• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Implementation of the CEFR-J-Based Multilingual Education Platform

Research Project

Project/Area Number 22H00076
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

投野 由紀夫  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10211393)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三宅 登之  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (40259213)
周 育佳  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (40771944)
パルマヒル フロリンダ  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (40813176)
川本 渚凡  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (40907797)
根岸 雅史  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 教授 (50189362)
西畑 香里  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (50869740)
藤縄 康弘  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (60253291)
秋廣 尚恵  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 准教授 (60724862)
ティプティエンポン コシット  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 講師 (70759208)
王 ウェイトン  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 特定教員 (80867862)
山田 洋平  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (80893916)
望月 圭子  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (90219973)
加藤 晴子  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (90275818)
森田 耕司  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 准教授 (90581794)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥39,910,000 (Direct Cost: ¥30,700,000、Indirect Cost: ¥9,210,000)
Fiscal Year 2025: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2024: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Fiscal Year 2023: ¥9,100,000 (Direct Cost: ¥7,000,000、Indirect Cost: ¥2,100,000)
Fiscal Year 2022: ¥10,920,000 (Direct Cost: ¥8,400,000、Indirect Cost: ¥2,520,000)
KeywordsCEFR / CEFR-J / Can Do / パフォーマンステスト / 言語教育資源 / 外国語教育 / 多言語教育 / シラバス構築 / 教材研究 / テスト開発 / e-learning / 多言語教育資源 / CEFR / 言語データベース
Outline of Research at the Start

本研究は、ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)を我が国の外国語教育に応用するため開発された CEFR-J の開発成果を応用し、多言語教育資源をコーパス言語学や自然言語処理の手法を援用して組織的に整備する手法の考案と、その資源を具体的な教育システムに結びつけるための言語共通の汎用シラバスを開発、実際のコースコンテンツを開発し東京外国語大学の28言語専攻のうち、実験的に実装をいくつかの言語で試みるものである。
特に汎用のCan-Do リストと汎用シラバスを組み合わせた教材を開発し、その教授結果を測定評価する Can-Do テストをセットで考案することで、国際的に価値のある言語教育資源の開発を目指す。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、「ヨーロッパ言語共通参照枠(以下CEFR)」の国内における本格的な英語教育への適用例である「CEFR-Jプロジェクト」で構築した言語教育資源を ベースにして、主要なCEFR が意図した EU 圏内の言語だけでなく,CEFR準拠資料の足りないアジア言語や少資源言語の外国語教育資料をCEFR-J準拠で統一的に構 築・整備する手法を提案し、各言語共通の汎用シラバスで全言語資料を適切な CEFR-J レベルに配置し、それに基づく個別言語のCEFR-Jレベルを推定する Can Do テストを開発する。
2023年度は、専攻言語27言語(日本語を除く)で Can Do テストのリーディング・セクションの問題作成・チェックを行い、Pre-A1 から B2.2 までの Can Do 20個分の問 題 20セットをコンピューター・システムにすべて実装を完了した。
また各言語で、教育利用を前提とした教育用テキストのコーパス構築を行い、web サーバー経由でコーパス検索システムを共有した。これに関する28言語のマニュアルを個別言語で作成を行った。
これらのチェックを年度後半に行い、2024年1月末に言語文化学部・国際社会学部の両学部の1-4年生を対象にCan Do テストのリーディング・セクション全学実施を試みた。実際には希望者だけであったが、1000名余りの学生が27言語で受験をし、暫定的ではあるがそれぞれのCEFRレベルの判定および学年別の能力推定、不安定な質問項目の特定等の資料を得る事ができた。これらを各専攻言語単位で分析を行うと共に、科研メンバーの専門言語による詳細な分析にかけ、2024年度の再実施に向けて検討事項を洗い出す予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2023年度は、以下の内容を実施し、ほぼ計画通りに推進できた:
1) 専攻言語27言語で Can Do テストのリーディング・セクションの問題作成・チェックを行い、コンピューター・システムに実装を試みた。
2) 多言語教育用テキスト・コーパス構築を行い、web サーバー経由でコーパス検索システムを共有、そのマニュアル作成も完了した。
3) 27言語対象でCan Do テスト リーディング・セクションの全学実施を行った。

Strategy for Future Research Activity

2024年度は、リーディングおよびリスニング・セクションの問題をコンピューターシステムへの実装を完了し、言語文化学部・国際社会学部での全学実施を計画している。2023年度と同様、全学FD 研修会などの機会を設け、外国語教育にテストを利用するメリット、テストを単純な文法・読解問題ではなく、4技能の Can Do ベースの技能試験にする意義を周知徹底していく。
科研チームは引き続きこの舵取り役となるべく、テストの品質チェックと実施されたテスト結果の分析を行いつつ、学部の28言語専攻の外国語教育に新しい方向性を与えるべく、シラバス・指導法への改善点等も踏まえてパフォーマンステストを利用する意義を研究・発信する。
さらに、今年度は立教大学外国語教育研究センターとの合同シンポジウムを開催し、多言語テストの作成手法や各言語での Can Do テスト実施や関連する CEFR 適用の具体的な方法や課題を検討する機会を持ちたい。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (89 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Journal Article (19 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 16 results,  Open Access: 17 results) Presentation (63 results) (of which Int'l Joint Research: 37 results,  Invited: 21 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Acquisition of Existence and Possession Structures in Japanese-Chinese Cross-Referentiality of Two-Way Learner Corpora: Beginner and Advanced Level-Wise Production Trends and Analysis2024

    • Author(s)
      Fukuda, Sho ; Zhang, Zheng ; Mochizuki, Keiko
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 6 Pages: 81-102

    • DOI

      10.24546/0100487716

    • ISSN
      2187-6746
    • Year and Date
      2024-03-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Von der Auxiliarselektion zur Aktionsart2024

    • Author(s)
      Miho Takahashi and Yasuhiro Fujinawa
    • Journal Title

      Linguisten-Seminar:Forum japanisch-germanistischer Sprachforschung

      Volume: 6 Issue: 0 Pages: 82-99

    • DOI

      10.11282/jggls.6.0_82

    • ISSN
      2434-5407
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The interpretive use of the progressive in Chinese2023

    • Author(s)
      三宅登之
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 105 Pages: 143-157

    • DOI

      10.15026/120760

    • ISSN
      04934342
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/6763

    • Year and Date
      2023-01-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] On the Causative Expressions in Japanese-Chinese Translational Novel2023

    • Author(s)
      加藤晴子
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 105 Pages: 63-79

    • DOI

      10.15026/120757

    • ISSN
      04934342
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/6760

    • Year and Date
      2023-01-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ポーランド語のアスペクト体系から見た日本語のテイル形2023

    • Author(s)
      森田 耕司
    • Journal Title

      Practicing Japan. 35 years of Japanese Studies in Poznan and Krakow

      Volume: - Pages: 99-108

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Filipino Language Use of Japanese Students of Filipino Descent2023

    • Author(s)
      Florinda Amparo A. Palma Gil
    • Journal Title

      ASEAN Journal of Applied Linguistics

      Volume: Vol 2, Issue 1 Pages: 97-114

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 『新刊紹介:バティスト・プヨ( 2023) 『名詞複数形の意味 日仏対照言語学の観点から』関西学院大学出版会』2023

    • Author(s)
      秋廣尚恵
    • Journal Title

      ふらんぼー

      Volume: 49 Pages: 112-116

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Developing “Can do” descriptors for L2 dictionary use: A preliminary version2023

    • Author(s)
      Kawamoto, N & Tono, Y
    • Journal Title

      Proceedings of the 16th Asian Association for Lexicography

      Volume: - Pages: 103-112

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Constructing a Collocation Database for the CEFR-J Wordlist2023

    • Author(s)
      福田航平・投野由紀夫
    • Journal Title

      言語資源ワークショップ発表論文集 = Proceedings of Language Resources Workshop

      Volume: 1 Pages: 133-146

    • DOI

      10.15084/00003733

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1328/00003733/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Research into dictionary use in an era of e-lexicography2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Journal Title

      ASIALEX 2023 Proceedings

      Volume: - Pages: 28-33

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Developing “Can do” descriptors for L2 dictionary use: A preliminary version2023

    • Author(s)
      Kawamoto, N. & Tono, Y.
    • Journal Title

      ASIALEX 2023 Proceedings

      Volume: - Pages: 103-113

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Toward multilingual language assessment: Adapting CEFR-J Can Do Tests2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Negishi, M.
    • Journal Title

      Conference Proceedings of the ALTE 8th International Conference, Madrid

      Volume: - Pages: 204-208

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Unlocking the Complexity of English Phrasal Verbs and Polysemes: An Analysis of Semantic Relations Using A-Level Vocabulary Items2023

    • Author(s)
      Takebayashi, K. & Tono, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 4th Conference on Language, Data and Knowledge

      Volume: - Pages: 566-578

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ポーランド語における所有・存在表現2023

    • Author(s)
      森田 耕司
    • Journal Title

      東京外国語大学 語学研究所論集

      Volume: 27 Pages: 149-159

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ポーランド語における連用修飾的複文2023

    • Author(s)
      森田 耕司
    • Journal Title

      東京外国語大学 語学研究所論集

      Volume: 27 Pages: 161-168

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ポーランド語における情報構造と名詞述語文2023

    • Author(s)
      森田 耕司
    • Journal Title

      東京外国語大学 語学研究所論集

      Volume: 27 Pages: 169-174

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日仏翻訳と異文化交流の遠隔協働学習と学習者データの応用について2023

    • Author(s)
      秋廣尚恵
    • Journal Title

      Flambeau

      Volume: 48 Pages: 86-103

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教材研究を深める コーパス活用のツボ [2] 類義語の使い分けを調べる:コロケーション比較2022

    • Author(s)
      川本渚凡
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 71 Pages: 60-61

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Virtual Reality Photo-based Tours for Teaching Filipino Vocabulary in an Online Class in Japan: Transitioning into the New Normal2022

    • Author(s)
      Figueroa Jr., R., Palma Gil, F. A., Taniguchi, H., & Esguerra, J. R.
    • Journal Title

      International Journal in Information Technology in Governance, Education and Business

      Volume: 4(1) Pages: 29-41

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching Thai for Foreigners and the Principles of CEFR in Thai Teaching: Experience from Japan2024

    • Author(s)
      コースィット・ティップティエンポン
    • Organizer
      Special Lecture Invitation on Teaching Thai Language for Foreigners with CEFR(Walailak University, Thailand)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Vocabulary use in writing: A comparative analysis of CEFR-based evaluation2024

    • Author(s)
      Wang, Wei-Tung
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ポーランドの言語政策とCEFR2024

    • Author(s)
      森田 耕司
    • Organizer
      CEFR-J 2024 シンポジウム(東京外国語大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「さいたま市 CEFR-J プロジェクト」中間報告(3年目)2024

    • Author(s)
      根岸雅史・工藤洋路・内田諭・村越亮治・紺頼麻子・伊藤もみじ
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語・中国語双方向学習者コーパスにおける <存在・所有表現>の第二言語習得2024

    • Author(s)
      福田翔・張 正・望月圭子
    • Organizer
      第6回学習者コーパス国際シンポジム LCSAW 6 (2024)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFRに基づく中国語四技能評価:留学・国際共同教育との相関性2024

    • Author(s)
      望月 圭子
    • Organizer
      CEFR-J 2024 シンポジウム(東京外国語大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Towards Word Level Identification in the Filipino Language Through Textbook Analysis2023

    • Author(s)
      Florinda Amparo Palma Gil
    • Organizer
      15th Philippine Linguistics Congress
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「モンゴル語初級レべルの教科書における学習項目についてー日本で出版された教科書の事例からー」(原文:モンゴル語)2023

    • Author(s)
      山田洋平
    • Organizer
      THE 12th INTERNATIONAL CONGRESS OF MONGOLISTS “PAX MONGOLICA AND HISTORICAL EXPERIENCE”(ULAANBAATAR, MONGOLIA)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring the link between BCT-S and the CEFR-J: Focusing on candidates’ self-assessment2023

    • Author(s)
      Zhou, Yujia, Motteram, Johanna., Negishi, Masashi.
    • Organizer
      the 9th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] La diversite des emplois du mot limite observee dans l'oral informel en francais2023

    • Author(s)
      秋廣尚恵
    • Organizer
      日本フランス語学会 シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「TUFSフランス語話し言葉コーパスに現れるフランス語の特徴ー談話標識の分布」2023

    • Author(s)
      秋廣尚恵
    • Organizer
      科研C(20K0056)ワークショップ:日常会話に見る談話の問題ー日仏対照研究』
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] TUFS Polish studies: an outline of history and the latest achievements in the years 2013-20222023

    • Author(s)
      Koji Morita
    • Organizer
      II International Convention on the Polish Language and Culture(University of Szczecin)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Construction of a computer-based examination system in Polish according to CEFR at TUFS2023

    • Author(s)
      Koji Morita
    • Organizer
      VIII World Congress of Polonists(Jagiellonian University)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Czeslaw Milosz and his multilingualism in the eyes of the Japanese2023

    • Author(s)
      Koji Morita
    • Organizer
      GlottoTalk(University of Gdansk)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Our Little Poland, i.e. Polish studies TUFS - a center for teaching Polish as a foreign language in Japan2023

    • Author(s)
      Koji Morita
    • Organizer
      Meeting with prof. Morita(University of Gdansk)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Developing illustrative “can do” descriptors for L2 dictionary use: A preliminary version2023

    • Author(s)
      Kawamoto, N & Tono, Y
    • Organizer
      AsiaLex2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing illustrative “can do” descriptors for L2 dictionary use2023

    • Author(s)
      Tono, Y & Kawamoto, N
    • Organizer
      AILA2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing a Comprehensive Learning System for English language teaching in Japan: The case of the CEFR-J.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      New Directions East Asia Conference 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The CEFR-J Project: Approach, Method and Implementation.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      An invited talk at the National Academy of Educational Research, Taipei.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Implementing the CEFR Framework in English Language Teaching in Japan: Insights from the CEFR-J Project.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      APLX 2023 International Conference on Applied Linguistics (and ETRA 40th International Conference on English Teaching and Learning and TESPA 2023 Taiwan ESP Association Annual Meeting)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] CEFR-J x 28 for lexicographical resource development.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      eLex2023 Symposium: "LEXICOGRAPHY AND CEFR: LINKING LEXICOGRAPHIC RESOURCES AND LANGUAGE PROFICIENCY LEVELS"
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] CEFR-J x 28 multilingual Can Do test development: an interim report.2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Negishi, M.
    • Organizer
      ALTE 8th International Conference, Madrid, Spain (27 April, 2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Innovative Approaches to Language Teaching and Learning Through Corpus Linguistics2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      MAAL Online Roadshows 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Unlocking the Complexity of English Phrasal Verbs and Polysemes: An Analysis of Semantic Relations Using A-Level Vocabulary Items.2023

    • Author(s)
      Takebayashi, K. & Tono, Y.
    • Organizer
      4LR@LDK2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing illustrative “can do” descriptors for L2 dictionary use.2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Kawamoto, N.
    • Organizer
      Dictionaries and their use in foreign language classes. New challenges in a multilingual, digital, and global world, AILA2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日中対訳小説に見るサセテ+授受形の翻訳2023

    • Author(s)
      加藤晴子
    • Organizer
      第十四届漢日対比語言学研討会(中国海洋大学(中国・青島))
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR-J x 28 multilingual Can Do test development: an interim report2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Negishi, M.
    • Organizer
      ALTE 8th International Conference, Madrid, Spain
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring the link between BCT-S and the CEFR-J: Focusing on candidates’ self-assessment.2023

    • Author(s)
      Zhou, Y. J., Motteram, J., Negishi, M.
    • Organizer
      9th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「動詞の自他 /アスペクト」習得における学習者の母語の影響: 中国語・日本語学習者 双方向学習者コーパスの分析」2023

    • Author(s)
      望月 圭子
    • Organizer
      湖南大学外国語学院シンポジウム「これからのコーパス研究:分野領域を越えて考える新しい研究とは」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] “Word Order Typology and the Acquisition of Chinese “Verb + Resultative” Compound Verbs: Insights from Learner Corpora of Chinese”2023

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki
    • Organizer
      the 29th annual conference of International Association of Chinese Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語L1上級中国語学習者の有界性の認知処理:遠隔学習者対話・作文コーパスから2023

    • Author(s)
      劉 秋文・望月圭子
    • Organizer
      The Japanese Society for Language Sciences 2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A longitudinal study of fluency based on learner corpus of English conversations2023

    • Author(s)
      Tikhonenko Maxim and Keiko Mochizuki
    • Organizer
      The Japan Association for English Corpus Studies
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「中国語・英語母語話者による日本語の第二言語習得と母語の影響」パネル発表2023

    • Author(s)
      望月圭子/張 正/ローレンス・ニューベリーペイトン/福田翔
    • Organizer
      第7回東アジア日本研究者協議
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「Cefrによる上級中国語学習者の読解・聴解・スピーキング・作文能力評価」2023

    • Author(s)
      望月 圭子
    • Organizer
      日本中国語学会第73回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ”International Joint Educationthrough Dialogue"2023

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki
    • Organizer
      13th Annual Symposium of Consortium for Asian and African Studies (CAAS) “Multiculturalism Revisited” Tokyo University of Foregin Studies.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国語教育における国際共同教育・留学と四技能能力への効果2023

    • Author(s)
      劉秋文・望月圭子
    • Organizer
      外国語教育学会 第27回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] パイロット試験(中国語)の結果分析2023

    • Author(s)
      加藤晴子
    • Organizer
      科学研究費 基盤研究(A)「CEFR-J 準拠多言語教育統合環境の構築と実践」(代表者:投野由紀夫22H00076)月例研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] L’usage des expressions ? limite ? et ? a la limite ? dans l’oral de francais2023

    • Author(s)
      Hisae AKIHIRO
    • Organizer
      Qu’est-ce que (se) representer la parole ? Hommage a Gabriel Bergounioux
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「CEFRにおけるOBECタイ語の単語集の適応性」2023

    • Author(s)
      コースィット・ティップティエンポン
    • Organizer
      科研費基盤A(代表:投野由紀夫先生)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Cefr-Jに基づく中国語の読解・リスニング・スピーキング・ライティング能力評価2023

    • Author(s)
      望月圭子
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Symposium
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ハルハ・モンゴル語の不安定なnと後置詞2023

    • Author(s)
      山田洋平
    • Organizer
      2022年度ユーラシア言語研究コンソーシアム年次総会「ユーラシア言語研究 最新の報告」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The Filipino Language of Japanese Students of Filipino Descent -A Preliminary Analysis-2023

    • Author(s)
      Florinda Amparo Palma Gil
    • Organizer
      2nd Salindunong: International Conference on Language and Literature and 15th National Confrence on Filipino and Research
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "(Re)imagining language education in relation to the CEFR and the CEFR/CV"2022

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      JALT2022 PanSIG
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「英語学習用活用語彙リストの提案ーCEFR-J Wordlist のコロケーション・データセットの提案ー」2022

    • Author(s)
      福田航平・投野由紀夫
    • Organizer
      NINJAL 言語資源ワークショップ2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] "Using corpora for reference level descriptions of the CEFR and the CEFR-J"2022

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      International Perspectives on Corpus Technology for Language Learning, Seminar Series.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] "How to stop disruptive technologies from being disruptive to L2 vocabulary learning"2022

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      International Symposium on Lexicographical Innovation in the Era of Disruptive Technology
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] "What contribution the CEFR and the CEFR-J can make to develop a comprehensive learning system for ELT in Japan"2022

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      The 1st International Forum on Language Data Science and Application.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] "The CEFR-J x 28 Project: Adapting the frameworks to create the comprehensive learning system for 28 languages"2022

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      10th East Asia New Directions in English language assessment conference.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Aptis: 10 years of innovation in language assessment (Symposium )2022

    • Author(s)
      Chair: Sara Pierson (British Council) Participants: Professor Barry O’Sullivan OBE (British Council), Professor Masashi Negishi (Tokyo University of Foreign Studies), Sue Davis (LSPR Institute of Communication & Business)
    • Organizer
      New Directions East Asia
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Synergies and tensions: exploiting the benefits of the “common”dimensions of standards for language education (Panel Discussion)2022

    • Author(s)
      Chair: Jamie Dunlea (British Council) Panellists: Dr Neus Figueras Casanovas , Dr. Subhan Zein , Professor Masashi Negishi, Dr. Nick Saville
    • Organizer
      New Directions East Asia
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Localisation and test validation: The case of BCT-S2022

    • Author(s)
      Masashi Negishi, Yujia Zhou,Johanna Motteram
    • Organizer
      New Directions East Asia
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR準拠のポーランド語検定試験制度の歴史と現在2022

    • Author(s)
      森田 耕司
    • Organizer
      CEFR-J x 28 多言語科研 2022年度 第4回研究会議、東京外国語大学 ワールド・ランゲージ・センター(Lingua)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] TUFS jako centrum nauczania j?zyka polskiego jako obcego w Japonii2022

    • Author(s)
      Koji Morita
    • Organizer
      Spotkania z polonistykami zagranicznymi, Uniwersytet Warszawski
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日中対訳小説にみる使役形について―『ノルウェイの森』を題材に―2022

    • Author(s)
      加藤晴子
    • Organizer
      第十三届漢日対比語言学研討会(山東大学(オンライン))
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 汎用シラバスの実装に向けて:オープンアカデミー・ドイツ語「初級」~「初中級」教科書作成の試み2022

    • Author(s)
      藤縄康弘
    • Organizer
      CEFR-J x 28 多言語科研定例研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Investigating the appropriateness of using a speaking test for university admissions as a placement test2022

    • Author(s)
      Zhou Yujia,Negishi Masashi,Yoshitomi Asako
    • Organizer
      The 25th Japan Language Testing Association (JLTA) Annual Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The Effects of Different Modifications in Illustrative Examples on L2 Learner’s Encoding Behavior2022

    • Author(s)
      Naho Kawamoto & Yukio Tono
    • Organizer
      ASIALEX 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A longitudinal study of fluency and complexity of English spoken interaction2022

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki and Maksim Tikhonenko
    • Organizer
      The 47th Conference of JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION,
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] A longitudinal study of fluency based on learner corpus of English conversations2022

    • Author(s)
      Maksim Tikhonenko and Keiko Mochizuki
    • Organizer
      The 48th Annual Meeting of the Japan Association for English Corpus Studies
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Linguistic Typology and the Acquisition of Chinese: Insights from Learner Corpora2022

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki
    • Organizer
      The 8th International Workshop on Advanced Leaning Sciences
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学習者コーパスに基づく中国語学習者の母語の類型と中国語の第二言語習得への影響2022

    • Author(s)
      望月圭子
    • Organizer
      日本中国語学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語母語話者による中国語結果補語<-到>の習得と 学習者の母語の類型2022

    • Author(s)
      劉秋文・望月圭子
    • Organizer
      日本中国語学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR-J準拠汎用シラバスの適用:フィリピノ語での実践例2022

    • Author(s)
      フロリンダ・パルマヒル
    • Organizer
      2022年度科研研究会議
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『中高ギャップを埋める高校の英語授業6つの改善策』金谷憲(編著)2023

    • Author(s)
      根岸 雅史
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246728
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 『オールカラー 超入門! 書いて覚えるタイ語ドリル』2023

    • Author(s)
      コースィット・ティップティエンポン
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      ナツメ社
    • ISBN
      9784816373978
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ENRICH LEARNING English communication 22023

    • Author(s)
      川本渚凡ほか43名
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      東京書籍株式会社
    • ISBN
      9784487166411
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Learner Corpora: Construction and Explorations in Chinese and Related Languages2023

    • Author(s)
      Howard Hao-Jan Chen,Keiko Mochizuki and Hongyi Tao
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811957314
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ウクライナ語・ポーランド語・ロシア語版 日本語単語スピードマスター BASIC18002022

    • Author(s)
      倉品 さやか、森田耕司(ポーランド語翻訳担当)
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      Jリサーチ出版
    • ISBN
      9784863925724
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 中国語学辞典2022

    • Author(s)
      三宅登之(編纂委員)
    • Total Pages
      743
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000803229
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] CEFR-Jx28 プロジェクト

    • URL

      https://www.tufs.ac.jp/collaboration/intlaffairs/sgu/cefr-j_28.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2025-04-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi