• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A research on the relationships between large-scale assessment of the achievement based on the curriculum and the analysis models

Research Project

Project/Area Number 22730652
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

HAGIWARA Yasuhito  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (30373187)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教育評価 / テスト / カリキュラム / データ分析 / マルチレベルモデル
Research Abstract

In this study, the achievement data were analyzed, taking the curricular differences between groups into account. The results of the data analysis within the country showed that the time of the testing would affect the characteristics of the items to a minor extent. The results of the international achievement data analysis revealed that the effect of the coverage of the national curriculum on the item difficulty was particularly apparent in the domain of knowing.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2012 2011 Other

All Presentation (8 results)

  • [Presentation] 中学校第2学年理科の物理領域を対象としたTIMSSデータのDIF検出の一分析―カリキュラムの被覆状況の違いに着目して2012

    • Author(s)
      萩原康仁
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-24
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] カリキュラムの被覆状況を考慮したTIMSSデータのDIF検出の一分析―中学校第2学年理科の物理領域を例として―2012

    • Author(s)
      萩原康仁
    • Organizer
      日本テスト学会第10回大会
    • Place of Presentation
      東京医科歯科大学
    • Year and Date
      2012-08-21
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 学力調査の実施時期と学習内容の履修時期との関連についての検討―中学校第2学年に実施した数学のテストを用いて―2011

    • Author(s)
      萩原康仁
    • Organizer
      日本テスト学会第9回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2011-09-11
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 学力調査の実施時期と学習内容の履修時期との関連についての検討-中学校第2学年に実施した数学のテストを用いて-2011

    • Author(s)
      萩原康仁
    • Organizer
      日本テスト学会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2011-09-11
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 学力調査の実施時期と学習内容の履修時期との関連についての検討―小学校第2学年の算数の計算問題に着目して―2011

    • Author(s)
      萩原康仁
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      かでる2・7
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 学力調査の実施時期と学習内容の履修時期との関連についての検討-小学校第2学年の算数の計算問題に着目して-2011

    • Author(s)
      萩原康仁
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      かでる2・7
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラムの被覆状況を考慮したTIMSSデータのDIF検出の一分析―中学校第2学年理科の物理領域を例として―

    • Author(s)
      萩原康仁
    • Organizer
      日本テスト学会第10回大会
    • Place of Presentation
      東京医科歯科大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校第2学年理科の物理領域を対象としたTIMSSデータのDIF検出の一分析―カリキュラムの被覆状況の違いに着目して―

    • Author(s)
      萩原康仁
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi