• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study of NISHIDA Philosophy from the Viewpoint of Human Formation

Research Project

Project/Area Number 22730630
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

SAKURAI Kan  日本大学, 芸術学部, 准教授 (60409000)

Project Period (FY) 2010-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2013: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords西田幾多郎 / 人間形成論 / 木村敏 / 行為的直観 / 暗黙知 / マイケル・ポランニー / ドナルド・ショーン / 松本厚 / 教育学 / 書の制作と贈与 / 松本亦太郎 / 教職の専門性 / 自立/自律 / 「おのずから」と「みずから」 / 国際情報交換 / アメリカ合衆国 / 西田哲学 / 比較思想 / 電子データ化 / 精神医学 / 臨床哲学
Research Abstract

The text of NISHIDA Kitaro, a modern Japanese philosopher, has been referred to from various fields. In this study, as a study of science of education, I aimed to read his text as a theory of human formation. The results of research are as follows. (1) We can rethink the concept of "independence / autonomy" in education by referring the reception of Nishida philosophy by KIMURA Bin (psychiatry). (2) Referring the theory on professionals by Donald A. Schon, we can point out a commonality between "acting intuition"(Nishida) and "tacit knowing"(Michael Polanyi), and can approach the practical wisdom of teachers from Nishida philosophy. (3) Investigating a piece of Nishida's calligraphy presented to MATSUMOTO Atsushi (Greek philosophy), we can find the significance of writing and presenting calligraphy by Nishida.

Report

(5 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 教育学的「自律」概念の再検討2012

    • Author(s)
      関根 宏朗,尾崎 博美,小山 裕樹,櫻井 歓, 宮寺 晃夫, 下司 晶
    • Journal Title

      『近代教育フォーラム』 (教育思想史学会紀要)

      Volume: 第21号 Pages: 209-221

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 教育学的「自律」概念の再検討2012

    • Author(s)
      関根宏朗 ほか
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 21 Pages: 209-221

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 西田幾多郎による書の制作と贈与--松本厚への贈与作品の検討を中心に--2013

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Organizer
      北陸宗教文化学会 第20回学術大会
    • Place of Presentation
      金沢大学サテライトプラザ
    • Year and Date
      2013-10-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 行為的直観と暗黙知--教職の専門性への西田哲学的アプローチ--2012

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Organizer
      日本教育学会 第71回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「おのずから」より「みずから」へ--木村敏と西田幾多郎を介しての「自立/自律」概念の再検討--2011

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Organizer
      教育思想史学会 第21回大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2011-09-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「おのずから」より「みずから」へ-木村敏と西田幾多郎を介しての「自立/自律」概念の再検討-2011

    • Author(s)
      櫻井歓
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2011-09-19
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 西田幾多郎による書の制作と贈与――松本厚への贈与作品の検討を中心に――

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Organizer
      北陸宗教文化学会
    • Place of Presentation
      金沢大学サテライトプラザ
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 行為的直観と暗黙知――教職の専門性への西田哲学的アプローチ――

    • Author(s)
      櫻井 歓
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi