• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on literacy education about functional and critical facets

Research Project

Project/Area Number 22730617
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

HIGUCHI Tomiko  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (80402981)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教育学 / 学力論 / リテラシー
Research Abstract

This study aims to examine the facets of literacy education to think about academic achievements thorough public education, especially primary and secondary education. Using the historical and comparative perspective, the integration of the functional and critical facets of literacy theory and practice is explored. I insist that the concept of “literacy for freedom” presented by UNESCO has a possibility, and clarify features of background theory, “situated literacies.”

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 『状況に根ざしたリテラシーズ』論における『ローカル』概念:D.バートンのエコロジカル・アプローチに焦点をあてて2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 第123号 Pages: 1-17

    • NAID

      120006397284

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] リテラシー教育における機能的側面と批判的側面に関する総合的研究2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      科学研究費補助金最終報告書

      Pages: 1-105

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 「状況に根ざしたリテラシーズ」論における「ローカル」概念2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 123 Pages: 1-17

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評『パフォーマンス評価入門2012

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 第58巻第6号 Pages: 52-52

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] ユネスコにおけるリテラシー概念の展開:リフレクト・アプローチに着目して2012

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      日本カリキュラム学会『カリキュラム研究』

      Volume: 第21号 Pages: 43-55

    • NAID

      110009845327

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ユネスコにおけるリテラシー概念の展開-リフレクト・アプローチに着目して-2012

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      日本カリキュラム学会『カリキュラム研究』

      Volume: 21(印刷中) Pages: 14-14

    • NAID

      110009845327

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評『パフォーマンス評価入門』2012

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: (印刷中) Pages: 1-1

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] W.S.グレイのリテラシー論における機能について:『成熟した読み』の指標化に焦点をあてて2011

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 第119号 Pages: 33-48

    • NAID

      120006397095

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] W.S.グレイのリテラシー論における機能について2011

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: (印刷中) Pages: 17-17

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評『リテラシーの地平』2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      日本教育学会紀要『教育学研究』

      Pages: 311-312

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 最近の能力論の展開から見えるもの2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      京都教育大学フォーラム
    • Place of Presentation
      キャンパスプラザ京都
    • Year and Date
      2013-03-08
    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Presentation] 探究学習のパフォーマンス評価2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 探究学習のパフォーマンス評価2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] リテラシー概念の展開:機能的リテラシーと批判的リテラシー2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本教育学会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-22
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] リテラシー概念の展開-機能的リテラシーと批判的リテラシー-2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 生活科・総合的学習の教育方法学的意義 評価はどうあるべきか 京都教育大学教育支援センター「生活科・総合的学習」研究会編『生活科・総合的学習の理論と実践』2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Publisher
      東京教学社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 京都教育大学教育支援センター「生活科・総合的学習」研究会編『生活科・総合的学習の理論と実践』「生活科・総合的学習の教育方法学的意義」「評価はどうあるべきか」2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      東京教学社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] アメリカにおけるパフォーマンス評価 田中耕治編著『パフォーマンス評価』2011

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] パフォーマンス評価(アメリカ合衆国の場合)2011

    • Author(s)
      樋口とみ子(田中耕治編著)
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      ぎょうせい(印刷中)
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] リテラシー概念の展開:機能的リテラシーと批判的リテラシー 松下佳代編著『〈新しい能力〉は教育を変えるか?』2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] <新しい能力>は教育を変えるか?(第2章 リテラシー概念の展開)2010

    • Author(s)
      樋口とみ子(松下佳代編著)
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi