• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The role of academic language in understanding subject matters

Research Project

Project/Area Number 22730711
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTezukayama University (2011)
National Institute for Japanese Language and Linguistics (2010)

Principal Investigator

MORI Atsushi  帝塚山大学, 現代生活学部, 准教授 (30407209)

Project Period (FY) 2010 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学習言語 / 教科横断 / 理解度調査 / 書き換えテスト / 教科書調査 / 共分散構造分析 / 原文テスト / 正答率の差
Research Abstract

This study investigated the effect of the language used to describe problems in exams that test students' understanding of a curriculum's contents. First, with the cooperation of Toshobunka(a publisher of educational assessment tools), problems with a low rate of correct answers were selected using two standardized tests commonly used in Japan. the Kyoken norm-referenced test(NRT) and Kyoken criterion-referenced test(CRT). Subsequently, two versions of a test were created : Test A with original Japanese text and Test B with revised Japanese text that is easier to understand. These tests were conducted among first-to sixth-graders in two elementary schools, and the results were quantitatively analyzed. In addition, problems that had different rates of correct answers were qualitatively analyzed.

Report

(3 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 使役における体系と現実の言語使用-日本語教育文法の視点から-2012

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      『日本語文法』日本語文法学会

      Volume: 12(1) Pages: 3-19

    • NAID

      40019317735

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 使役における体系と現実の言語使用-日本語教育文法の視点から-2012

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      日本語文法

      Volume: 12(1) Pages: 3-19

    • NAID

      40019317735

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語能力試験による小中高生の聞き取り能力調査-重回帰分析から見た聞き取りテストの持つ意味-2012

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      帝塚山大学現代生活学部紀要

      Volume: 8 Pages: 101-111

    • NAID

      110009320962

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] やさしい日本語」を用いた公文書の書き換え:多文化共生と日本語教育文法の接点を求めて2011

    • Author(s)
      庵功雄・岩田一成・森篤嗣
    • Journal Title

      『人文・自然研究』一橋大学

      Volume: 5 Pages: 115-139

    • NAID

      110008427339

    • URL

      http://hermes-ir.lib.hit-u.ac.jp/rs/handle/10086/19016

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランス語母語話者の作文における日本語母語話者の評価-日本語教師と一般日本語母語話者による全体評価と部分評価の相関から-2011

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      フランス日本語教育

      Volume: 6 Pages: 115-123

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 職種別に見た滞日年数と言語能力の相関-日本語能力自己評価と言語行動可能項目数を指標として-2011

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      『社会言語科学』社会言語科学会

      Volume: 13(2) Pages: 97-106

    • NAID

      110009509329

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「やさしい日本語」を用いたユニバーサルコミュニケーション実現のための予備的考察2010

    • Author(s)
      庵功雄・岩田一成・筒井千絵・森篤嗣・松田真希子
    • Journal Title

      『一橋大学国際教育センター紀要』一橋大学国際教育センター

      Volume: 1 Pages: 31-46

    • NAID

      110008139771

    • URL

      http://hermes-ir.lib.hit-u.ac.jp/rs/handle/10086/18797

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 文法教育の現代的課題2011

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      日本語学会2011年度秋季大会ワークショップ「文法教育/研究の近現代」
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2011-10-22
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業場面における教室内コミュニケーションでの言語形式と発話意図のギャップについて2011

    • Author(s)
      森篤嗣・バトラー後藤裕子
    • Organizer
      Seventh International Conference on Practical Linguistics of Japanese (ICPLJ7)
    • Place of Presentation
      サンフランシスコ州立大学
    • Year and Date
      2011-03-06
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 言い切り文による命令と禁止-小学校授業場面における学習言語の文法的側面-2011

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      2011年度第10回日本語教育学会中国地区研究集会
    • Place of Presentation
      広島YMCA
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 文法教育の現代的課題2011

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      日本語学会2011年度秋季大会ワークショップ
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 『現代日本語書き言葉均衡コーパス』コアデータにおける初級文法項目の出現頻度2011

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      2011(平成23)年度日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      東京国際大学
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 書き換えによる頻度差情報を用いた公的文書基本語彙の序列化2011

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      公開シンポジウム「やさしい日本語」研究の展開
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 授業場面における教室内コミュニケーションでの言語形式と発話意図のギャップについて2011

    • Author(s)
      森篤嗣・バトラー後藤裕子
    • Organizer
      Seventh International Conference on Practical Linguistics of Japanese(ICPLJ7)
    • Place of Presentation
      サンフランシスコ州立大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 私たちの日本語2012

    • Author(s)
      定延利之(編著), 森篤嗣・茂木俊伸・金田純平
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      朝倉書店
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教育文法のための多様なアプローチ2011

    • Author(s)
      森篤嗣・庵功雄(編著)
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Book] 「第2章コーパスデータの入手」荻野綱男・田野村忠温(編)『講座ITと日本語研究5コーパスの作成と活用』2011

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Publisher
      明治書院
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 言語指導の方法:確かな定着と活用のために2011

    • Author(s)
      森山卓郎・森篤嗣(監修)
    • Publisher
      光村図書出版
    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi