• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Science Class which Assist in Using of Self-Regulating Strategies in Science Learning.

Research Project

Project/Area Number 22730697
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

SATO Hiroyuki  佐賀大学, 文化教育学部, 准教授 (30452832)

Research Collaborator TSUTSUI Hiroshi  佐賀大学文化教育学部附属中学校, 教諭
HIGUCHI Toshihiasa  佐賀大学文化教育学部附属小学校, 教諭
YAMAGUCHI Takaharu  佐賀市立本庄小学校, 教諭
TAKADA Yukimi  鳥栖市立鳥栖中学校, 教諭
Project Period (FY) 2010 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords理科学習 / 自己調整学習 / 科学概念の構築 / 学習の進捗状況 / 授業デザイン
Research Abstract

As a result of this study, the following things became clear:
1. Even when children have to solve the new challenges, if they can compare the quality of information obtained in their learning processes, they take out information from their conceptions, and try to resolve the issue.
2. When children share ideas with others to evaluate their own conceptions in science class, its learning activity will assist in using of self-regulating strategies in science learning.

Report

(3 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] 児童が自ら科学的な知識をつくり出すことを目指した理科授業実践に関する考察2012

    • Author(s)
      樋口敏久・世波敏嗣・佐藤寛之
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: NO. 28 Pages: 209-222

    • NAID

      110008916461

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 子どもの保持する溶解概念とその表現に関する考察2011

    • Author(s)
      高田有紀美・筒井浩司・佐藤寛之
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: NO. 27 Pages: 37-44

    • NAID

      40018832152

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自律的に活動する力の育成を目指した理科授業実践に関する一考察-「水溶液の性質」の学習プロセスの分析を通して-2010

    • Author(s)
      佐藤寛之・松田侍子・山口孝治
    • Journal Title

      研究論文集-教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集-

      Volume: VOL..4NO. 1

    • NAID

      40017237544

    • URL

      http://portal.dl.saga-u.ac.jp/handle/123456789/117742

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子どもの自己制御的な学習を促す理科授業方略に関する基礎的研究-観察・実験の意図と学習内容の理解に関する調査から-2011

    • Author(s)
      平方章弘・佐藤寛之
    • Organizer
      平成23年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      浦添市てだこホール
    • Year and Date
      2011-11-22
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的な思考や表現を評価する視点としての比喩的表現に関する一考察-小学校第6学年「電気の性質とはたらき」の学習から-2011

    • Author(s)
      峰福太朗・佐藤寛之・森本信也
    • Organizer
      日本教科教育学会第37回全国大会
    • Place of Presentation
      沖縄大学
    • Year and Date
      2011-11-12
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 子どもの自己制御的な学習を促す理科授業方略に関する基礎的研究-観察・実験の意図と学習内容の理解に関する調査から-2011

    • Author(s)
      平方章弘・佐藤寛之
    • Organizer
      平成23年度第2回日本科学教育学会研究会・九州沖縄支部会
    • Place of Presentation
      浦添市てだこホール
    • Year and Date
      2011-11-12
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 理科学習場面における学習の進捗状況の調整に関する一考察-中学生の質量保存概念形成過程の分析から-2011

    • Author(s)
      佐藤寛之・高田有紀美・筒井浩司
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 実感を伴った理解を育む理科授業デザインに関する考察-小学校第6学年『からだのつくりとはたらき』の学習を通して2011

    • Author(s)
      佐藤寛之・牟田晴信・山口孝治
    • Organizer
      日本理科教育学会平成23年度九州支部大会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2011-05-28
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 理科授業場面での子どもの比喩的表現に関する考察-小学校第6学年『水よう液の性質』と『電気の性質とはたらき』から-2011

    • Author(s)
      峰福太朗・佐藤寛之・牟田正徳
    • Organizer
      日本理科教育学会平成23年度九州支部大会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2011-05-28
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 理科学習場面における学習の進捗状況の把握と調整に関する考察2011

    • Author(s)
      佐藤寛之・高田有紀美・筒井浩司
    • Organizer
      日本理科教育学会平成23年度九州支部大会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2011-05-28
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 実感を伴った理解を育む理科授業デザインに関する考察-小学校第6学年『からだのつくりとはたらき』の学習を通して-2011

    • Author(s)
      佐藤寛之・牟田晴信・山口孝治
    • Organizer
      日本理科教育学会平成23年度九州支部大会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2011-05-28
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業場面における学習の進捗状況の把握と調整に関する研究2010

    • Author(s)
      高田有紀美・佐藤寛之
    • Organizer
      平成22年度第2回日本科学教育学会研究会・九州沖縄支部会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2010-12-04
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 理科授業場面における学習の進捗状況の把握と調整に関する研究2010

    • Author(s)
      高田有紀美・佐藤寛之
    • Organizer
      平成22年度第2回日本科学教育学会研究会・九州沖縄支部会
    • Place of Presentation
      熊本
    • Year and Date
      2010-12-04
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の保持する溶解概念とその表現に関する一考察2010

    • Author(s)
      佐藤寛之・高田有紀美・筒井浩司
    • Organizer
      日本理科教育学会第60回全国大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の保持する溶解概念とそのイメージに関する一考察2010

    • Author(s)
      高田有紀美・佐藤寛之・筒井浩司
    • Organizer
      日本理科教育学会平成22年度九州支部大会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Year and Date
      2010-05-29
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi