• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum development for pre-service science teachers dealing with socio-scientific issues.

Research Project

Project/Area Number 22800050
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

YAMAMOTO Tomokazu  宮崎大学, 教育文化学部, 准教授 (70584572)

Project Period (FY) 2010 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,365,000 (Direct Cost: ¥1,050,000、Indirect Cost: ¥315,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,365,000 (Direct Cost: ¥1,050,000、Indirect Cost: ¥315,000)
Keywords科学技術 / 科学リテラシー / 教員養成 / カリキュラム / 社会問題 / 議論能力
Research Abstract

In this study, I implemented a curriculum aimed at improving pre-service teachers' argument skills and effectiveness. The curriculum addressed genetically modified foods as a socio-scientific issue. I analyzed pre-service teachers' writing arguments and found that their argument skill had been improved. From this result, it was revealed that promoting the weighting of conclusions using evidence against one's argument could be a design principle of a curriculum that helps improve argument skills concerning socio-scientific issues.

Report

(3 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2011

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 小学生におけるアーギュメント・スキルの育成:野生動物との共生問題を扱った総合的な学習の授業デザインと分析2011

    • Author(s)
      山本智一, 坂本美紀, 山口悦司, 稲垣成哲, 村津啓太, 中山迅, 大島純, 大島律子, 村山功, 竹中真希子
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 第35巻,第3号 Pages: 245-255

    • NAID

      110008750048

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Practical study on argument skill improvement in pre-service teachers2011

    • Author(s)
      Tomokazu Yamamoto, Etsuji Yamaguchi, Shigenori Inagaki, Hayashi Nakayama and Tomoyuki Nogami
    • Journal Title

      Part12 pre-service science teacher education

      Pages: 219-224

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生におけるアーギュメント・スキルの育成:野生動物との共生問題を扱った総合的な学習の授業デザインと分析2011

    • Author(s)
      山本智一
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 35(3) Pages: 245-255

    • NAID

      110008750048

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Practical study on argument skill improvement in pre-service teachers2011

    • Author(s)
      Tomokazu Yamamoto
    • Journal Title

      Proceedings of ESERA 2011 : Part12 pre-service science teacher education, Lyon, France

      Volume: 12 Pages: 219-224

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 理科教員を目指す大学生のアーギュメント・スキル向上に関する実践的研究(2)2011

    • Author(s)
      山本智一, 山口悦司, 稲垣成哲, 中山迅, 竹中真希子
    • Organizer
      日本科学教育学会第35回年会
    • Place of Presentation
      東京工業大学
    • Year and Date
      2011-08-23
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 理科教員を目指す大学生のアーギュメント・スキル向上に関する実践的研究(2)2011

    • Author(s)
      山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第35回年会
    • Place of Presentation
      東京工業大学(東京)
    • Year and Date
      2011-08-23
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] アーギュメント・スキルの育成を目指した授業デザイン:McNeill & Krajcikの授業デザイン要素2011

    • Author(s)
      山本智一, 山口悦司, 稲垣成哲, 坂本美紀, 西垣順子
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] アーギュメント・スキルの育成を目指した授業デザイン:McNeill & Krajcikの授業デザイン要素2011

    • Author(s)
      山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学(島根)
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] KFJapan,小学生におけるアーギュメント・スキルの育成(3)野生動物との共生問題を扱った単元でのエビデンス利用の支援2011

    • Author(s)
      坂本美紀, 山口悦司, 稲垣成哲, 山本智一, 村津啓太
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生におけるアーギュメント・スキルの育成(3)野生動物との共生問題を扱った単元でのエビデンス利用の支援2011

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・山本智一・村津啓太・KFJapan
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-27   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi