• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Application of Brain Science in Curriculum Studies

Research Project

Project/Area Number 22730637
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionHamamatsu Gakuin University

Principal Investigator

YURURI Makoto  浜松学院大学, 現代コミュニケーション学部, 准教授 (80509406)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsカリキュラム・アセスメント / 認知的個性 / 個別化・個性化教育 / 「脳科学と教育」研究 / カリキュラム研究 / ポジティブ心理学 / 強み / アセスメント / 知能検査 / カリキュラム / 幼児教育 / 環境構成論 / 脳科学 / 脳認知発達 / 知能の多元性 / 特別支援教育 / 脳機能アセスメント / Curriculum-based Assessment / カリキュラムの個別化・個性化
Research Abstract

The purpose of this study was to clarify the method of applying brain science to a school curriculum, in order to construct a practical curriculum theory based on the findings of brain science. Through the arrangement and analysis of each position engaged in “Mind, Brain, and Education” research, as a key for building a productive relation between brain science and curriculum study, I made it clear that embodying the theory of curriculum assessment will be a break through, and proposed the basic ideas and conditions of it.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 「脳科学と教育」研究の展望と課題-カリキュラム開発への応用に向けたマイルストーンとして2013

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      浜松学院大学教職センター紀要

      Volume: 第2号 Pages: 117-126

    • NAID

      110009848640

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 外国人児童生徒支援に資するアセスメントの枠組の提案-不就学児調査を通して2013

    • Author(s)
      二井紀美子・緩利誠
    • Journal Title

      生涯学習・キャリア教育研究

      Volume: 第9号 Pages: 1-12

    • NAID

      120005348929

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「脳科学と教育」研究の展望と課題―カリキュラム開発への応用に向けたマイルストーンとして―2013

    • Author(s)
      緩利 誠
    • Journal Title

      浜松学院大学教職センター紀要

      Volume: 第2号 Pages: 117-126

    • NAID

      110009848640

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国人児童生徒支援に資するアセスメントの枠組の提案―不就学児調査を通して―2013

    • Author(s)
      二井紀美子・緩利 誠
    • Journal Title

      生涯学習・キャリア教育研究

      Volume: 第9号 Pages: 1-12

    • NAID

      120005348929

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校教育における知能検査の利用2012

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      浜松学院大学教職センター紀要

      Pages: 81-104

    • NAID

      110009848621

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本における脳科学の政策動向とその意図-「教育への応用をめぐって2011

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      浜松学院大学研究論集

      Volume: 第7号 Pages: 75-96

    • NAID

      110008465122

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園・保育所・小学校連携における幼児教育への期待と課題2011

    • Author(s)
      緩利誠・名倉一美
    • Journal Title

      浜松学院大学研究論集

      Volume: 第8号 Pages: 125-139

    • NAID

      110009861429

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本における脳科学の政策動向とその意図-「教育への応用をめぐって」-2011

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      浜松学院大学研究論集

      Volume: 第7号 Pages: 75-96

    • NAID

      110008465122

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育における脳機能アセスメントの利用-一般教育への示唆を中心に2011

    • Author(s)
      緩利誠
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2011-07-03
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 在日外国人児童の語彙習得の実態-異なる教育環境間の比較分析を通して-

    • Author(s)
      二井紀美子・緩利誠
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      神戸大学六甲台キャンパス
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育における脳機能アセスメントの利用-一般教育への示唆を中心に-

    • Author(s)
      緩利誠
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 不就学外国人児童にみられる知的能力の実態とその傾向-WISC-IIIの結果分析を中心に-

    • Author(s)
      緩利誠・二井紀美子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学東広島キャンパス
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi