• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

パネルデータを用いた学力の形成・発揮メカニズムに関する研究

Research Project

Project/Area Number 22830025
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sociology of education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

安藤 理  東京大学, 社会科学研究所, 助教 (10583833)

Project Period (FY) 2010 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥3,094,000 (Direct Cost: ¥2,380,000、Indirect Cost: ¥714,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,482,000 (Direct Cost: ¥1,140,000、Indirect Cost: ¥342,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,612,000 (Direct Cost: ¥1,240,000、Indirect Cost: ¥372,000)
Keywords学力 / パネル調査 / 教育社会学
Research Abstract

本研究は、(1)文献研究、(2)インタビュー調査、(3)中学・高校生アンケート、(4)卒業生アンケートにわかれる。(1)文献研究については、最新の文献をレビューするとともに、2011年に刊行された拙著(当時の調査のアンケートを資料として含む)を調査でお世話になった先生方に資料を提供しコメントをいただくことでアンケートに修正を加える材料とした。(2)インタビュー調査については、昨年度までのデータの分析を深め、アメリカ比較教育学会にて研究発表を行った。(3)中学・高校生アンケートについては、昨年度までのデータのクリーニング作業を進め、分析を行った。(4)卒業生アンケートについては、(1)(2)の文献研究、インタビュー調査をふまえたうえでアンケートの分析を進めた。
以上から明らかになったのは、学力の形成・発揮について、教員の指導観が大きな影響を与えていることである。教員の指導観を「形式-内容」「裁量大-裁量小」の二軸で分析すると、「形式裁量大・内容裁量大」「形式裁量小・内容裁量小」「形式裁量大・内容裁量小」の3タイプが存在するのに対して、「形式裁量小・内容裁量大」というタイプが存在しないことが明らかになった。新しい学習指導要領では、実はこの「形式裁量小・内容裁量大」の指導観が理念として重視されているにもかかわらず、実際の教員にはその理念が伝わっていないことが生徒の学力形成・発揮の阻害要因となっていたということである。このことは、今後の高大連携などを考えるうえで、重要な示唆を持っていると考えられる。

Report

(2 results)
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2011 2010

All Journal Article (3 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 新・旧学力の形成メカニズム-新・旧学力をつなぐ文章力の育成に向けて-2011

    • Author(s)
      安藤理
    • Journal Title

      博報児童教育振興会助成報告書

      Pages: 7-30

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] Occupational Inheritance and Support for Welfare policy2011

    • Author(s)
      ANDO, Satoru
    • Journal Title

      現代日本の階層状況の解明・ミクロ-マクロ連結からのアプローチ-第3分冊社会意識・ライフスタイル

      Pages: 91-104

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] Social Mobility and Support toward Income Redistribution -Focusing on Academic Credential Mobility-2011

    • Author(s)
      ANDO, Satoru
    • Journal Title

      SSJデータアーカイブリサーチペーパーシリーズ

      Volume: 45 Pages: 1-16

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Beyond debates about old/new academic ability and failing achievement : Insights from teachers at elite high schools in Japan2011

    • Author(s)
      ANDO, Satoru
    • Organizer
      Comparative and International Education Society Conference
    • Place of Presentation
      Motreal, Canada
    • Year and Date
      2011-05-02
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 政策と世論の社会的距離2010

    • Author(s)
      矢野眞和・安藤理, ほか
    • Organizer
      日本教育社会学会第62回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における作文の書き方2010

    • Author(s)
      安藤理
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第19回全国大会
    • Place of Presentation
      立命館小学校
    • Year and Date
      2010-06-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 福祉国家への態度形成2011

    • Author(s)
      安藤理
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-27   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi