• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Process of the Establishment of Self-Regulated Learning in Science Education

Research Project

Project/Area Number 22830005
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

WADA Ichiro  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (70584217)

Research Collaborator ONOSE Rinya  国士舘大学, 文学部, 准教授
KUMAGAI Asuka  東海大学附属相模高等学校, 中等部, 教諭
Project Period (FY) 2010 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,886,000 (Direct Cost: ¥2,220,000、Indirect Cost: ¥666,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,313,000 (Direct Cost: ¥1,010,000、Indirect Cost: ¥303,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,573,000 (Direct Cost: ¥1,210,000、Indirect Cost: ¥363,000)
Keywords自己調整学習 / 科学概念構築 / メタ認知 / 表象機能 / 科学概念
Research Abstract

The purpose of this study was to solve that the process of the establishment of self-regulated learning (SRL) in science education. We analyzed the interrelation between SRL and developing representational competences. Then we built didactics based on the socio-cultural perspectives to promote SRL.
Results indicate that (1) Students were able to extend and elaborate their knowledge through the learning of translating and relating the different modes of representation.(2) Students' science learning progression includes conversion process of the different functions of representation.(3) Metacognitive monitoring and metacognitive control that form the hub of SRL has adapted. SRL was promoted by coregulatory dialog, and it extended and deepened students' scientific concepts.

Report

(3 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2011 2010

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (7 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 科学的リテラシー形成を目指した理科授業の開発に関する視点2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Journal Title

      釧路論集

      Volume: 43 Pages: 61-68

    • NAID

      110008802749

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 子どもの科学的な思考力・表現力の促進を志向する理科授業に関する一考察-メンタルモデルの外化と視覚化を通じて2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 62(1) Pages: 71-79

    • NAID

      110008620526

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 熊谷あすか、森本信也、理科における自己調整学習の成立過程の分析とその教授論的展開に関する研究、理科教育学研究2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Journal Title

      日本理科教育学会

      Volume: 52(1) Pages: 121-133

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの科学概念構築過程における表象機能の操作因子に関する研究、理科教育学研究2011

    • Author(s)
      和田一郎、森本信也
    • Journal Title

      日本理科教育学会

      Volume: 51(3) Pages: 169-179

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育における自己調整学習の成立要因に関する考察2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 61(2) Pages: 243-252

    • NAID

      110008428937

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 理科における自己調整学習の成立過程の分析とその教授論的展開に関する研究2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Journal Title

      理科教育学研究(日本理科教育学会)

      Volume: 52 Pages: 121-133

    • NAID

      110009957669

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの科学的な思考力・表現力の促進を志向する理科授業に関する一考察2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 62 Pages: 71-79

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学的リテラシー形成を目指した理科授業の開発に関する視点2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Journal Title

      釧路論集北海道教育大学釧路校研究紀要

      Volume: 43 Pages: 61-68

    • NAID

      110008802749

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科教育における自己調整学習の成立要因に関する考察2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教科科学編)

      Volume: 61-2 Pages: 243-252

    • NAID

      110008428937

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの科学概念構築過程における表象機能の操作因子に関する研究2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Journal Title

      理科教育学研究(日本理科教育学会)

      Volume: 51-3 Pages: 169-179

    • NAID

      110008513424

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの科学概念構築における表象の変換過程の分析とその教授論的展開に関する研究-高等学校化学「化学反応と熱」の単元を事例に-、理科教育学研究2010

    • Author(s)
      和田一郎、森本信也
    • Journal Title

      日本理科教育学会

      Volume: 51(1) Pages: 117-127

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの科学概念構築における表象の変換過程の分析とその教授論的展開に関する研究-高等学校化学「化学反応と熱」の単元を事例に-2010

    • Author(s)
      和田一郎
    • Journal Title

      理科教育学研究(日本理科教育学会)

      Volume: 51-1 Pages: 117-127

    • NAID

      110008513392

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 理科における自己調整学習と表象機能の相互連関についての研究2011

    • Author(s)
      和田一郎、小野瀬倫也、森本信也
    • Organizer
      日本教科教育学会第37回全国大会
    • Place of Presentation
      沖縄大学
    • Year and Date
      2011-11-12
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 科学概念構築過程におけるメタ認知と表象機能の関連についての研究2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会北海道支部大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 科学概念構築における「科学的な思考・表現」の関わりについての研究(9)-メタ認知と表象機能の視点2011

    • Author(s)
      和田一郎、森本信也
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 科学概念構築における「科学的な思考・表現」の関わりについての研究(9)-メタ認知と表象機能の視点-2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育における自己調整学習の成立要因に関する考察2010

    • Author(s)
      和田一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会北海道支部大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学旭川校
    • Year and Date
      2010-10-03
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学概念構築と「思考力・判断力・表現力」との関連性に関する研究(11)-科学概念の分化・深化に関わる表象機能の分析2010

    • Author(s)
      和田一郎、森本信也
    • Organizer
      日本理科教育学会第60回全国大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 科学概念構築と「思考力・判断力・表現力」との関連性に関する研究(11)-科学概念の分化・深化に関わる表象機能の分析-2010

    • Author(s)
      和田一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会第60回全国大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 建帛社2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Publisher
      小学校理科の指導〔第2版〕(森本信也・森藤義孝編)
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 学校図書2011

    • Author(s)
      和田一郎
    • Publisher
      「みんなと学ぶ小学校理科教師用指導書研究編」(森本信也編)
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 小学校理科の指導2011

    • Author(s)
      森本信也
    • Publisher
      建帛社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] みんなと学ぶ小学校理科教師用指導書研究編2011

    • Author(s)
      森本信也
    • Publisher
      学校図書
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-27   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi