of learners' own ability and the devaluation of task and the former could coexists with positive values of the task.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (11 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 動機づけ研究における「価値」の問題-価値の「内容」「内面化」そして「統合的調整」をめぐって-2012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Journal Title

      自己心理学

      Volume: 5 Pages: 22-38

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習回避動機としての「課題コスト」概念化の試み-課題価値理論および関連する心理学的知見をもとに-2012

    • Author(s)
      伊田勝憲・乾真希子
    • Journal Title

      釧路論集(北海道教育大学釧路校研究紀要)

      Volume: 44 Pages: 41-48

    • NAID

      110009536272

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 学習回避動機としての「課題コスト」概念化の試み―課題価値理論および関連する心理学的知見をもとに―2012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Journal Title

      釧路論集(北海道教育大学釧路校研究紀要)

      Volume: 44 Pages: 41-48

    • NAID

      110009536272

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] リアリティショックへの対処と学習への動機づけの関係を考える-半澤論文へのコメント-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Journal Title

      青年心理学研究

      Volume: 23 Pages: 85-89

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習意欲研究における自律性の位置づけ-内発的動機づけの批判的検討を通して-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲・乾真希子
    • Journal Title

      釧路論集(北海道教育大学釧路校研究紀要)

      Volume: 43 Pages: 7-14

    • NAID

      110008802744

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育愛についての心理学的検討-教員養成課程学生のPAC分析を通して-2010

    • Author(s)
      乾真希子・伊田勝憲
    • Journal Title

      釧路論集

      Volume: 42 Pages: 71-81

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生における仮想的有能感と心理社会的発達の関連-多次元自我同一性尺度(MEIS)を用いて-2012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      島根県民会館
    • Year and Date
      2012-10-07
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 課題コスト尺度作成の試み-学習を回避する負の価値づけと課題価値との関連-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第20回大会
    • Place of Presentation
      京都光華女子大学
    • Year and Date
      2011-09-04
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 課題コスト尺度作成の試み-学習を回避する負の価値づけと課題価値との関連2011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第20回大会
    • Place of Presentation
      京都光華女子大学
    • Year and Date
      2011-09-04
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 動機づけ研究における"自律"-課題価値研究・アイデンティティ研究の視点から-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] (企画)自主企画「動機づけ理論の再構築に向けて-現実からみた人の動機づけ研究の課題-」2011

    • Author(s)
      中谷素之・速水敏彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 学習意欲研究における自律性の位置づけ-内発的動機づけの批判的検討を通して-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      北海道臨床教育学会第1回大会(自由研究発表・一般研究部門)
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2011-07-18
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 学習意欲研究における自律性の位置づけ-内発的動機づけの批判的検討を通して-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      北海道臨床教育学会第1回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2011-07-18
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成課程における教職志望者の困難さ-自由回答をもとにした尺度作成の試み-2010

    • Author(s)
      伊田勝憲・秋葉恵里香
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第32回研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学五十嵐キャンパス
    • Year and Date
      2010-11-13
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成課程学生における学業的自己疎外感と仮想的有能感-教職志望度を考慮した分析の試み-2010

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第19回総会大会
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学三田キャンパス
    • Year and Date
      2010-10-11
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成課程学生の教職志望動機と教職科目における課題価値の関連―学習意欲につながる教職イメージ・個人的経験・理想の教師像を探る―

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生における仮想的有能感と心理社会的発達の関連―多次元自我同一性尺度(MEIS)を用いて―

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      松江県民会館
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 学習意欲と職業 速水敏彦(監修)コンピテンス-個人の発達とよりよい社会形成のために- 第3章22012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 仮想的有能感形成の背景要因-発達との関連- 速水敏彦(編著)仮想的有能感の心理学-他人を見下す若者を検証する- 3章1節2012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 中学・高校教師になるための教育心理学 第三版2012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] パーソナリティ心理学ハンドブック2012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] コンピテンス-個人の発達とよりよい社会形成のために-2012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 仮想的有能感の心理学-他人を見下す若者を検証する-2012

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 自己物語と動機づけ 榎本博明(編)自己心理学の最先端-自己の構造と機能を科学する- 第3部人生を意味づける自己12011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 自己心理学の最先端-自己の構造と機能を科学する-2011

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi