• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The review of several traditional view of teaching preparationrelating teacher education reform in the U.S.

Research Project

Project/Area Number 22730623
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionKushiro Public University of Economics

Principal Investigator

ONOSE Yoshiyuki  釧路公立大学, 経済学部, 准教授 (50457735)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教員養成制度 / alternative route to teacher certification / アメリカ合衆国 / 教員評価 / 新自由主義 / 学力達成度 / 米国 / 教員養成制度改革
Research Abstract

The research had intended to establish an analytic perspective of teacher educationreform in the U.S. by focusing on several traditional view of teaching preparation.Some current discussion of teacher education reform, especially in evaluation forteacher preparation program, indicate that the differences in view of teacher profession.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (10 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 米国テキサス州における教員評価制度改革の動向-第4号法案(Senate Bill 4)をめぐる議論を手がかりとして-2013

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要 人文・自然科学研究

      Volume: 25 Pages: 11-22

    • NAID

      110009576780

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国テキサス州における教員評価制度改革の動向-第4 号法案(SenateBill 4)をめぐる議論を手がかりとして-2012

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要 人文・自然科学研究(釧路公立大学)

      Pages: 11-22

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における『臨床』を重視した教員養成プログラム再編の特質と課題-NCATE学識者会議報告書(2010)を手がかりとして-2012

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      教育制度学研究(日本教育制度学会)

      Pages: 170-174

    • NAID

      130007946064

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における「臨床」と重視した教員養成プログラム再編の特質と課題-NCATE学識者会議報告書(2010)を手がかりとして-2012

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 19 Pages: 170-174

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成制度における修士号取得の意義と課題-オルタナティブな取得ルートを踏まえて-2011

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      教育制度学研究(日本教育制度学会)

      Pages: 146-150

    • NAID

      130007946024

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] NCLB 法制下におけるオルタナティブな教員資格認定制度の現実と課題2011

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      現代アメリカのアカウンタビリティ・アセスメント教育行政の総合的研究(2009~2011 年度 科学研究費基盤研究(B) 研究課題番号 21330184(研究代表者:北野秋男)報告書)

      Pages: 57-62

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 教員養成制度における修士号取得の意義と課題-オルタナティブな取得ルートを踏まえて-2011

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 18 Pages: 146-150

    • NAID

      130007946024

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 1980年代米国テキサス州における教員養成制度関連法改正の背景-サンセット諮問委員会の議論を手がかりとして-2010

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要 社会科学研究(釧路公立大学)

      Volume: 第22号 Pages: 91-101

    • NAID

      110008738904

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における教員制度の現状と研究上の要請2010

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      教育制度学研究(日本教育制度学会)

      Pages: 221-225

    • NAID

      130007946070

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における教員制度の現状と研究上の要請2010

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 17 Pages: 221-225

    • NAID

      130007946070

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国テキサス州における教員評価制度の特質-第4号法案(Senate Bill 4)をめぐる議論を手がかりとして-2012

    • Author(s)
      (単独)小野瀬 善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第20回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] アメリカにおける教員養成・免許政策-日本の教員改革への示唆- アメリカのオルタナティブ教員資格認定からの示唆2012

    • Author(s)
      (公開シンポジウム)小野瀬 善行
    • Organizer
      メリカ教育学会第24回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 米国テキサス州における教員養成評価・認証施策の動向2012

    • Author(s)
      (単独)小野瀬 善行
    • Organizer
      日本教育行政学会第46回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] アメリカ合衆国における「臨床」を重視した教員養成プログラム再編の特質と課題-NCATE学識者会議報告書(2010)を手がかりとして-2011

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第19回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2011-11-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国テキサス州における教員養成評価・認証施策の動向2011

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育行政学会第46回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2011-10-08
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員制度における現代的教育課題への"応答性"の再構築-日米比較の観点から- アメリカ合衆国における「臨床」を重視した教員養成プログラム再編の特質と課題 -NCATE 学識者会議報告書(2010)を手がかりとして-2011

    • Author(s)
      (共同)小野瀬 善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第19回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 新たな教員養成・免許制度の可能性と課題 教員養成制度における修士号取得の意義と課題-オルタナティブな取得ルートを踏まえて-2010

    • Author(s)
      (共同)小野瀬 善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第18回大会
    • Place of Presentation
      山梨県立大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] NCLB 法制化における米国教員政策の総合的研究 NCLB 法制化におけるオルタナティブな教員資格認定制度の現実と課題2010

    • Author(s)
      (共同)小野瀬 善行
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 米国テキサス州における教員評価制度の特質-第4号法案(Senate Bill 4)をめぐる議論を手がかりとして-

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第20回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカにおける教員養成・免許政策-日本の教員改革への示唆-「アメリカのオルタナティブ教員資格認定からの示唆」

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      アメリカ教育学会第24回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] オルタナティブ教員資格認定制度現代アメリカ教育ハンドブック(アメリカ教育学会)2010

    • Author(s)
      (項目執筆)小野瀬 善行
    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi