• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Study of SDGs and Education Finance/Administration

Research Project

Project/Area Number 22H00079
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

小川 啓一  神戸大学, 国際協力研究科, 教授 (90379496)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 桜井 愛子  神戸大学, 国際協力研究科, 教授 (00636003)
利根川 佳子  早稲田大学, 社会科学総合学術院, 准教授 (10608186)
笹岡 幹子 (西村幹子)  国際基督教大学, 教養学部, 教授 (20432552)
澤村 信英  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 教授 (30294599)
北村 友人  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (30362221)
芦田 明美  名古屋大学, 国際開発研究科, 准教授 (30749164)
Sanfo Mohamadou・Bassirou・Jean・Baptiste  兵庫県立大学, 国際商経学部, 准教授 (40897584)
黒田 一雄  早稲田大学, 国際学術院(アジア太平洋研究科), 教授 (70294600)
吉田 和浩  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 教授 (70432672)
崔 善境  広島大学, グローバルキャリアデザインセンター, 助教 (70845619)
坂上 勝基  神戸大学, 国際協力研究科, 准教授 (80779299)
川口 純  慶應義塾大学, 文学部(三田), 准教授 (90733329)
島田 健太郎  創価大学, 教育学部, 講師 (90829178)
廣里 恭史  上智大学, グローバル教育センター, 教授 (40262927)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥40,560,000 (Direct Cost: ¥31,200,000、Indirect Cost: ¥9,360,000)
Fiscal Year 2025: ¥9,880,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥2,280,000)
Fiscal Year 2024: ¥9,230,000 (Direct Cost: ¥7,100,000、Indirect Cost: ¥2,130,000)
Fiscal Year 2023: ¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2022: ¥11,180,000 (Direct Cost: ¥8,600,000、Indirect Cost: ¥2,580,000)
Keywords教育行財政 / SDGs / 教育政策 / 教育の質と公平性 / 教員政策 / インクルーシブ教育 / 教育開発 / 教育行政 / 教育財政 / SDGs
Outline of Research at the Start

途上国政府は初等・中等教育の無償化政策や条件付現金給付などの財政政策を実施し、基礎教育への公平かつ公正なア クセス、質の高いサービスの提供を目指している。しかし、教育分野への公的支出が限られる途上国では、教育施設及び質の高い教員の供給が適切になされているとは言い難い。そこで、本研究では教育行財政の視点から教育の質と公平性の確保に必須の①教育省・州・郡教育委員会と学校の財政、②学校の自立性とアカウンタビリティ、③教員政策と教員配置、④学習環境、⑤インクルーシブ教育に焦点を当て、アジアとアフリカの事例国を比較分析を行うことで、途上国が直面している「効率・効果的な学習成果」に関する課題を明らかにする

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、開発途上国が直面している「効率・効果的な学習成果」に関する課題を、アジア・アフリカの14か国を事例から明らかにすることである。具体的には、教育行財政の視点から教育の質と公平性の提供に必須の①教育省・州・郡の教育委員会と学校財政、②学校の自立性とアカウンタビリティ、③教員政策と教員配置(ソフトインフラ)、④教育施設(ハードインフラ)、⑤インクルーシブ教育に焦点を当て、定量的・定性的手法の両方を用いた現状分析を実施し、国際比較研究を行う。
2023年度は、(1)昨年度コロナ禍の影響を受けて現地調査が叶わなかった事例対象国でフォローアップ調査を遂行したとともに、(2)学校財政、学校の自立性とアカウンタビリティ、教員政策(ソフトインフラ)、教育施設(ハードインフラ)、インクルーシブ教育に焦点を当てた分析を実施した。特に、教育財政の多くが配分される教員の養成・配置に注目し、各国の教員養成政策のレビューと、運営財政や管理の独立性(マネジメント)の観点を軸とした政策分析を行った。現地調査は、昨年度から引き続いてラオス、モルディブ、ウガンダ、ケニア、ブルキナファソ、マダガスカル、エチオピアでの実施しに加えて、新たにモンゴル、モザンビーク、フィリピン、カンボジア、マラウイでの現地調査を遂行した。
来年度以降、事例国間の比較分析を開始することを念頭に、各事例国で調査結果をまとめ、研究成果の学会での発信および論文もしくは図書としての刊行を実施した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

昨年度の遅れを取り戻す形で各事例国における現地調査が完了しており、情報収集・聞き取り調査を通じた研究成果が学会発表・論文・図書として表れている。引き続いて、調査を進める中で国際比較の足掛かりとする。

Strategy for Future Research Activity

引き続き、事例対象各国における現地調査および分析を継続すると同時に、各国についての個別的な研究成果を統合し、結果の比較分析を実施する。比較分析では、各国間の相違点を明らかにすることで、アジアとアフリカにおける教育行財政、教員養成政策とその実施の実態について、相対的かつ包括的に分析し、課題を抽出する。
2024年6月には名古屋大学で開催される第60回日本比較教育学会全国大会のラウンドテーブルで、「SDGsと教育行財政に関する比較研究」をテーマに研究成果を発表する予定である。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (54 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (19 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 15 results,  Open Access: 8 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 3 results) Book (16 results)

  • [Journal Article] Community Involvement in School Management in Madagascar: Government Policies and School Practices2024

    • Author(s)
      Andriariniaina, F. R. and Sawamura, N.
    • Journal Title

      Journal of Kyosei Studies

      Volume: 8 Pages: 184-199

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育行財政に関する国際比較分析の枠組みの検討ーSDGs達成に向けて2024

    • Author(s)
      島田 健太郎
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 76 Pages: 147-159

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ケニア農村部の初等教育の公正性と包摂性―公立と私立の二項対立分析の再考―2024

    • Author(s)
      西村 幹子
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 65 Pages: 139-145

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Smallholder households and children’s schooling in primary education in Mozambique2024

    • Author(s)
      Nelson Manhisse & Keiichi Ogawa
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: 105 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2024.102980

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Upper secondary vocational education and decent work in Indonesia: A gender comparison2023

    • Author(s)
      Seonkyung Choi, Huihui Li, Keiichi Ogawa
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: 101 Pages: 1-11

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2023.102833

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Secondary vocational education and decent work in Indonesia: differences between urban and rural areas2023

    • Author(s)
      Seonkyung Choi, Huihui Li, Keiichi Ogawa, Yoshiyuki Tanaka
    • Journal Title

      International Journal of Training Research

      Volume: 22 Issue: 2 Pages: 1-23

    • DOI

      10.1080/14480220.2023.2222939

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Inclusive Education Policy in Sri Lanaka -Implication for Middle-income and Low-income countries-.2023

    • Author(s)
      Furuta, H., Sethunga, P. & Kawaguchi, J.
    • Journal Title

      Memoirs of the Faculty of Education, Kumamoto University

      Volume: 72 Pages: 93-101

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] スリランカの教員養成校講師を対象とするインクルーシブ教育研修 -国立教員養成カレッジ,ジャフナ校での研修に焦点をあてて-2023

    • Author(s)
      古田 弘子、川口 純、松本 なるみ、大口 修平
    • Journal Title

      熊本大学教育実践紀要

      Volume: 40 Pages: 47-55

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Current Status of Climate Change Education and Suggestions for its Integrative Development in Japan2023

    • Author(s)
      SATO, Masahisa and KITAMURA, Yuto
    • Journal Title

      IATSS Research

      Volume: 47 Issue: 2 Pages: 263-269

    • DOI

      10.1016/j.iatssr.2023.04.002

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Influence of Parents’ Educational Level on Children’s Access to Pre-primary Education in Uganda2023

    • Author(s)
      Yagi, A. & Ogawa, K.
    • Journal Title

      Compratice Education

      Volume: 66 Pages: 184-202

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Impact of School Facilities Grant on Access and Learning Achievements in Public Primary Schools in Uganda: A Randomised Experiment2023

    • Author(s)
      Wokadala, J., Omala, S. K.& Ogawa, K.
    • Journal Title

      Africa Education Review

      Volume: 19 Issue: 3 Pages: 119-137

    • DOI

      10.1080/18146627.2023.2270733

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Effect of parental engagement on children's home-based continued learning during COVID-19-induced school closures: Evidence from Uganda2023

    • Author(s)
      Sakaue Katsuki、Wokadala James、Ogawa Keiichi
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: 100 Pages: 102812-102812

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2023.102812

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Practices and Challenges of Inclusive Education for Children with Disabilities: A Case Study of “Regular Classes Based on Special Classes” in Ethiopia2022

    • Author(s)
      利根川佳子
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 13 Issue: 0 Pages: 30-41

    • DOI

      10.50919/africaeducation.13.0_30

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2022-12-28
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Household Financing on Secondary Education in Cambodia : An Analysis of Household Over-indebtedness on Public Schooling and Supplementary Tutoring2022

    • Author(s)
      Wang, K. & Ogawa, K.
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 225 Issue: 4 Pages: 13-35

    • DOI

      10.24546/E0042615

    • ISSN
      0387-3129
    • Year and Date
      2022-04-10
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Enhancing non-cognitive skills by applying lesson study in lower secondary education: A project in Vietnam2022

    • Author(s)
      Seonkyung Choi, Tatsuya Kusakabe, and Yoshiyuki Tanaka
    • Journal Title

      Cogent Education

      Volume: 9(1) Issue: 1 Pages: 1-22

    • DOI

      10.1080/2331186x.2022.2082091

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Inclusive Education Focusing on Children with Hearing Impairment in Ethiopia: Local Response to the International Agenda2022

    • Author(s)
      Tonegawa, Yoshiko
    • Journal Title

      Nilo-Ethiopian Studies

      Volume: 2022 Issue: 27 Pages: n/a

    • DOI

      10.11198/niloethiopian.27.a01

    • ISSN
      1340-329X, 1881-1175
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スリランカのインクルーシブ教育政策-2020 年教育省通達と「指導指針」に焦点をあてて-2022

    • Author(s)
      古田 弘子、セートゥンガ プラサード、川口 純
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 71 Pages: 103-112

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] マラウイのインクルーシブ教育-導入過程における課題と今後の展望-2022

    • Author(s)
      川口 純
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13 Pages: 22-29

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本における『持続可能な開発のための教育(ESD)』の現状と課題2022

    • Author(s)
      北村 友人
    • Journal Title

      日本學報

      Volume: 33 Pages: 275-289

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] School Management and Community Involvement in Madagascar: Focusing on Transparency and Equity2024

    • Author(s)
      Andriariniaina, F. R. and Sawamura, N.
    • Organizer
      The 33rd Conference of Japan Society for Africa Educational Research
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Cognitive Skills, Non-Cognitive Skills and Labor Market Returns in Southeast Asia: A Comparison between Employees and the Self-Employed.2024

    • Author(s)
      Choi, S. & Min, I
    • Organizer
      The 68th Annual Conference of Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language Policy in Ethiopia: Analysis of the Medium of Instruction in Primary Schools2024

    • Author(s)
      Tonegawa, Y
    • Organizer
      The 68th Annual Conference of the Comparative and International Education Society.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 台風津波/サイクロン津波/ハリケーン津波2024

    • Author(s)
      桜井 愛子
    • Organizer
      ADAPTMENTオンラインシンポジウム基調講演
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Do students learn actively during the class?: Analysis of Teacher's and Student's Activities under the COVID-19 Pandemic2023

    • Author(s)
      Ashida, A
    • Organizer
      The 13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Female Labor Market Outcomes in Indonesia: The Role of Non-cognitive Skills2023

    • Author(s)
      Choi, S. & Li, H.
    • Organizer
      The Education and Development Forum
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Labor Market Returns to Vocational Education and Non-Cognitive Skills in Indonesia2023

    • Author(s)
      Choi, S. & Min, I
    • Organizer
      The 13th Biennial Conference of Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Labor Market Returns to Vocational Education and Non-Cognitive Skills in Indonesia2023

    • Author(s)
      Choi, S. & Min, I
    • Organizer
      国際開発学会第34回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Inclusive education for students with disabilities in Asian developing countries: Differences from the Western Developed Countries Contexts2023

    • Author(s)
      Kuroda, K
    • Organizer
      The 13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cambodia Teacher Reform and Education Policy Responding to Crisis: Toward SDGs in Post/with Corona Society2023

    • Author(s)
      Noda, M., Kitamura, Y. & Hirosato, Y., Ogisu, T., Ashida, A., Sitha, C. & DY, S. S.
    • Organizer
      Roundtable at the 13th Biennial Conference of Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ケニア農村部の初等教育の公正性と包摂性―公立と私立の二項対立分析の再考―2023

    • Author(s)
      西村 幹子
    • Organizer
      国際開発学会第34回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The role of the local community in school management in central Madagascar: Reflecting on decentralization and participation2023

    • Author(s)
      Andriariniaina, F. R. & Sawamura, N.
    • Organizer
      The 31st Conference of Japan Society for Africa Educational Research
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Secondary vocational education and decent work in Indonesia: differences between urban and rural areas2023

    • Author(s)
      Choi, S.
    • Organizer
      The 67th Annual Conference of Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of parental involvement on home-based learning during COVID-induced school closures: Evidence from Uganda2023

    • Author(s)
      Sakaue, K
    • Organizer
      The 67th annual conference of Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Local Response to the International Agenda: The Case of Inclusive Education for Children with Hearing Impairment in Ethiopia2023

    • Author(s)
      Tonegawa, Y
    • Organizer
      The 67th Annual Conference of the Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] カンボジアにおける教授学習過程の解明:教員と学習者の授業内活動に関する考察2022

    • Author(s)
      芦田 明美、北村 友人、Chhinh Sitha
    • Organizer
      第58回日本比較教育学会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育のグローバルガバナンス2022

    • Author(s)
      黒田 一雄
    • Organizer
      アフリカ教育学会第29回大会公開特別セッション「障害のある子どもとインクルーシブ教育受容-国際比較からの検討-」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] エチオピアとマラウイーインクルーシブ教育受容と課題ー2022

    • Author(s)
      利根川 佳子、川口 純、大塲 麻代
    • Organizer
      アフリカ教育学会第29回大会公開特別セッション「障害のある子どもとインクルーシブ教育受容-国際比較からの検討-」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中等職業教育がディーセント・ワークに与える影響の男女比較 ―インドネシア家計生活調査データによる実証分析―2022

    • Author(s)
      崔 善境
    • Organizer
      国際開発学会第33回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] SDGs時代のインクルーシブ教育―グローバルサウスの挑戦―2024

    • Author(s)
      川口 純
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「インクルーシブ教育の概念整理と研究視点」川口純(編著)『SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦』(pp.11-34)2024

    • Author(s)
      黒田 一雄
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「インクルーシブ教育のグローバルガバナンスと特別支援教育-その相克と連携可能性」川口純(編著)『SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦』(pp.35-56)2024

    • Author(s)
      川口 純、黒田 一雄
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「エチオピア―インクルーシブ教育の『文脈化』」川口純(編著)『SDGs時代のインクルーシブ教育ーグローバルサウスの挑戦』2024

    • Author(s)
      利根川 佳子
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「教育とSDGーー教育のあり方を問い直す」野田真里編『SDGsを問い直すーポスト/ウィズ・コロナと人間の安全保障』(pp.164-179)2023

    • Author(s)
      北村 友人、劉 靖、芦田 明美
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      法律文化社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「上智大学のグローバル教育、「100年目の決意」とその継承-SIEDからSophia GEDへ」杉浦美希子, 水谷裕佳(編著)『グローバル教育を実践する-多様な領域からのアプローチ』(pp.91-125).2023

    • Author(s)
      廣里 恭史
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      上智大学出版会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] SDGs時代にみる教育の普遍化と格差-各国の事例と国際比較から読み解く2023

    • Author(s)
      澤村 信英、小川 未空、坂上 勝基
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Diffusion of inclusive education in developing countries: Malawi, In Bacon Paul, Chiba Mina, Ponjaert (Eds.). The Sustainable Development Goals: Diffusion and contestation in Asia and Europe (pp.86-97)2023

    • Author(s)
      Kawaguchi, J. & Kuroda. K.
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Equity, Quality, Post-Neoliberalism, and the Knowledge Society of the Future. In: Lee, W. O., Brown, P., Goodwin, A.L., Green, A. (Eds.). International Handbook on Education Development in Asia-Pacific (pp.1-17)2023

    • Author(s)
      Kitamura, Y., Ashida, A., Ogisu, T.
    • Total Pages
      2100
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「インクルーシブ教育政策と学校現場での取り組み-マラウイとエチオピアでの事例研究-」澤村 信英、小川未空、坂上 勝基(編著)『SDGs時代にみる教育の普遍化と格差-各国の事例と国際比較から読み解く-』(pp.239-258)2023

    • Author(s)
      川口 純、利根川 佳子、大塲 麻代
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「周縁化された子ども間に生じる教育格差の中にある格差-マラウイにおける障害のある児童の就学状況を事例に-」澤村 信英、小川未空、坂上 勝基(編著)『SDGs時代にみる教育の普遍化と格差-各国の事例と国際比較から読み解く-』(pp.71-86)2023

    • Author(s)
      川口 純
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Improvement of Teacher’s Classroom Practices for Quality Teaching and Learning: The Japanese Approaches” In Kayashima, N., Kuroda, K. & Kitamura, Y. (Eds). Japan’s International Cooperation in Education: History and Prospects (Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects, 63) (pp.99-124)2022

    • Author(s)
      Ishihara, S. & Kawaguchi, J.
    • Total Pages
      385
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Japan’s International Cooperation in Education: History and Prospects (Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects, 63)2022

    • Author(s)
      Kayashima, N., Kuroda, K. & Kitamura, Y.
    • Total Pages
      385
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる開発学2022

    • Author(s)
      大森 佐和、西村 幹子
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Sustainable Development Disciplines for Humanity: Breaking down the 5Ps-People, Planet, Prosperity, Peace, and Partnerships2022

    • Author(s)
      Urata, S., Kuroda, K. & Tonegawa, Y.
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Finding Unity in Diversity: Public Identity Patterns in Lao PDR. In Will Brehm & Yuto Kitamura (Eds.). Memory in the Mekong: Regional Identity, Schools, and Politics in Southeast Asia (pp.153-176).2022

    • Author(s)
      Will, B., Nanthanavone, T., Larvankham, S., & Hirosato, Y.
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      Teachers College Press.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi