• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Measurement and modeling of cognitive breakdown and their use to enhance cognitive robustness for international oral communication

Research Project

Project/Area Number 22H00527
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 61:Human informatics and related fields
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

峯松 信明  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (90273333)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山内 豊  創価大学, 教育学部, 教授 (30306245)
齋藤 大輔  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (40615150)
中西 のりこ  神戸学院大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (80512285)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥41,990,000 (Direct Cost: ¥32,300,000、Indirect Cost: ¥9,690,000)
Fiscal Year 2025: ¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2024: ¥9,620,000 (Direct Cost: ¥7,400,000、Indirect Cost: ¥2,220,000)
Fiscal Year 2023: ¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
Fiscal Year 2022: ¥11,700,000 (Direct Cost: ¥9,000,000、Indirect Cost: ¥2,700,000)
Keywords国際コミュニケーション / 世界諸英語 / 認知的脆弱性 / シャドーイング / 深層学習 / 聴取崩れ / 客観的計測 / オーバーラッピング / 集中的訓練
Outline of Research at the Start

世界諸英語という言葉で知られるように,英語はその話者の言語背景により,文法,語彙,発音が様々に変容する。さらに英語が話される環境に依存する形で様々な雑音,歪が混入する。本研究では「提示される音源」「提示される環境」「それを聞き取る聴取者」の3要因を可変化し,どのような状況で聞き取りが妨げられるのかを時系列データとして計測する。聴取の崩れは聴取者に口頭ディクテーション(シャドーイング)を課し,発声の崩れを聞き取りの崩れと解釈することで時系列データ化する。その後,聞き取りの崩れを時系列モデリングし,各々の学習者に対して,どのような音源を提示することが,当該学習者の能力向上に繋がるのかを検討する。

Outline of Annual Research Achievements

A) 2021から2022年度にかけて神戸学院大学にて収録した「北米英語聴取時のシャドーイング音声」を用いて聴取崩れを時系列として計測し,それを用いて,新たな音源に対して聴解崩れを予測するモデルを構築した。学習者によって聴取崩れは異なるため,提示する北米英語の音声的素性,言語的素性以外に,学習者ID,シャドーイング訓練の日数,なども考慮して予測モデルを LSTM によって構築し,一定の精度を得た。B) 韻律オーバーラッピングを,より学習者の動機づけが高まるよう,絵本読み聞かせ時の表情豊かな母語話者英語音声を対象に実施した。また,どのような韻律(高さ,長さ,強さ)に対してその復唱が難しくなるのか,学習者の挙動を客観的に分析した。C) 東大の日本語教室に通う留学生から,世界諸英語音声を収集し,それを互いにシャドーすることで,どの学習者はどのような世界諸英語音声の聴取が難しいのか,あるいは,その学習者の音声はどのような世界諸英語話者にとって聞き取りが難しいのか,を検討した。その様子の可視化も検討し,communicability という新しい尺度を提案した。D) ChatGPT に音声認識,音声合成技術を組み合わせ,ChatGPT を英語で会話するインタフェースを構築し,それを用いた英会話練習について検討を開始した。E) これらの知見を生かし,夏休みに東京大学工学部3年生を対象として,春休みに東京大学工学部2年生を対象として,2ヶ月間毎日行う集中的な英会話トレーニングを実施し,参加者から非常に高く評価された。これらの成果は,音声科学&工学のトップカンファレンスである INTERSPEECH などで発表することができた。CSATEL/Jなど,海外での研究集会においても招待講演という形で発表することができた。国内の発表としては,LET,音声学会,音響学会にて口頭発表した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

シャドーイングやオーバーラッピング課題を聞く,話す素地を高めるための教育的手段としてのみならず,学習者の聴取の癖,発音の癖を客観的に計測するための手段としても用いることで,学習者の現状の能力に応じた素材を選択できる見込みができた。これらを踏まえ,東大工学部にて夏休みと春休みに2ヶ月毎日行う集中講座を開講したが,予想以上に好評で,学生以外の教員・職員へも展開することが決まり,当初の計画以上に実応用への展開が進んでいる。ChatGPT の利用は当初の予定にはなかったが,シャドーイングによる聴取力向上,オーバーラッピングによる発音力向上のみでは,英会話力(特に,会話の運用していく能力)の向上は難しい。他者との会話が必要であるが,これをChatGPTを相手に実施できる見込みを立てることができた。これは大きな進捗である。

Strategy for Future Research Activity

A) 聴取崩れ予測モデル(シャドー音声はどの程度崩れるのか)の精緻化を図り,新しい音源が複数ある場合,どの音源から提示すると効果的なのか,その順序を検討する。B) 復唱崩れ予測モデル(オーバーラップ音声はどの程度崩れるのか)の精緻化を図り,新たな音源が複数ある場合,どの音源から提示すると効果的なのか,その順序を検討する。シャドー対象音源とオーバーラップ対象音源は同一である必要があるので,A), B) 両者を考慮して音源設計を考える。C) 世界諸英語音声話者を対象とした相互シャドーイングを継続的に実施し,A), B) との統合を技術的に検討する。D) ChatGPT を用いた英会話力向上については,プロンプトの精緻化を行い,どのような対話タスクが可能なのかを検討する。E) これらの知見を生かした,夏休み,春休みの集中講座を継続的に実施し,学生のみならず,東京大学の教員,職員をも対象として実施する。ChatGPT を用いた会話練習は,会話ドメイン非依存で実施できるため,どのような場面での会話力を上げたいのか,学習者に沿った形で集中講義を実践する。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (62 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 11 results) Presentation (40 results) (of which Int'l Joint Research: 19 results,  Invited: 7 results) Book (11 results)

  • [Journal Article] Which Type of Speaking Test Predicts L2 Overall Proficiency Most?2024

    • Author(s)
      Yutaka Yamauchi, Megumi Nishikawa
    • Journal Title

      Proc. Asia TEFL 2023

      Volume: - Pages: 453-462

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Automatic Prediction of Language Learners' Listenability Using Speech and Text Features Extracted from Listening Drills2023

    • Author(s)
      Gao Yingxiang、Choi Jaehyun、Minematsu Nobuaki、Nakanishi Noriko、Saito Daisuke
    • Journal Title

      Proc. INTERSPEECH

      Volume: - Pages: 979-983

    • DOI

      10.21437/interspeech.2023-2541

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Density and Entropy of Spoken Syllables in American English and Japanese English Estimated with Acoustic Word Embeddings2023

    • Author(s)
      Shozui Yusuke、Minematsu Nobuaki、Nakanishi Noriko、Saito Daisuke
    • Journal Title

      Proc. SLaTE

      Volume: - Pages: 131-135

    • DOI

      10.21437/slate.2023-25

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learners' Prosodic Control in the Task of Expressive Storytelling and Predicted Native Listeners' Impressions of the Learners' Speech2023

    • Author(s)
      Shoda Chihiro、Gao Yingxiang、He Yurun、Minematsu Nobuaki、Nakanishi Noriko、Saito Daisuke
    • Journal Title

      Proc. SLaTE

      Volume: - Pages: 46-50

    • DOI

      10.21437/slate.2023-10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Sensitivity to Phonemic Contrasts and Insensitivity to Non-phonemic Contrasts of Various Speech Representations Tested for L2 Speech Assessment2023

    • Author(s)
      Sun Haitong、Gao Yingxiang、Shozui Yusuke、Ma Tong、Minematsu Nobuaki
    • Journal Title

      Proc. SLaTE

      Volume: - Pages: 31-35

    • DOI

      10.21437/slate.2023-7

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of a New COILProject Combining Synchronous Discussions and Asynchronous Video-Based-Exchanges2023

    • Author(s)
      Yutaka Yamauchi, Mizuki Mazzotta
    • Journal Title

      Proc.WorldCALL 203

      Volume: 1 Pages: 79-88

    • DOI

      10.22492/issn.2759-1182.2023.10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Automatic Prediction of Intelligibility of Words and Phonemes Produced Orally by Japanese Learners of English2023

    • Author(s)
      Zhu Chuanbo、Kunihara Takuya、Saito Daisuke、Minematsu Nobuaki、Nakanishi Noriko
    • Journal Title

      Proc. Spoken Language Technology2022

      Volume: 1 Pages: 1029-1036

    • DOI

      10.1109/slt54892.2023.10023307

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Dictation of Connected Speech in English Utterances:2022

    • Author(s)
      中西 のりこ、蘭野 諒太
    • Journal Title

      Studies in English Language Teaching

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 1-20

    • DOI

      10.18989/selt.45.0_1

    • ISSN
      0919-2662, 2423-8724
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Gradual Improvements Observed in Learners' Perception and Production of L2 Sounds Through Continuing Shadowing Practices on a Daily Basis2022

    • Author(s)
      Kunihara Takuya、Zhu Chuanbo、Minematsu Nobuaki、Nakanishi Noriko
    • Journal Title

      Proc. INTERSPEECH2022

      Volume: 1 Pages: 1303-1307

    • DOI

      10.21437/interspeech.2022-101

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Detection of Learners' Listening Breakdown with Oral Dictation and Its Use to Model Listening Skill Improvement Exclusively Through Shadowing2022

    • Author(s)
      Kunihara Takuya、Zhu Chuanbo、Saito Daisuke、Minematsu Nobuaki、Nakanishi Noriko
    • Journal Title

      Proc. INTERSPEECH2022

      Volume: 1 Pages: 4461-4465

    • DOI

      10.21437/interspeech.2022-440

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of English Shadowing Training Using Unlearned Passages on Listening and Speaking Skills2022

    • Author(s)
      中西 のりこ、峯松 信明、椢原 卓弥
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 59 Issue: 0 Pages: 77-105

    • DOI

      10.24539/let.59.0_77

    • ISSN
      2185-7792, 2185-7814
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Online L2 Speech Training Drills with Interactive Gamification to Help Learners Improve Their Skills of Speech Perception and Speech Production2024

    • Author(s)
      Nobuaki Minematsu
    • Organizer
      Generative Artificial Intelligence for Teaching Languages Other Than English
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ChatGPT-Based System for Young Students to Practice Oral Q&A at Their First International Conference2024

    • Author(s)
      Mayuko Aiba, Nobuaki Minematsu
    • Organizer
      Generative Artificial Intelligence for Teaching Languages Other Than English
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 母語話者音声コーパスのみを用いた外国語訛りを有する合成音声の生成2024

    • Author(s)
      恩田健太郎,朴浚鎔,峯松信明,齋藤大輔
    • Organizer
      日本音響学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] シャドーイングに基づく学習者音声に対する意味的聴取崩れの主観的ラベリング2024

    • Author(s)
      崔載鉉,張露元,高英翔,峯松信明,齋藤大輔,中西のりこ
    • Organizer
      日本音響学会音声研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 母語の異なる英語学習者間のシャドーイングに基づく発音差異と聴解崩れの相関分析2024

    • Author(s)
      冨田優,高英翔,齋藤大輔,峯松信明,中西のりこ
    • Organizer
      日本音響学会音声研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際会議における質疑応答練習を目的とした ChatGPT による質問生成とその評価2024

    • Author(s)
      相場真由子、齋藤大輔、峯松信明
    • Organizer
      情報処理学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The effects of motivation types on L2 shadowing performances and overall proficiency2024

    • Author(s)
      Andre Novena, Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      The 58th RELC International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How much does grammatical knowledge contribute to L2 shadowing performances and overall proficiency2024

    • Author(s)
      Koichi Yamazaki, Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      The 58th RELC International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The relationship between sound change perception, L2 shadowing performances and overall proficiency2024

    • Author(s)
      Tatsuya Nirei, Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      The 58th RELC International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Unified Framework to Improve Learners' Skills of Perception and Production Based on Speech Shadowing and Overlapping2023

    • Author(s)
      Nobuaki Minematsu, Noriko Nakanishi, Yingxiang Gao, Haitong Sun
    • Organizer
      INTERSPEECH (demo session)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ベトナム人学習者音声に見られる 「母語話者の聴取を崩す」音声的特徴に関する分析2023

    • Author(s)
      金村久美,峯松信明
    • Organizer
      CASTEL/J
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 未来を志向することばの教育(1)2023

    • Author(s)
      佐藤慎司, 峯松信明, 金村久美, 吉田真樹, 中村香苗, モラレス松原礼子
    • Organizer
      CASTEL/J
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インタラクティブな韻律可視化・スコア化を伴うオーバーラッピング型音声訓練とその効果2023

    • Author(s)
      峯松信明,中西のりこ
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者による英語絵本読み聞かせ音声に観測される韻律的特徴と感情明瞭度に関する分析2023

    • Author(s)
      峯松信明,正田千宙,高英翔,中西のりこ,齋藤大輔
    • Organizer
      日本音声学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語聴取力・発話力の自動分析・評価機能を有するオンライン教材の開発2023

    • Author(s)
      峯松信明,高英翔,中西のりこ,井上雄介
    • Organizer
      日本音声学会研究例会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴取力と発話力をシームレスに強化するインタラクティブ性及びゲーム性の高い英語音声トレーニング教材の開発とその効果2023

    • Author(s)
      峯松信明,高英翔,中西のりこ,井上 雄介,水野 宏明
    • Organizer
      電子情報通信学会音声研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] シャドーイング訓練によるスピーキング力の伸張を測るのに適したスピーキング・テスト形式2023

    • Author(s)
      山内豊,峯松信明,西川恵
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 音声作動記憶(ワーキング・メモリー)テストの開発:総合的熟達度との関係に着目して2023

    • Author(s)
      山内豊, 西川恵
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の英語音声を自動評価するシステムの開発2023

    • Author(s)
      山内豊
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The role of auditory working memory in L2 simultaneous oral reproduction processing2023

    • Author(s)
      Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      Architectures and Mechanisms for Language Processing 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of an online auditory working memory tst for L2 learners2023

    • Author(s)
      Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      Architectures and Mechanisms for Language Processing 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Enhancing Listening Skills in Global English Varieties Through Building a Shadowing Community2023

    • Author(s)
      Noriko Nakanishi
    • Organizer
      The 10th International Conference on English Language Teaching in China
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Activities for English Oral Communication Training and Assessment: Tailored to Different Proficiency Levels, for Different Purposes, to Improve Different Competencies2023

    • Author(s)
      Noriko Nakanishi
    • Organizer
      The 10th AILA East-Asia Forum
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ハイブリッド授業課題による英語発話の「流暢さ」と「発音」に対する意識づけ2023

    • Author(s)
      中西のりこ, 大竹翔子, ニコラスマスティ, タムショウイン, 海老原由貴
    • Organizer
      私立大学情報教育協会 2023年度 ICT利用による教育改善研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ICERC --A longitudinal motivation study based on intercollegiate ER circle activities--2023

    • Author(s)
      Imura, M, Otsuka, S, Nakanishi, N, Caldwell, M
    • Organizer
      The Sixth World Congress on Extensive Reading
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語を「聞く耳」「話す口」の獲得を技術的に支援する --日本人が誰でも英語ペラペラになる未来はあるのか?ないのか?--2023

    • Author(s)
      峯松信明
    • Organizer
      IEICE ICT PIONEERS WEBINAR
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Effects of karaoke shadowing on EFL learners' segmental and prosodic features2023

    • Author(s)
      Noriko Nakanishi and Nobuaki Minematsu
    • Organizer
      CamTESOL
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Automatic prediction of word- and phoneme-unit intelligibility of Japanese learners’ L2 English speech2023

    • Author(s)
      Nobuaki Minematsu, Noriko Nakanishi
    • Organizer
      AAAL (American Association of Applied Linguistics)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語絵本読み聞かせ訓練をタスクとした学習者音声の韻律分析とその改善2023

    • Author(s)
      正田千宙,高英翔,峯松信明,齋藤大輔,中西のりこ
    • Organizer
      日本音響学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Possibility of l2 shadowing as effective practice to improve prompt speaking skills2023

    • Author(s)
      Yuna Ota, Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      57th RELC International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Does shadowing practice potentially improve working memory capacity and l2 proficiency?2023

    • Author(s)
      Akemi Kawashima, Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      57th RELC International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Objective comparison of the effects of L2 shadowing on learners’ speech perception and production2022

    • Author(s)
      Nobuaki Minematsu, Noriko Nakanishi, Takuya Kunihara
    • Organizer
      NewSounds
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者音声に対する音素・単語を単位とした明瞭度自動予測 --シャドーイングを用いた評価者の聞き淀みの計測とモデル化--2022

    • Author(s)
      峯松信明,中西のりこ
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語学習における効率的な韻律学習とその技術支援2022

    • Author(s)
      峯松信明
    • Organizer
      社会言語科学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語学習者音声の韻律を対象とした自動可視化・採点とその効果2022

    • Author(s)
      峯松信明,中西のりこ,高英翔,崔ジェヒョン,勝瑞雄介
    • Organizer
      日本音声学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 音声分析・認識・合成・評価技術が組み込まれた外国語音声教材の開発を支援するオーサリングシステムの開発2022

    • Author(s)
      峯松信明,中西のりこ,井上雄介
    • Organizer
      日本音声学会研究例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 未習の英語教材をシャドーイングさせる練習法の検討 --認知負荷理論と英語熟達度の観点から--2022

    • Author(s)
      山内 豊, 峯松信明, 西川恵
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] シャドーイング練習の位置づけの違いが 英語学習者発話のモデル音声への近さに与える影響2022

    • Author(s)
      山内 豊, 峯松信明, 西川恵
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 3大学合同多読サークルプロジェクト2022

    • Author(s)
      井村誠, 大塚生子, 中西のりこ, Matthew Caldwell
    • Organizer
      日本多読学会 2022年度年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Introducing ICERC: A long-term research project based on a joint-university ER circle2022

    • Author(s)
      Imura, M, Caldwell, M, Nakanishi, N, Otsuka, S
    • Organizer
      Extensive Reading Around the World 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Global Perspectives Reading & Writing Book 12024

    • Author(s)
      中西 のりこ, Nicholas Musty, 大竹 翔子, Tam Shuet Ying, Mary Ellis
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
      9784791972845
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Global Perspectives Reading & Writing Book 22024

    • Author(s)
      中西 のりこ, Nicholas Musty, 大竹 翔子, Tam Shuet Ying, Mary Ellis
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
      9784791972852
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Big Dipper English Communication III2024

    • Author(s)
      石川慎一郎、中西のりこ、Peter J. Hawkes、ドールトン フランク、磯部達彦、真田弘和、増見敦、青田祐子、西岡誠士(中西は全章 発音担当)
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      数研出版
    • ISBN
      9784410841965
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Crosslink 言語聴覚療法学テキスト 音響・音声学2023

    • Author(s)
      竹内京子,稲田朋晃編(峯松は2.4, 2.5, 2.6, 2.7節担当)
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      Medial View
    • ISBN
      9784758320689
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 英語シャドーイング100本ノック : 決定版2023

    • Author(s)
      中西 のりこ
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      コスモピア
    • ISBN
      9784864541930
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Global perspectives : listening & speaking Book 12023

    • Author(s)
      中西のりこ, Musty Nicholas, 大竹翔子, Shuet Ying Tam, 海老原由貴, 藤村敬次
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
      9784791972616
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Global perspectives : listening & speaking Book 22023

    • Author(s)
      中西のりこ, Musty Nicholas, 大竹翔子, Shuet Ying Tam, 海老原由貴, 藤村敬次
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
      9784791972623
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Big Dipper English Communication II2023

    • Author(s)
      石川慎一郎、中西のりこ、Peter J. Hawkes、ドールトン フランク、磯部達彦、真田弘和、増見敦、旗谷涼子、青田祐子、西岡誠士(中西は全章 発音担当)
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      数研出版
    • ISBN
      9784410841910
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] コグニティブインタラクション --次世代AIに向けた方法論とデザイン--2022

    • Author(s)
      植田一博,大本義正,竹内勇剛編(峯松は3.3節,3.7節担当)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      オーム社
    • ISBN
      9784274228896
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] カタカナ語からはじめる英語の発音2022

    • Author(s)
      中西 のりこ
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894769915
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Big Dipper English Communication I2022

    • Author(s)
      石川慎一郎、中西のりこ、Peter J. Hawkes、ドールトン フランク、磯部達彦、真田弘和、増見敦、旗谷涼子、青田祐子、西岡誠士(中西は全章 発音担当)
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      数研出版
    • ISBN
      9784410841866
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2025-04-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi